Skip to main content

Γιατί παραμένει σε ανοδική ρότα το λειτουργικό κόστος των πλοίων

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
 [email protected]

Ανοδική πορεία αναμένεται ακολουθήσει και το 2017 το κόστος λειτουργίας των πλοίων, σύμφωνα με νεότερη έρευνα «OpCost» του λογιστικού και ελεγκτικού οίκου Moore Stephens. Για το 2016 η έρευνα αναφέρει ότι το λειτουργικό κόστος των πλοίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,9%, ενώ για το 2017 η αύξηση αναμένεται να είναι υψηλότερη στα επίπεδα του 2,5% σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερωτώμενων πλοιοκτητών και managers. Βασικοί παράγοντες αύξησης του κόστους είναι το κόστος επισκευών, συντήρησης και ανταλλακτικών.

Οι ερωτώμενοι εκτιμούν ότι το κόστος των επισκευών και συντήρησης θα αυξηθεί κατά 1,7% το 2016 και 1,9% το 2017, ενώ των ανταλλακτικών κατά 1,7% και 1,8% αντιστοίχως. Αντιθέτως λίγο χαμηλότερα θα κινηθεί η αύξηση του κόστους δεξαμενισμού στα επίπεδα του 1,5% και 1,8% για το 2016 και 2017 αντιστοίχως.

Πάντως, ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που θα καθορίσει τα κόστη των πλοίων το 2017 είναι οι κανονιστικές ρυθμίσεις. Γενικότερα το κόστος της αντιμετώπισης κανονιστικών ρυθμίσεων είναι ψηλά στη λίστα των ανησυχιών των ερωτώμενων πλοιοκτητών και διευθυντών των ναυτιλιακών εταιρειών.

Χαρακτηριστικά, ερωτώμενος αναφέρει, όπως σημειώνει ο λογιστικός οίκος, ότι αν τεθεί σε ισχύ -όπως είναι προγραμματισμένο- η Σύμβαση Διαχείρισης Έρματος (BWM) το 2017, το κόστος δεξαμενισμού θα αυξηθεί σημαντικά, ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθος του πλοίου. Πολλοί πλοιοκτήτες μπορεί να επιλέξουν τους δεξαμενισμούς πριν από την ισχύ της σύμβασης, προκειμένου τα πλοία να είναι έτοιμα με βάση τη νέα νομοθεσία, σημειώνεται.

Επίσης τα νέα διεθνή πρότυπα για τον περιορισμό των NOx, SOx και των εκπομπών σωματιδίων από τα πλοία, αυξάνουν ουσιωδώς το κόστος λειτουργίας, σχολίασε άλλος πλοιοκτήτης.

Οι τιμές των καυσίμων

Ερωτηματικά υπάρχουν και για την πορεία των τιμών των καυσίμων, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κυρίως από το δεύτερο εξάμηνο του 2017, ενώ ήδη από τώρα προβληματίζει τι θα γίνει ακριβώς με τον νέο τύπο καυσίμου μειωμένου θείου που θα κληθεί να χρησιμοποιεί η ναυτιλία από το 2020, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Τέλος, ορισμένα ερωτήματα διατυπώνονται και για το κόστος του εργατικού δυναμικού, λόγω των όρων που περιλαμβάνονται στη διεθνή ναυτική σύμβαση εργασίας (MLC 2006). Ωστόσο, οι εκτιμήσεις μέχρι στιγμής των συμμετεχόντων στην έρευνα αναφέρουν ότι το μισθολογικό κόστος των πληρωμάτων θα αυξηθεί και αυτό, αλλά μόλις κατά 1,3% το 2016 και λίγο υψηλότερα 1,8% το 2017, ενώ σε άλλα κόστη που συνδέονται με τα πληρώματα η αύξηση θα είναι ακόμη χαμηλότερη φέτος και του χρόνου (1,2% και 1,4% αντιστοίχως).

Μικρή θα είναι η άνοδος του κόστους λιπαντικών (0,8% και 1,4%) και των εφοδίων (1,3% και 1,7%).

Η ασφάλιση των πλοίων θα κοστίσει κάτι παραπάνω (0,9% το 2016 και 1,1% το 2017), ενώ η ασφαλιστική κάλυψη αστικής ευθύνης έναντι τρίτων από τα P&I Club θα κοστίσει επιπλέον 1,1% το 2016 και 1,2% το 2017.

Τα management fees θα αυξηθούν μόλις 1% και 1,2% φέτος και του χρόνου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πιο αυξημένο κόστος λειτουργίας εμφανίζουν τα containerships (+3,3%) σε σύγκριση με το 1,9% του μέσου όρου όλων των κατηγοριών πλοίων, ενώ λιγότερο κοστοβόρες μονάδες είναι του τομέα των offshore (+0.2%). Ακόμη πιο κοστοβόρο θα είναι το containership το 2017 (+3,4%), ενώ το λειτουργικό μέσο κόστος όλων των πλοίων θα αυξηθεί κατά 2,5%. Τα δεξαμενόπλοια θα έχουν μέσο λειτουργικό κόστος αυξημένο κατά 2,5% το 2016 και 2,9% το 2017.

Σημειώνεται ότι το λειτουργικό κόστος των πλοίων το 2015 μειώθηκε, σύμφωνα πάντα με την έρευνα «OpCost» της Moore Stephens, κατά 2,5%.