Skip to main content

Έρευνα-σωσίβιο για τις απώλειες στα containers

Σε χαμηλά επίπεδα το 2022 ο αριθμός εμπορευματοκιβωτίων που χάθηκαν στη θάλασσα

Σημαντικά περιορίστηκαν οι απώλειες εμπορευματοκιβωτίων στη θάλασσα το 2022, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Συμβουλίου (WSC), που εκπροσωπεί τις εταιρείες τακτικών γραμμών (liners).

H έκθεση υποστηρίζει ότι το 2022 661 εμπορευματοκιβώτια χάθηκαν στη θάλασσα, νούμερο που αντιπροσωπεύει λιγότερο από ένα χιλιοστό του 1% (0,00026%) των 250 εκατομμυρίων συσκευασμένων και κενών εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρονται κάθε χρόνο, με φορτίο αξίας άνω των 7 τρισ. δολ.

Κατά τη διάρκεια του 2022, οι περισσότεροι μεταφορείς containers μέλη του WSC δεν είδαν καμία ή είχαν μονοψήφια απώλεια εμπορευματοκιβωτίων, με μόνο δύο μεταφορείς που ανέφεραν απώλειες άνω των 100 μονάδων για το έτος.

Εξετάζοντας τα αποτελέσματα στη διάρκεια της 15ετούς περιόδου (2008-2022), η WSC εκτιμά ότι κατά μέσο όρο χάνονταν συνολικά 1.566 εμπορευματοκιβώτια στη θάλασσα κάθε χρόνο.

Η μέση ετήσια απώλεια για τη διετή περίοδο 2020-2021 ήταν 3.113 εμπορευματοκιβώτια λόγω των μεγάλων συμβάντων.

Το 2020 η ONE Opus έχασε πάνω από 1.800 εμπορευματοκιβώτια λόγω κακοκαιρίας. Το Maersk Essen αντιμετώπισε επίσης κακοκαιρία το 2021 που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια περίπου 750 εμπορευματοκιβωτίων.

Ο μέσος όρος των απωλειών για το τελευταία τρία χρόνια ήταν 2.301 εμπορευματοκιβώτια ανά έτος (2020-2022).

Θετική χαρακτήρισε τη μείωση των εμπορευματοκιβωτίων που χάθηκαν στη θάλασσα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της WSC John Butler, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι δεν υπάρχει χρόνος για εφησυχασμό.

«Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για να κάνουμε τη θάλασσα ένα ασφαλέστερο μέρος για να εργάζεται κανείς και να προστατεύσουμε το περιβάλλον και το φορτίο» τόνισε ο ίδιος.

Συνεχής εστίαση στην ασφάλεια

Σύμφωνα με στελέχη εταιρειών διαχείρισης λιμενικών υπηρεσιών, η σωστή συσκευασία, στοιβασία και ασφάλεια των εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και η αναφορά του σωστού βάρους είναι το κλειδί για την ασφάλεια του φορτίου.

Επισημαίνουν ότι η ευθύνη για την ασφάλεια ανήκει σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού και καθημερινά οι μεταφορείς γραμμών συνεργάζονται με τους εταίρους τους για την πρόληψη ατυχών περιστατικών και την εξασφάλιση της ασφαλούς μεταφοράς.

Το 2021 η WSC σε αρκετές γραμμές-μέλη της και μια σειρά ενδιαφερόμενων φορέων της ναυτιλίας ξεκίνησε το έργο MARIN Top Tier σχετικά με τις αιτίες των εμπορευματοκιβωτίων που χάνονται στη θάλασσα από διάφορες αιτίες αλλά και πώς να αποτραπούν τέτοια περιστατικά.

Όλα τα δεδομένα συλλέγονται και γίνεται επεξεργασία, ενώ διανέμεται και εκπαιδευτικό υλικό για την ευαισθητοποίηση των εργατών ξηράς και θάλασσας σχετικά με τον κίνδυνο παραμετρικής κύλισης των containers.

Η έρευνα TopTier διεξάγεται επί του παρόντος για την αντοχή των εμπορευματοκιβωτίων και των μέσων πρόσδεσης, τον σχεδιασμό και τη βελτιστοποίηση της στοιβασίας, τις κατευθυντήριες γραμμές για τη λειτουργία των πλοίων και τον σχεδιασμό ταξιδιών.

Στον ρυθμιστικό τομέα, υπήρξε πρόοδος σε δύο βασικές ρυθμιστικές προσπάθειες για την ασφάλεια των εμπορευματοκιβωτίων στις οποίες συμμετέχει η WSC στον ΙΜΟ.

Η Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας (MSC 105) ενέκρινε την αναθεώρηση των κατευθυντήριων γραμμών του ΙΜΟ για τα προγράμματα επιθεώρησης εμπορευματοκιβωτίων, μεταξύ άλλων διευκρινίζοντας ότι ισχύουν για όλα τα φορτία, προσθέτοντας οδηγίες.

Το World Shipping Council υποστηρίζει επίσης εδώ και πολλά χρόνια την υποχρεωτική αναφορά των εμπορευματοκιβωτίων που χάνονται στη θάλασσα και συνέβαλε – στο πλαίσιο του ΙΜΟ – στην ανάπτυξη ενός συστήματος για την υποχρεωτική αναφορά των εμπορευματοκιβωτίων που χάνονται στη θάλασσα.

Η πρόταση θα εξεταστεί από την Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας (Maritime Safety Committee MSC 107) τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους.

Εάν εγκριθεί, το σύστημα μπορεί να υιοθετήσει την πρόταση την επόμενη άνοιξη, καθιστώντας τις διεθνείς απαιτήσεις υποχρεωτικής αναφοράς για τα εμπορευματοκιβώτια που χάνονται στη θάλασσα.