Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε επόμενο στάδιο, απροσδιόριστο χρονικά μέχρι στιγμής, θα επανακριθεί το μετοχικό μέλλον του Ομίλου Attica Group μετά την άκαρπη ολοκλήρωση των αποκλειστικών διαπραγματεύσεων μεταξύ MIG και Fortress για την αγορά των μετοχών της ακτοπλοϊκής εταιρείας.
Η μητρική της Attica Group ήταν σε «αποκλειστικές» συζητήσεις με την Fortress εδώ και περίπου έναν χρόνο, χωρίς τελικά να υπάρξει συμφωνία για την απόκτηση του ακτοπλοϊκού ομίλου. Η περίοδος ολοκληρώθηκε χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα και από τούδε και στο εξής η MIG ως βασικός μέτοχος της Attica Group θα προχωρήσει σε διαγωνιστική διαδικασία ανάλογη που υιοθετήθηκε και για την άλλη, πρώην πλέον, θυγατρική της, το ιδιωτικό θεραπευτήριο «Υγεία» σε χρόνο που η ίδια θα εκτιμήσει ότι προσφέρεται για τη θετική έκβασή του. Η δυνατότητα αυτή που δόθηκε στη MIG οφείλεται και στο γεγονός ότι ο όμιλος πήρε βαθιά χρηματοοικονομική ανάσα ύψους 204,4 εκατ. ευρώ (το τίμημα πώλησης του «Υγεία») που διατίθενται για τη μείωση του δανεισμού της.
Σημειώνεται ότι η Fortress παραμένει βασικός δανειστής της Attica Group, ενώ εξακολουθεί να ισχύει η συμφωνία που αφορά τη μετατροπή του ομολογιακού δανείου σε μετοχές εφόσον η ίδια το ζητήσει.
Στο ερώτημα γιατί τελικά δεν κατέληξαν σε συμφωνία MIG και Fortress για την Attica, προφανώς την απάντηση μόνο οι δύο πλευρές μπορούν να τη δώσουν, ωστόσο φαίνεται ότι ρόλο έπαιξε τόσο ο διεθνής περίγυρος όσο και οι επιδιώξεις των δύο πλευρών (τίμημα, αποδόσεις) σε αυτή τη χρονική συγκυρία.
Ουσιαστικά πάντως δεν άλλαξαν πολλά πράγματα με την ολοκλήρωση της «αποκλειστικότητας», καθώς δυνητικά πάντα η Fortress είναι στο παιχνίδι στην περίπτωση που προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πώληση του 79,3832% που κατέχει η MIG στη θυγατρική της Attica, ωστόσο το γεγονός ότι δεν επετεύχθη συμφωνία στην παρούσα φάση είναι και αυτό άξιο προσοχής, σημειώνουν παράγοντες του κλάδου. Παράλληλα ο όμιλος Attica παραμένει πάντα ως εταιρεία προς πώληση με ό,τι αυτό συνεπάγεται στα επενδυτικά του σχέδια (ναυπηγήσεις νέων πλοίων, άνοιγμα γραμμών κ.λπ.). Όμως η MIG και η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία ελέγχει το 11,8% της Attica, έχουν περισσότερα περιθώρια να διαπραγματευτούν μια πιο επικερδή μεταβίβαση μετοχών σε πιο ευνοϊκή περίοδο.
Ο όμιλος Grimaldi
Υπενθυμίζεται επίσης ότι διεκδικητής του Ομίλου Attica είναι και ο ιταλικός όμιλος Grimaldi, ο οποίος ελέγχει τις Μινωικές Γραμμές, τις οποίες και βγάζει από το χρηματιστήριο τις επόμενες ημέρες.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου Emanuele Grimaldi εκδήλωσε πρόσφατα από το Λαγονήσι το ενδιαφέρον του για την Attica, επισημαίνοντας ότι εάν βγει προς πώληση είναι και αυτός ενδιαφερόμενος.
«Να δούμε τι ευκαιρίες θα μας δοθούν, δεν το ξέρω ακόμη. Τα πάντα είναι υπό εξέταση», απάντησε σε ερώτηση σχετικά με τυχόν πώληση της Attica Group. Υπογράμμισε ακόμη ότι θα πρέπει το σχέδιο να είναι βιώσιμο και ότι ο όμιλος ενδιαφέρεται για αύξηση των μεριδίων με κερδοφορία. «Θα δούμε τι ευκαιρίες θα προσφέρει η αγορά, ενώ αν δεν υπάρξουν ευκαιρίες έχουμε πολύ καλά πλοία, χτίζουμε δικά μας και θα ενισχύσουμε την παρουσία μας στον κλάδο στην Ελλάδα με τα δικά μας πλοία», κατέληξε.
Στο παρελθόν είχε αναφερθεί με τα καλύτερα λόγια κατατάσσοντας τον Όμιλο Attica στις ακτοπλοϊκές εταιρείες της Ευρώπης που έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και ποιότητα υπηρεσιών.
Ομολογιακό δάνειο
Στο πλαίσιο της συμφωνίας με τη Fortress, που υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014, για την αναχρηματοδότηση του δανεισμού της Attica, ο ακτοπλοϊκός όμιλος εξέδωσε ομολογιακό δάνειο μετατρέψιμο σε μετοχές (ΜΟΔ) 50 εκατ. ευρώ πενταετούς διάρκειας. Ανάλογα με την τιμή μετατροπής και βάσει του αριθμού των εκδοθεισών μετοχών, οι ομολογιούχοι θα δύνανται να αποκτήσουν από 19,98% έως 31,12% του νέου μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, όπως αυτό θα προκύψει με την έκδοση των νέων μετοχών σε συνέχεια της άσκησης του δικαιώματος μετατροπής. Οι ομολογιούχοι θα δύνανται να ασκήσουν το δικαίωμα μετατροπής από 1 Δεκεμβρίου 2015 έως τις 5 μ.μ. (ώρα Αθηνών) της 15ης εργάσιμης ημέρας πριν από την τελική ημερομηνία αποπληρωμής. Η συμφωνία προβλέπει και την κάλυψη κοινού ομολογιακού δανείου 25 εκατ. ευρώ για την Blue Star Ferries.