Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η ανάκαμψη του κλάδου των δεξαμενόπλοιων μπορεί υπό προϋποθέσεις να έρθει νωρίτερα από το αναμενόμενο, σύμφωνα με όσα προέκυψαν από μία συζήτηση ειδικών που οργάνωσε ο αναλυτής της Morgan Stanley Φώτης Γιαννακούλης. Στη συζήτηση στρογγυλής τράπεζας συμμετείχαν από την International Seaways (INSW) οι Lois Zabrocky, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος και ο Jeff Pribor, CFO, από την Τsakos Energy Navigation (TΕΝ) οι Χάρης Κοσμάτος και Απόστολος Τσιτσιράκης, στελέχη της εταιρείας, και από τον ναυλομεσιτικό οίκο Charles R Weber & Co ο Χρήστος Παπανικολάου και ο Γιώργος Λως, ειδικοί στην αγορά δεξαμενόπλοιων.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε στους παράγοντες που είναι υπεύθυνοι για την αδύναμη αγορά και στο πότε και πώς θα έρθει η ανάκαμψη.
Οι συνομιλητές φαίνεται να συμφώνησαν ότι και το 2018 η αγορά θα εξακολουθεί να προβληματίζει λόγω του μεγάλου όγκου παραγγελιών νεότευκτων, της τάσης συγκράτησης της παραγωγής πετρελαίου λόγω της αυστηρής συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ και του φαινομένου του backwardated (προσδοκία για πτώση των τιμών) που κρατά την αγορά υπό πίεση. Μία αλλαγή της τάσης λοιπόν, στις τιμές του πετρελαίου και στην προσφορά χωρητικότητας μπορεί να φέρει την ανάκαμψη νωρίτερα.
Όπως τονίσθηκε, το βιβλίο παραγγελιών του επόμενου έτους είναι ακόμα υψηλό, αλλά η μέση ηλικία των πλοίων μπορεί να στείλει το 2018 στα διαλυτήρια περισσότερα πλοία. Η τοποθέτηση νέων παραγγελιών σε VLCC συνεχίζεται για τρίτη συνεχή χρονιά, με αποτέλεσμα μια υπερπροσφορά πλοίων. Το 2018 είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν από τα ναυπηγεία 51 VLCC ή το 7% περίπου του σημερινού στόλου, έπειτα από τα 47 και 49 VLCC που παραδόθηκαν το 2016 και το 2017, αντίστοιχα. Ακόμα και αν υπολογισθεί ότι θα υπάρξει μία μικρή απόκλιση στις παραδόσεις μέχρι και 30% και πάλι ο αριθμός των νεότευκτων που θα παραλάβουν οι πλοιοκτήτες θα είναι υψηλότερος από τα 25 VLCC που παραδόθηκαν κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση τα τελευταία τρία χρόνια.
Ωστόσο, όπως υπογράμμισε ο κ. Κοσμάτος από την ΤΕΝ, το συνολικό orderbook δεν θεωρείται ιδιαίτερα υψηλό και μετά το 2019 υπάρχουν λίγες προγραμματισμένες παραδόσεις. Ταυτόχρονα, ένα μεγάλο μέρος του υφιστάμενου στόλου πλησιάζει στο τέλος της ωφέλιμης ζωής του, η οποία σε συνδυασμό και με τις απαιτήσεις σε επενδύσεις που θέτουν οι νέοι κανονισμοί για τη διαχείριση του θαλασσίου έρματος και τη χρήση καυσίμων χαμηλού θείου, μπορεί να αυξήσει σημαντικά τη ροή πλοίων προς τα διαλυτήρια. Αξίζει να επισημανθεί ότι από τα 735 VLCC που είναι εν λειτουργία τα 158 είναι ηλικίας άνω των 15 ετών (21% του στόλου) και αναμένεται να αντιμετωπίσουν αυξανόμενη πίεση από τη νεότερη και αποδοτικότερη χωρητικότητα.
Από την πλευρά της προσφοράς πετρελαίου, οι εκπρόσωποι του Charles R Weber & Co ανέφεραν ότι σύμφωνα με τα στοιχεία οι ναυλώσεις στη spot αγορά των δεξαμενόπλοιων VLCC και suezmax στη Μέση Ανατολή μειώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 2% φέτος σε σχέση με πέρυσι, ενώ ο στόλος των πλοίων των δύο αυτών κατηγοριών αυξήθηκε κατά 7%. Οι ναυλώσεις από δυτική Αφρική αυξήθηκαν ωστόσο 4%, όμως ο όγκος μεταφερόμενου πετρελαίου είναι σημαντικά μικρότερος (στο 1/3 του όγκου της Μέσης Ανατολής). Σύμφωνα με το Reuters, η συμμόρφωση των χωρών-μελών στις επιλογές του ΟΠΕΚ εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλή, γεγονός που εξηγεί εν μέρει την αντίθετη με την εποχή εξασθένηση των ναύλων των δεξαμενόπλοιων αυτόν τον χειμώνα. Ωστόσο, η εικόνα αναμένεται να μεταβληθεί το επόμενο διάστημα. Μεταξύ άλλων τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου σε ημέρες, για τους επόμενους 12 μήνες έχουν μειωθεί κάτω από τον κρίσιμο μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών, και όπως εκτιμά ο κ. Τσιτσιράκης η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει στην αναθεώρηση των αποφάσεων του ΟΠΕΚ όσον αφορά τις περικοπές της παραγωγής.
Παράλληλα, θετικά εκτιμάται το γεγονός ότι ανακάμπτει η αγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων αργού μετά τον τυφώνα Harvey. Ο επικεφαλής της INSW, Jeff Pribor, επεσήμανε ότι η ζήτηση είναι σταθερή και το εμπόριο παρουσιάζει σαφή σημάδια ανάκαμψης. Και ο Γιώργος Λως από την Charles R Weber & Co προβλέπει μια ταυτόχρονη βελτίωση στις εξαγωγές από τις ΗΠΑ και την παραγωγή από τα κινεζικά διυλιστήρια.
Τέλος, στη συζήτηση τονίσθηκε ότι η επιστροφή του contango (αποθήκευση αργού λόγω προσδοκίας για υψηλότερες τιμές στο μέλλον) θα μπορούσε να ενδυναμώσει την αγορά. Όπως σημείωσε ο CEO της INSW, Lois Zabrocky, το φαινόμενο του backwardation είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το διαθέσιμο tonnage κατά 25-30 VLCC από την αρχή του θέρους. Αν υπάρξει αντιστροφή της τάσης, τότε θα έχουμε μια εξέλιξη θετική για τους πλοιοκτήτες. Τα στελέχη της ΤΕΝ εκτίμησαν ότι η ανάκαμψη της αγοράς δεξαμενόπλοιων μπορεί να φτάσει ταχύτερα από το αναμενόμενο.