Skip to main content

Νέα ρεκόρ σε μέγεθος και αξία πέτυχε ο ελληνόκτητος στόλος

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Η έναρξη της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2022 βρίσκει τον ελληνικών συμφερόντων στόλο μεγαλύτερο από ποτέ στο παρελθόν. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, αριθμεί 4.766 πλοία συνολικής αξίας 158,97 δισ. δολ, ενώ τέσσερα χρόνια πριν, στα προηγούμενα Ποσειδώνια (του 2020 αναβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας), αριθμούσε 4.292 πλοία συνολικής αξίας 82,85 δισ. δολ.

Σύμφωνα με την ανάλυση της VesselsValue, από το 2018 έως το 2022 η αξία του ελληνόκτητου στόλου αυξήθηκε κατά 92%. Αυτή είναι μια σημαντική αύξηση δεδομένου ότι ο ρυθμός αύξησης των πλοίων ήταν μικρότερος. Συνολικά προστέθηκαν 474 πλοία (11%). Οι στόλοι των bulker, containerships και LNG carriers ενισχύθηκαν σημαντικά, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να επενδύουν τόσο στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές (Bulker και Container) καθώς και σε πλοία που μπορούν να μεταφέρουν πιο οικολογικό φορτίο, όπως το LNG. Το LNG είναι το καύσιμο «γέφυρα» εν αναμονή των πράσινων πηγών ενέργειας. Μέχρι δηλαδή να γίνουν πιο αξιόπιστες και άμεσα διαθέσιμες στο μέλλον. Ως εκ τούτου τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG θα αναλάβουν έναν ολοένα αυξανόμενο ρόλο, βοηθώντας τον πλανήτη να κινηθεί προς ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών και οι Έλληνες ιδιοκτήτες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της εξέλιξης.

Επισημαίνεται ότι παρά την κατάταξη της Ελλάδας, μόλις στην 87η θέση παγκοσμίως ως προς τον συνολικό πληθυσμό, η Ελλάδα διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, αφού οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαχειρίζονται περίπου το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Πρώτοι στη second hand

Επίσης, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν διατηρήσει τη θέση τους ως οι κορυφαίοι «παίκτες» στη second hand market. Μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2018 οι Έλληνες είχαν αγοράσει 121 πλοία. Μέσα στο 2022, συνολικά 130 πλοία έχουν πάει σε Έλληνες πλοιοκτήτες, με τον πιο δημοφιλή τύπο πλοίου να είναι τα Bulkers.

Οι Κινέζοι αγοραστές είναι στη δεύτερη θέση, αγοράζοντας συνολικά 127 πλοία μέχρι τώρα. Παράλληλα, από τις αρχές του 2022, οι «Greeks» έχουν πουλήσει 100 πλοία, με τον πιο δημοφιλή τύπο που πωλείται να είναι τα Bulkers. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η Ελλάδα παραμένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν σήμερα περίπου το 21% του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας (dwt). Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί 45,8% σε σύγκριση με το 2014, ενώ από το 2019 η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν:

  • 31,78% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων
  • 25,01% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
  • 22,35% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)
  • 15,60% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών & προϊόντων πετρελαίου
  • 13,85% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Αερίου Πετρελαίου (LPG)
  • 9,33% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.