Skip to main content

Δυναμική συμβολή της ναυτιλίας στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών

Από την έντυπη έκδοση

Των Γιώργου Γεωργίου και Πάρη Τσιριγώτη

Στην «έδρα του μεγαλύτερου στόλου του πλανήτη, στην πατρίδα των 5.500 πλοίων» καλωσόρισε η πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, τους παρευρισκόμενους στα εγκαίνια της μεγάλης έκθεσης των Ποσειδωνίων.

«Μετά από τέσσερα χρόνια τα Ποσειδώνια επιστρέφουν πιο ισχυρά, πιο σύγχρονα και πιο επιδραστικά από ποτέ. Είμαι βέβαιη ότι αυτά τα Ποσειδώνια θα υπερβούν τις προσδοκίες όλων μας, ως μία διεθνής και ουσιαστική συνάντηση εργασίας, συνεργασίας κι εξέλιξης του κλάδου μας» σημείωσε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Ιδιαίτερη μνεία έκανε η πρόεδρος της ΕΕΕ στην ανάγκη πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας. Μάλιστα, σημείωσε ότι η ελληνική ναυτιλία, ως παγκόσμιος ηγέτης του κλάδου, θα συμβάλει «έμπρακτα και δυναμικά στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών, προς όφελος της αειφόρου ανάπτυξης».

Σε αυτό το πλαίσιο, αποκάλυψε πως η Ένωση ξεκινά μια παγκόσμια εκστρατεία ενημέρωσης με ένα σαφές, ηχηρό, οικουμενικό μήνυμα: «Navigating the Future of Sustainable Shipping», την πλοήγηση, δηλαδή, στο μέλλον της βιώσιμης ναυτιλίας. Η κ. Τραυλού τόνισε ότι η Ελλάδα διακρίνεται για τη «συνεπή και διαχρονική προσήλωσή της στην εξέλιξη της ναυτιλίας», μιλώντας συγκεκριμένα για τις διαρκείς επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε νεότευκτα πλοία και καινούργιες τεχνολογίες. «Η θετική περιβαλλοντική απόδοση του στόλου μας είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη. Από τα ιστία, στον ατμό και στη συνέχεια στις μηχανές εσωτερικής καύσης, ο ελληνικός εφοπλισμός, διαχρονικά, τολμά, πρωτοπορεί κι επενδύει αποφασιστικά», υπογράμμισε.

Εθνικό κεφάλαιο

Στη συνέχεια η πρόεδρος της ΕΕΕ μίλησε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο που διαδραματίζει η ναυτιλία για την ελληνική οικονομία. «Η ελληνική ναυτιλία είναι ένας ζωτικός κλάδος για την εθνική οικονομία και ένας ισχυρός κοινωνικός εταίρος της Πολιτείας», υπογράμμισε η κ. Τραυλού, συμπληρώνοντας με έμφαση ότι αποτελεί «εθνικό κεφάλαιο». «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η Πολιτεία το αντιλαμβάνεται. Αντιλαμβάνεται την ποσοτική και ποιοτική υπεροχή της ναυτιλίας μας και μας στηρίζει έμπρακτα τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο» πρόσθεσε. «Η ναυτιλία μεταφέρει πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και πάνω από το 70% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι η ναυτιλία μας αποτελεί θεματοφύλακα της ευημερίας και της εύρυθμης λειτουργίας λαών, κρατών και των οικονομιών τους» επεσήμανε σε άλλο σημείο η πρόεδρος της ΕΕΕ. «Είναι γεγονός ότι η ναυτιλία δεν είναι απλά ένας επιχειρηματικός κλάδος. Είναι ένας παγκόσμιος, οικονομικός, στρατηγικός εταίρος» υπογράμμισε η κ. Τραυλού. «Κράτη, διεθνείς οργανισμοί, κέντρα λήψης αποφάσεων, οφείλουν να το λαμβάνουν υπόψη τους. Οφείλουν να συνεργάζονται στενά με τη ναυτιλιακή κοινότητα για την προάσπιση της λειτουργίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και οικονομίας».

Ευρωπαϊκή συμβολή

Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόεδρος της ΕΕΕ επισήμανε ότι η Ευρώπη και οι διεθνείς φορείς πρέπει να συμβάλουν στην πρόοδο και στην εξέλιξη της ναυτιλίας και όχι στη δημιουργία αδιεξόδων. «Απαιτούνται λύσεις οικουμενικές και πάνω απ’ όλα εφικτές. Λύσεις που δεν θα στρεβλώνουν τον διεθνή ανταγωνισμό και δεν θα θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας» τόνισε. Επίσης, η κ. Τραυλού μίλησε για τη συνάντησή της με την επίτροπο Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν. «Είμαστε βέβαιοι ότι θα συμβάλει ανεκτίμητα στην ευαισθητοποίηση των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων» σημείωσε. 

Βαλεάν: Μείωση εκπομπών χωρίς να χαθεί η ανταγωνιστικότητα

Στις κυρώσεις έναντι της Ρωσίας, την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και τον κομβικό ρόλο της Ελλάδας στη μετάβαση της Ευρώπης σε μια βιώσιμη εποχή αναφέρθηκε η επίτροπος Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν, σε συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε χθες, στο πλαίσιο της έναρξης της έκθεσης των Ποσειδωνίων. Αρχικά, η κ. Βαλεάν αναφέρθηκε στις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Μόσχα.

Ειδικότερα, αφού έκανε λόγο για «πολιτικές κυρώσεις», σημείωσε ότι «πρέπει να κάνουμε μια προσπάθεια για να λάβουμε μια σαφή θέση». Ιδιαίτερη μνεία έκανε στο ασφαλιστικό κομμάτι των κυρώσεων, το οποίο έχει ένα «παράθυρο» εφαρμογής έξι μηνών. Όπως είπε, απαγορεύεται σε ασφαλιστικές εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ασφαλίζουν τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου.

Στη συνέχεια, η επίτροπος απάντησε στις ανησυχίες που διατυπώνονται εσχάτως ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία κινδυνεύει από αναδυόμενες αγορές σε Αμερική και Ασία, καθώς πέραν Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, στα υπόλοιπα κράτη παρατηρείται μια ήπια υποχώρηση σε όλα τα επίπεδα. Η κ. Βαλεάν τόνισε ότι η ναυτιλία είναι μια ανταγωνιστική και διεθνοποιημένη βιομηχανία και αναγνώρισε τον ηγετικό ρόλο της Ελλάδας ως το κορυφαίο έθνος πλοιοκτησίας παγκοσμίως. Περνώντας στα περιβαλλοντικά μέτρα που προωθεί η Κομισιόν για τη ναυτιλία, η κ. Βαλεάν επεσήμανε ότι η βιωσιμότητα είναι μέρος του εγχειρήματος εκσυγχρονισμού του κλάδου. Στόχος είναι η μείωση των εκπομπών, χωρίς να περιορίζεται ο ανταγωνισμός, είπε χαρακτηριστικά.