Skip to main content

Πωλούν bulkers, ναυπηγούν tankers οι Greeks

Οι παραγγελίες για νέα δεξαμενόπλοια έχουν αυξηθεί 250% τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους

Πουλάνε τα μικρά bulk carriers στη second hand αγορά και ναυπηγούν δεξαμενόπλοια οι Έλληνες εφοπλιστές. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Vessels Value, οι Έλληνες πλοιοκτήτες στο τετράμηνο του 2023 πρωτοστατούν στις πωλήσεις των μικρότερων κατηγοριών bulk carriers, με μερίδιο 20%, ενώ παράλληλα κατέχουν μερίδιο άνω του 54% στις νέες παραγγελίες δεξαμενόπλοιων. Τελευταίο παράδειγμα η παραγγελία της Dynacom για 10 τάνκερ, συνολικής αξίας σύμφωνα με τη Vessels Value 620 εκατ. δολαρίων.

Τα μικρά και μεσαία bulk carriers κυριαρχούν στις αγοραπωλησίες του τομέα στο πρώτο τετράμηνο του έτους. Ειδικότερα τα handy έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο, αντιπροσωπεύοντας το 31% περίπου των πωλήσεων, ενώ τα supramaxes ακολουθούν με ποσοστό 25% περίπου. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που πωλήθηκαν σε αυτές τις κατηγορίες είναι 1 και 14 ετών αντίστοιχα.

Υψηλό 12ετίας

Όπως επισημαίνεται στην ανάλυση της Vessels Value, μετά από μια σταθερή πτώση που ακολούθησε το υψηλό 12 ετών στα assets των bulk carriers, που σημειώθηκε τον Μάιο του 2022, οι τιμές και για τα δύο μεγέθη έχουν σταθεροποιηθεί από την αρχή του έτους. Οι τιμές των Supramax 60.000 DWT δεκαετίας έχουν αυξηθεί περίπου 7,5%, από 21,48 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε 23,09 εκατ. δολάρια ΗΠΑ. Για τα Handy της ίδιας ηλικίας, οι τιμές αυξήθηκαν κατά περίπου 9,94% την ίδια περίοδο, από 15,49 εκατ. δολάρια σε 17,03 εκατ. δολάρια.

Στις πωλήσεις τον πρώτο λόγο έχουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες με μερίδιο περίπου το 20% των πωλήσεων, ακολουθούμενοι από τις εταιρείες που εδρεύουν στη Σιγκαπούρη με περίπου 17% και στην Κίνα με περίπου 12%. Τα μικρότερα bulkers ήταν ελκυστικά για τους αγοραστές τα τελευταία χρόνια λόγω της ευελιξίας τους και της ικανότητάς τους να εμπορεύονται ένα ευρύ φάσμα φορτίων σε ένα ευρύ κατάλογο λιμένων, επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Η Vessels Value χαρακτηρίζει αξιοσημείωτες πωλήσεις τις εξής: Το Supramax Kitakami (55.700 DWT, Απρ. 2009, Mitsui Tamano) που πωλήθηκε στην Atlantica Shipping για 16 εκατ. δολάρια ΗΠΑ (αξία VV 16,6 εκατ. δολάρια ΗΠΑ) και το Handysize Maestro Diamond (36.900 DWT, Μάιος 2015, Saiki) που πωλήθηκε στη Devbulk για 22,5 εκατ. δολάρια ΗΠΑ (αξία VV 22,62 εκατ. δολάρια ΗΠΑ).

Τα δεξαμενόπλοια

Οι παραγγελίες για νέα δεξαμενόπλοια έχουν αυξηθεί κατά 250% τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Από 24 παραγγελίες τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022, σε 85 μέχρι στιγμής το 2023. Τα Aframaxes/LR2 αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα των παραγγελιών σε ποσοστό 39%, ακολουθούμενα από τα Suezmaxes σε ποσοστό 30% περίπου, τα Handy Tankers σε ποσοστό 28% περίπου και τα Panamaxes που ακολουθούν σε ποσοστό μόλις 3% περίπου των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων για το 2023.

Ο Απρίλιος ήταν ένας ενεργός μήνας για τις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων, με αποτέλεσμα να υπογραφούν 39 νέα συμβόλαια. Οι πιο πρόσφατες παραγγελίες περιλάμβαναν ένα LR2 της Dalian, 115.000 DWT, αξίας 62 εκατ. δολαρίων, ένα MR2 της Hyundai Mipo αξίας 46 εκατ. δολαρίων και ένα Suezmax της Hyundai Samho Heavy Industries αξίας 85 εκατ. δολαρίων.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν υπεύθυνοι για πάνω από το ήμισυ όλων των νέων παραγγελιών με ποσοστό περίπου 54%, ακολουθούμενοι από την Ιαπωνία με ποσοστό περίπου 25%, ενώ στην τρίτη θέση ισοβάθμησαν το Ηνωμένο Βασίλειο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με μερίδιο μόλις 5% έκαστος. Στις εταιρείες που έχουν παραγγείλει en bloc πρόσφατα περιλαμβάνονται οι Dynacom Tankers, Capital Ship Management και Maran Tankers.

Οι αξιοσημείωτες πωλήσεις περιλαμβάνουν 10 x LR2 Tankers από τη Dynacom Tankers για 115.000 DWT, τα οποία έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν μεταξύ 2025-2026 και έχουν συμβληθεί να ναυπηγηθούν στη Dalian Shipbuilding για 62 εκατ. δολάρια ΗΠΑ το καθένα en bloc.

Τα ημερήσια μέσα ναύλα

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Cleaves Securities, τα μέσα ναύλα ημερησίως για τα δεξαμενόπλοια τύπου VLCCs (χωρητικότητας 300.000 dwt) στη spot αγορά θα «σκαρφαλώσουν» στα 71.737 δολάρια το 2023, στα 104.922 δολάρια το 2024 και στα 119.472 δολάρια το 2025. Σημειώνεται ότι τα εν λόγω βαπόρια αποκόμιζαν μόλις 3.177 δολάρια την ημέρα το 2021 και 23.055 δολάρια το 2022. Επίσης, στα μεσαίου μεγέθους suezmaxes (χωρητικότητας 160.000 dwt) οι εκτιμήσεις αναφέρουν άνοδο στα 73.445 δολάρια ημερησίως το 2023, στα 92.381 δολάρια το 2024 και στα 100.102 δολάρια έναν χρόνο μετά.