Skip to main content

Νέα αύξηση στα τέλη διέλευσης από το Σουέζ

Εξαιρούνται τα containerships από ΒΔ Ευρώπη που κατευθύνονται απευθείας προς Άπω Ανατολή

Αύξηση στη μεταφορά του κόστους καυσίμων προϊόντων και αυτοκινήτων προς την Ευρώπη και άλλες χώρες αναμένεται να επιφέρει η νέα άνοδος των τελών διέλευσης των πλοίων από τη διώρυγα του Σουέζ από το 2024.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της αρχής της υδάτινης οδού, οι νέες αυξήσεις δεν θα ισχύουν για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αναχωρούν από λιμάνια της βορειοδυτικής Ευρώπης και κατευθύνονται απευθείας σε λιμάνια της Άπω Ανατολής.

Τα τέλη διέλευσης για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών και άλλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγρών χύδην φορτίων, τα containerships, τα κρουαζιερόπλοια και τις ειδικές πλωτές μονάδες, θα αυξηθούν κατά 15% από τα μέσα Ιανουαρίου.

Αύξηση 5% θα επιβληθεί στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου και στα πλοία roll-on/rolloff (τροχοφόρων φορτίων, οχημάτων και μηχανημάτων έργου).

Σημειώνεται ότι η αρχή της διώρυγας είχε αυξήσει τα τέλη διέλευσης κατά 10% πέρυσι. Τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους ανέβασε εκ νέου τα τέλη διέλευσης που καταβάλλουν τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών από 15% σε 25%, αύξηση που τέθηκε σε ισχύ την 1η Απριλίου.

Τα έσοδα της διώρυγας του Σουέζ, που είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες πλωτές οδούς στον κόσμο, έφτασαν στο ρεκόρ των 9,4 δισ. δολαρίων κατά τη διάρκεια του 2022, αυξημένα κατά 34,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η συγκεκριμένη ναυτιλιακή οδός είναι η συντομότερη μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, ενώ περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω αυτής. Τα έσοδά της αποτελούν κύρια πηγή ξένου συναλλάγματος για την Αίγυπτο, μαζί με τα εμβάσματα των Αιγυπτίων ομογενών και τον τουρισμό.

Εκτίμηση για 10,3 δισ. δολ.

Ο Osama Rabie, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, είχε δηλώσει νωρίτερα φέτος ότι έως το τέλος του 2023 τα έσοδα εκτιμάται ότι θα σκαρφαλώσουν στα 10,3 δισ. δολάρια.

«Η Διώρυγα του Σουέζ κατάφερε τα τελευταία 4 χρόνια να επιτύχει ένα κβαντικό άλμα στα αποτελέσματα των εργασιών της, παρά τις διαδοχικές παγκόσμιες κρίσεις που αντιμετώπισε, όπως η πανδημία του κορωνοϊού, η παγκόσμια ύφεση και η κρίση του ρωσο-ουκρανικού πολέμου», επεσήμανε ο ίδιος.

Συνολικά, 26.000 πλοία πέρασαν από τη διώρυγα κατά τη διάρκεια του προηγούμενου οικονομικού έτους, καταγράφοντας αύξηση 17,6% σε ετήσια βάση.

Τον Μάιο του 2021, η Αίγυπτος ξεκίνησε εργασίες εκβάθυνσης για την επέκταση της νότιας εισόδου της διώρυγας του Σουέζ λίγες εβδομάδες μετά το ατύχημα του πλοίου Ever Given με σημαία Παναμά, που προσάραξε στη νότια είσοδο και προκάλεσε την αναστολή της παγκόσμιας εμπορικής ναυσιπλοΐας μέσω της διώρυγας για έξι ημέρες.

Η ανάπτυξη του νότιου τμήματος θα αυξήσει τη χωρητικότητα διέλευσης των πλοίων μέσω αυτού του τμήματος και τον συντελεστή ασφάλειας ναυσιπλοΐας κατά 28%, σύμφωνα με τον ναύαρχο Rabie.

Έως τώρα έχει ολοκληρωθεί το 94,2% των εργασιών επέκτασης και εκβάθυνσης.

Συμφωνίες

Σημειώνεται ότι πρόσφατα η οικονομική ζώνη της Διώρυγας Σουέζ της Αιγύπτου υπέγραψε συμφωνία ύψους 6,75 δισ. δολαρίων με την China Energy για έργα πράσινης αμμωνίας και πράσινου υδρογόνου, που θα δημιουργηθούν στη βιομηχανική ζώνη Sokhna.

Επίσης, συμφωνία υπεγράφη και με την εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ United Energy Group, για τη δημιουργία συγκροτήματος παραγωγής χλωριούχου καλίου, με αναμενόμενη επένδυση έως και 8 δισ. δολάρια, σύμφωνα με ανακοίνωση.