Skip to main content

Σημάδια βελτίωσης εμφανίζει ο τομέας των LNG Carriers

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
 [email protected]

Σταδιακή βελτίωση σημειώνει κατά το τρέχον έτος η αγορά των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers), με το εμπόριο LNG να δείχνει αύξηση κατά 5% σε ετήσια βάση και τις εισαγωγές από την Ινδία και την Κίνα να κινούνται ανοδικά κατά 29% και 20% αντίστοιχα, αντισταθμίζοντας τις απώλειες στην Ιαπωνία (-9% σε ετήσια βάση) και την Κορέα (-3% σε ετήσια βάση).

Οι εισαγωγές από τις αναδυόμενες οικονομίες αυξάνονται επίσης ραγδαία κυρίως από την Αίγυπτο, το Πακιστάν και την Ινδονησία, προσθέτοντας 4,6 εκατ. τόνους σε ετήσια βάση, όπως αναφέρει σχετική ανάλυση του κ. Φώτη Γιαννακούλη της Morgan Stanley.

Επίσης, σύμφωνα με την ίδια ανάλυση, οι ναύλοι στη spot αγορά για τα πλοία μεταφοράς LNG είναι αυξημένοι κατά 33% περίπου σε ετήσια βάση στις 35.000-40.000 δολ. την ημέρα, καθώς αυξάνεται η ζήτηση για πλοία, ωστόσο είναι ακόμη χαμηλά σε σχέση με τα επίπεδα των 70.000 δολ. παλαιότερων ετών.

Η αξιοποίηση του στόλου έχει φθάσει στο επίπεδο του 50%-60% από 30% στις αρχές του έτους, με τον αριθμό των διαθέσιμων πλοίων να έχει μειωθεί σε 20 από 50 που ήταν τον προηγούμενο Μάρτιο.

Ανάλογες είναι και οι εκτιμήσεις που διατυπώνει η διοίκηση της GasLog της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακής εταιρείας του Πήτερ Λιβανού. Η GasLog ελέγχει ένα στόλο από 13 LNG Carriers και πέντε υπό ναυπήγηση. Επίσης άλλα οκτώ LNG Carriers ελέγχει η θυγατρική της, η GasLog Partners, ενώ διαχειρίζεται επίσης και πέντε πλοία τρίτων.

Η αναμενόμενη ζήτηση για LNG carriers με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα παραμένει θετική, αναφέρει σε μία ανάλυσή της με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου.

Συνεχίζει να παρατηρείται προσφορά για πολυετείς ναυλώσεις. Τα πλοία αναμένεται να αξιοποιηθούν σε νέες διαδρομές, καθώς επιπλέον υποδομές υγροποίησης αερίου κατασκευάζονται τα επόμενα χρόνια. Η νέα παραγωγή θα απαιτήσει επιπλέον πλοία για τη μεταφορά στις αγορές, τονίζει η GasLog.

Στο τρίτο τρίμηνο του έτους σημειώθηκε αύξηση της ζήτησης για LNG carriers, καθώς μία σειρά terminals τέθηκαν σε λειτουργία.

Η Cheniere ανακοίνωσε την ολοκλήρωση του Sabine Pass Train 2 με παραγωγική δυναμικότητα 4,5 εκατ. τόνους ανά έτος (mtpa). Επίσης ξεκίνησε η παραγωγή από τη μονάδα 5,2 mtpa της Angola, αλλά και από τη μονάδα στο Gorgon που διαχειρίζεται η Chevron (15,6 mtpa). Υπήρξαν ωστόσο και καθυστερήσεις στην ανάπτυξη διαφόρων επενδυτικών σχεδίων, όπως της Shell για το δυναμικότητας 15 mtpa Lake Charles LNG project . Επίσης η Exxon Mobil ανακοίνωσε ότι δεν θα επενδύσει πλέον στο 20 mtpa δυναμικότητας Alaska LNG project.

Από την πλευρά της ζήτησης, το Πακιστάν ανακοίνωσε την αγορά δεύτερης πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης (FSRU). Η χώρα αναμένεται να αυξήσει τις εισαγωγές LNG, ενώ και το Μπανγκλαντές ανακοίνωσε συμφωνία για την κατασκευή του πρώτου LNG import terminal.

Από την αρχή του έτους ο όγκος εισαγωγών της Κίνας και Ινδίας αυξήθηκε, όπως προαναφέρθηκε, καθώς επιχείρησαν να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές LNG.

Σε βραχυπρόθεσμη βάση, οι ναύλοι στη spot αγορά αυξήθηκαν στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου αντιπροσωπεύοντας και την προσφορά LNG από τις νέες υποδομές. Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016 καταγράφηκαν 210 ναυλώσεις στη spot αγορά, έναντι 130 την ίδια περίοδο πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση κατά 60%. Ενώ είναι πολύ νωρίς για να προβλέψουμε μια βιώσιμη ανάκαμψη, πιστεύουμε ότι τα θεμελιώδη συνεχίζουν να δείχνουν μια ανάκαμψη το 2017 και πέρα, αναφέρει η διοίκηση της GasLog.

Ζημίες

Η GasLog ανακοίνωσε ζημίες για το τρίτο τρίμηνο, οι οποίες οφείλονται στην αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους και σε συμβάσεις ανταλλαγής (swap). Αντιθέτως, τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν. Ειδικότερα, η GasLog παρουσίασε ζημίες 16,4 εκατ. δολ. έναντι κερδών 4,9 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Τα προσαρμοσμένα κέρδη ανήλθαν στα 19,5 εκατ. δολ. έναντι 10,8 εκατ. δολ. πέρυσι και τα EBITDA ανήλθαν στα 80,8 εκατ. δολ. έναντι 65,7 εκατ. δολ. πέρυσι την ίδια περίοδο. Τα έσοδα αυξήθηκαν στα 120,7 εκατ. δολ. έναντι 105,8 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν λόγω και της προσθήκης τριών πλοίων στον στόλο.