Skip to main content

Ρεκόρ αγοραπωλησιών για superyachts το 2021

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Έτος ρεκόρ ήταν το 2021 για deals αγοραπωλησιών μεγάλων υπερπολυτελών σκαφών αναψυχής, καθώς οι ιδιαίτερες συνθήκες που επέφερε η πανδημία ώθησαν τη ζήτηση σε άνευ προηγουμένου επίπεδα. «Η περσινή ήταν η ισχυρότερη χρονιά σε αριθμό συναλλαγών και συνολικών κεφαλαίων που δαπανήθηκαν στην αγορά των superyachts. Η μοναδική σχετικά συγκρίσιμη χρονιά θα μπορούσε να είναι το 2007, πριν από τη χρηματοπιστωτική κρίση» επισημαίνεται σε σχετικό report του οίκου αναλύσεων VesselsValue. Με δεδομένο ότι τα ναυπηγεία είναι σχεδόν πλήρη με νέες παραγγελίες, οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές στράφηκαν σε second hand superyachts. Τα στοιχεία της VesselsValue καταδεικνύουν ότι πέρυσι άλλαξαν χέρια 887 superyachts. «Κάθε μήνα του 2021 σημειώθηκε σημαντικός αριθμός πωλήσεων, πολύ πιο πάνω από τον ιστορικό μέσο όρο, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και το 2022» επισημαίνεται στο report. Ενδεικτικά, το 2020 πουλήθηκαν 500 superyachts έναντι 429 το 2019, 465 το 2018 και 423 το 2017.

Η «εκτόξευση» της ζήτησης
Tρεις είναι οι βασικοί λόγοι πίσω από την ενισχυμένη ζήτηση για μεγάλα πολυτελή σκάφη αναψυχής, σύμφωνα με τον επικεφαλής αναλυτή της VesselsValue για τα superyachts Σαμ Τάκερ (στη φωτογραφία). Αρχικά, αναφέρει τη βιώσιμη δημιουργία πλούτου, η οποία αυξάνει την πιθανότητα εισόδου νέων «παικτών» στην αγορά. Όπως σημειώνει ο ίδιος, ο αριθμός των δισεκατομμυριούχων και η συνδυασμένη καθαρή αξία τους σημείωσαν σημαντική άνοδο την τελευταία διετία.

Παράλληλα, ο αναλυτής στέκεται στα χαμηλά επιτόκια, τα οποία προσφέρουν πρόσβαση σε φθηνό κεφάλαιο και τη μεγάλη ζήτηση για ιδιωτικότητα και απομόνωση, ως απότοκο της πανδημίας και του φόβου εξάπλωσής της. «Τα superyachts είναι το ιδανικό περιβάλλον για μία τέτοια απομόνωση», σύμφωνα με τη VesselsValue.

Οι τιμές για ένα superyacht

Με αφορμή το report, η «Ν» ρώτησε τον κ. Τάκερ για τη διακύμανση των τιμών των superyachts εν μέσω αυτής της περιόδου «εκρηκτικής» ζήτησης. «Οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων αυξήθηκαν το 2021. Συνήθως, θα περιμέναμε η αξία των superyachts να υποτιμηθεί στη διάρκεια της ζωής τους, αλλά η αγορά ήταν τόσο ισχυρή πέρυσι που η τάση αντιστράφηκε» υπογραμμίζει.

Ο αναλυτής δίνει τρία ενδεικτικά παραδείγματα της αύξησης των τιμών. Η αξία ενός custom yacht 60 μέτρων και ηλικίας πέντε ετών σημείωσε άνοδο 6% το 2021 και αποτιμάται σήμερα στα 51,8 εκατ. δολάρια. Ένα displacement yacht (σκάφος εκτοπίσματος) 40 μέτρων και ηλικίας πέντε ετών αποτιμάται στα 13,1 εκατ. δολάρια, όπερ σημαίνει ότι η αξία του αυξήθηκε κατά 8% πέρυσι. Τέλος, ένα planing yacht (σκάφος πλαναρίσματος) 30 μέτρων πενταετίας κοστίζει 4,7 εκατ. δολάρια, με την αξία του να έχει «σκαρφαλώσει» κατά 8% στη διάρκεια της περσινής χρονιάς.

Ο κ. Τάκερ σημειώνει ότι οι αξίες εξαρτώνται από τον ακριβή τύπο του yacht, τις προδιαγραφές με τις οποίες έχει σχεδιαστεί, την καθαρή χωρητικότητα και το ναυπηγείο. Οι παραπάνω αξίες δίνονται ως ορόσημα για την πορεία της αγοράς.

Αβεβαιότητες για το 2022

Με το βλέμμα στη νέα χρονιά, παρότι το momentum είναι θετικό, καταγράφονται ορισμένες προκλήσεις που ενδέχεται να επηρεάσουν την πορεία της αγοράς των superyachts. Αρχικά, ο κ. Τάκερ αναφέρει την έλλειψη ποιοτικών second hand σκαφών προς πώληση. Ωστόσο, προσθέτει ότι πρόκειται για προσωρινό φαινόμενο, καθώς η αύξηση των τιμών θα κινητοποιήσει αρκετούς ιδιοκτήτες να πουλήσουν για να εξασφαλίσουν σημαντικό κέρδος.

Παράλληλα, επισημαίνονται οι πιθανοί περιορισμοί που ενδέχεται να επιβληθούν εκ νέου στα ταξίδια. «Η σοβαρότητα της επόμενης μεγάλης μετάλλαξης θα καθορίσει την καλοκαιρινή περίοδο στη Μεσόγειο» αναφέρει ο αναλυτής. Ο ίδιος εστιάζει ακόμη στα ναυπηγεία και στη δυνατότητα που θα έχουν να λειτουργήσουν με τις σημερινές υψηλές πληρότητες, χωρίς να υποβαθμίσουν την ποιότητα των υπηρεσιών τους.

Σημειώνεται, τέλος, ότι νομοθετική πρωτοβουλία για την αγορά του yachting ανέλαβε πρόσφατα το ελληνικό υπουργείο Ναυτιλίας. Η χώρα μας, άλλωστε, είναι κορυφαίος προορισμός σκαφών σε παγκόσμιο επίπεδο. Βασική αλλαγή που επιφέρει το νομοσχέδιο είναι ότι προβλέπεται η δυνατότητα σε σκάφη άνω των 35 μέτρων με ξένη σημαία, εκτός των ελληνικών, να μπορούν να κάνουν επαγγελματικούς ναύλους στη χώρα μας για διάστημα μέχρι 21 ημέρες τον χρόνο.