Skip to main content

Πλώρη για 30 δισ. οι ναυτασφαλίσεις

O πόλεμος Ρωσίας - Ουκρανίας διατάραξε τις πιθανότητες ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας από την πανδημία Covid-19, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Αλλαγές στον κλάδο των ναυτασφαλίσεων φέρνει το 2023. Η πανδημία πλέον έχει ξεπεραστεί και όλες οι παγκόσμιες εμπορικές ζώνες, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, επιστρέφουν στην κανονικότητα.

Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλιστών (IUMI) Frederic Denefle, πολλά ζητήματα δεν έχουν επιλυθεί. Μεταξύ άλλων, σημειώνει ότι δεν υπάρχουν σημάδια στον ορίζοντα ότι θα σταματήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, συμπληρώνοντας ότι οι ναυτασφαλιστές είναι τώρα αντιμέτωποι με ένα σημείο καμπής, όπου ο κύκλος των κινδύνων μπορεί να επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό.

«Κατά συνέπεια», συμπληρώνει, «οι ναυτασφαλιστές δεν μπορούν να έχουν καμία επιχειρηματική σχέση με τη Ρωσία εκτός απ’ ό,τι επιτρέπεται βάσει των εμπάργκο και των κυρώσεων, οι οποίες είναι βέβαιο ότι θα επεκταθούν και πάλι».

Από την πλευρά του, ο κ. Ηλίας Τσακίρης, διευθύνων σύμβουλος του Hellenic Hull, στο τελευταίο report της IUMI αναφέρεται στον «σκοτεινό στόλο» που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο, πέραν των προβλέψεων που περιλαμβάνουν οι κυρώσεις που έχει υιοθετήσει η Ε.Ε. «O λεγόμενος “σκοτεινός στόλος”, σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, μπορεί να πλησιάζει τα 600 σκάφη. Αποτελείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από πλοία που έχουν περάσει την ακμή τους και οδεύουν προς την ανακύκλωση και λειτουργούν υπό σημαίες ευκαιρίας που έχουν λιγότερο αυστηρές κανονιστικές απαιτήσεις και επιτρέπουν χαμηλότερα πρότυπα συντήρησης. Αυτό δεν μπορεί παρά να θέτει τον στόλο αυτό σε μεγαλύτερο κίνδυνο ατυχημάτων από τον κανόνα του κλάδου. Ως ασφαλιστές θαλάσσιων μεταφορών, δεν είμαστε εδώ για να αμφισβητήσουμε αν οι κυρώσεις είναι σωστές ή λανθασμένες. Ωστόσο, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να επικεντρωθούν στις πιθανές συνέπειες σε περίπτωση μεγάλης απώλειας που θα αφορά πλοία του “σκοτεινού στόλου”. Δεν αρκεί να αφήσουμε αυτά τα σκάφη να μείνουν ανασφάλιστα. Είναι επιτακτική ανάγκη όλοι οι ρυθμιστικοί φορείς γύρω από τη ναυτιλία -μαζί με τους ασφαλιστές, τους νηογνώμονες και τα πρακτορεία πληρώματος, οι οποίοι κάνουν όλοι το καθήκον τους με τη διεξαγωγή ενδελεχούς ελέγχου- να ενεργήσουν με διαφάνεια και να φέρουν στο φως αυτόν τον σκοτεινό στόλο”» αναφέρει ο κ. Τσακίρης.

Τα στοιχεία

Την ίδια στιγμή η παγκόσμια αγορά ναυτασφαλίσεων θα αυξηθεί από 28,32 δισ. δολάρια το 2022 σε 30,21 δισ. δολάρια το 2023 με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 6,7%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Marine Insurance Global Market Report 2023. Σύμφωνα με την έκθεση ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας διατάραξε τις πιθανότητες ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας από την πανδημία Covid-19, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Ο πόλεμος μεταξύ των δύο αυτών χωρών οδήγησε σε οικονομικές κυρώσεις σε πολλές χώρες, σε μια εκτίναξη των τιμών των βασικών εμπορευμάτων και σε διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού, προκαλώντας πληθωρισμό σε όλες τις κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών και επηρεάζοντας πολλές αγορές σε ολόκληρο τον κόσμο.

Τα επόμενα χρόνια

Η αγορά των ναυτασφαλίσεων αναμένεται να αυξηθεί στα 37,61 δισεκατομμύρια δολάρια το 2027 με CAGR 5,6%. H ανάπτυξη της αγοράς ναυτασφαλίσεων αυτή, σύμφωνα με την έκθεση, εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τις τεχνολογικές εξελίξεις. Σημαντικότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των ναυτικών ασφαλίσεων επικεντρώνονται στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών για την αγορά για την ανάπτυξη της αγοράς.