Skip to main content

Ξεπέρασαν τα 5,5 δισ. τα deals για superyachts το 2022

Η δεύτερη πιο παραγωγική χρονιά των τελευταίων ετών

Αμείωτο παρέμεινε και το 2022 το ενδιαφέρον των κροίσων για αγορές μεγάλων υπερπολυτελών σκαφών αναψυχής, καθώς το συνολικό ποσό που δαπανήθηκε ήταν το δεύτερο υψηλότερο των τελευταίων ετών.

Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» ο οίκος αναλύσεων VesselsValue, το 2022 «άλλαξαν χέρια» συνολικά 664 superyachts άνω των 24 μέτρων, συνολικής αξίας περίπου 5,68 δισ. ευρώ. Το 2021 είχαν πραγματοποιηθεί αγορές 999 σκαφών, αξίας σχεδόν 7,78 δισ. ευρώ.

Οι επιδόσεις που καταγράφηκαν την τελευταία διετία συνιστούν ρεκόρ για αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων superyachts. Σημειώνεται ότι σε αυτά τα ποσά δεν συμπεριλαμβάνονται πωλήσεις για τις οποίες δεν δόθηκε πληροφόρηση για το τελικό τίμημα.

«Δεδομένου του μεγάλου όγκου συναλλαγών το 2021, δεν ήταν πιθανό να καταγραφούν τα ίδια νούμερα το 2022.

Σε κάθε περίπτωση, η περσινή χρονιά ήταν η δεύτερη πιο παραγωγική των τελευταίων ετών» τονίζει στη «Ν» o επικεφαλής ανάλυσης για τα superyachts στη VesselsValue, Rory Jackson. Η ανάδειξη του yachting σε «ασφαλή τρόπο διακοπών», καθώς προσφέρει απομόνωση, εν μέσω πανδημίας, ώθησε στα ύψη το ενδιαφέρον όσων… λίγων έχουν τους πόρους να αποκτήσουν ένα υπερμέγεθες σκάφος αναψυχής.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον Jackson, καταγράφονται βιβλία παραγγελιών-ρεκόρ στα ναυπηγεία και παραδόσεις σκαφών που είναι προγραμματισμένες μέχρι και το 2026, αλλά και πιο μετά.

Ωστόσο, το 2022 οι παραδόσεις κατέβασαν ρυθμό και ανήλθαν σε 151, αναφέρει ο αναλυτής. Όπως εξηγεί, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα μετά την πανδημία, η απώλεια Ρώσων πελατών και το αυξημένο κόστος πρώτων υλών συνετέλεσαν σε αυτήν την εξέλιξη. «Παρότι μένει να φανεί αν υπάρχουν βραχυπρόθεσμες λύσεις γι’ αυτά τα ζητήματα στην αγορά, οι διαταραχές που έχουν προκληθεί από τη μεγάλη ζήτηση για νέα πλοία και τα διακοπτόμενα χρονοδιαγράμματα παράδοσης θα έχουν αντίκτυπο μελλοντικά» συμπληρώνει.

Ανάμεσα στα superyachts που πουλήθηκαν το 2022 ξεχωρίζει το Carinthia VII, μήκους 97 μέτρων, το οποίο παραχωρήθηκε, σύμφωνα με έκθεση του Superyacht Market Intelligence System, έναντι 95 εκατ. ευρώ. Το Tatoosh, μήκους 92 μέτρων, πουλήθηκε με κόστος 90 εκατ. ευρώ, ενώ ένα μικρότερο σκάφος, το Twizzle, μήκους 58 μέτρων, φέρεται να αποκόμισε τίμημα 39,9 εκατ. ευρώ.

Το ελληνικό superyacht

Στη λίστα με τα μεγαλύτερα και πολυτελέστερα superyachts που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά το 2023 συγκαταλέγεται το O’Rea, το οποίο κατασκευάζεται στο ελληνικό ναυπηγείο Golden Yachts της οικογένειας Δράγνη. Πρόκειται για ένα σκάφος, μήκους 77 μέτρων, το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει επισκέπτες σε οκτώ ευρύχωρες σουίτες και θα παραδοθεί από τα ναυπηγεία τον Ιούνιο του 2023. Η Golden Yachts ιδρύθηκε το 1996 και ναυπηγεί πολυτελείς θαλαμηγούς είτε προς εκμετάλλευση είτε για λογαριασμό τρίτων. Σημειώνεται ότι στο πρόσφατο ναυτικό σαλόνι του Μονακό παρουσιάστηκε η νέα θαλαμηγός PROJECT X που κατασκεύασε στο ελληνικό ναυπηγείο. Το 88μετρο σκάφος αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο του ναυπηγείου μετά το 95μετρο Ο’PARI, ενώ ακολουθεί το 85μετρο O’PTASIA.

Από την έντυπη έκδοση