Στις αρχές Μαΐου, καθώς οι δυνάμεις των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ ξεκίνησαν την τελική τους αποχώρηση από το Αφγανιστάν, οι Ταλιμπάν ενέτειναν τις επιθέσεις τους εναντίον των αφγανικών δυνάμεων ασφάλειας. Αυτό ήταν κάτι αναμενόμενο.
Λιγότερο συνηθισμένη για την ισλαμιστική ομάδα ήταν από την άλλη ήταν η στροφή τους προς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου «έτρεξαν» μια ολοκληρωμένη εκστρατεία, μέσω ενός δικτύου λογαριασμών το οποίο ανέδειξε τις υποτιθέμενες αποτυχίες της κυβέρνησης της Καμπούλ ενώ επαινούσε τα επιτεύγματα των Ταλιμπάν.
Η online δράση των Ταλιμπάν υποδεικνύει μια σημαντική στροφή από την αρχικά έντονη αντίθεσή τους στη σύγχρονη τεχνολογία πληροφοριών και μέσων μαζικής ενημέρωσης. Μάλιστα όταν ήρθαν για πρώτη φορά στην εξουσία στο Αφγανιστάν το 1996, απαγόρευσαν το διαδίκτυο και κατέσχεσαν ή κατέστρεψαν τηλεοράσεις, κάμερες και βιντεοκασέτες.
Η επίσημη σελίδα των Ισλαμικών Εμιράτων των Ταλιμπάν, «Al -Emarah», που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2005, πλέον δημοσιεύει περιεχόμενο σε πέντε γλώσσες – αγγλικά, αραβικά, παστό, νταρί και ούρντου.
Τα αγαπημένα hashtags
Στα tweets τους οι Ταλιμπάν πανηγύριζαν για τις πρόσφατες νίκες της ομάδας διαθέτοντας αρκετά hashtags, όπως το #kabulregimecrimes το οποίο προστίθεται συνήθως σε αναρτήσεις που κατηγορούν την αφγανική κυβέρνηση για εγκλήματα πολέμου. Άλλα αγαπημένα στους Ταλιμπάν hashtags ήταν το #westandwithTaliban και το #ﻧَﺼْﺮٌ_ﻣٌِﻦ__λάِ_ﻭَﻓَﺘْﺢٌ_ﻗَﺮِﻳﺐٌ (βοήθεια από τον Θεό και η νίκη είναι κοντά).
Το πρώτο από τα hashtags ήταν στα trends στο Αφγανιστάν.
Επειδή συχνά πανηγύριζαν πρόωρα για τις νίκες τους, ο τότε αντιπρόεδρος του Αφγανιστάν Αμρουλάχ Σάλεχ έκανε έκκληση στις δυνάμεις του και το κοινό να μην πιστεύουν τους ψευδείς ισχυρισμούς.
Εστίαση στο Twitter
Ο πρώτος λογαριασμός στο Twitter του επικεφαλής της πολιτιστικής επιτροπής των Ισλαμικών Εμιράτων του Αφγανιστάν, Ζαμπιουλάχ Μουτζαχίντ, τέθηκε σε αναστολή από την εταιρεία, αλλά ο νέος του λογαριασμός – ενεργός από το 2017 – έχει περισσότερους από 371.000 ακόλουθους.
Κάτω από αυτόν βρίσκεται μια ειδική ομάδα εθελοντών που προωθούν την ιδεολογία των Ταλιμπάν στο διαδίκτυο. Ο επικεφαλής αυτής της ομάδας – ουσιαστικά ο διευθυντής κοινωνικών μέσων ενημέρωσης του IEA – είναι ο Κάρι Σαϊντ Κοστι, ο οποίος μιλώντας στο BBC εξήγησε ότι υπάρχουν ξεχωριστές ομάδες εστιασμένες στο Twitter – προσπαθώντας να κάνουν τάση τα hashtags των Ταλιμπάν και προωθώντας μηνύματα στο WhatsApp και το Facebook.
Δουλειά του είναι επίσης, είπε, να παίρνει ανθρώπους που είχαν ενταχθεί στους Ταλιμπάν λόγω της ιδεολογίας τους και «να τους φέρει στις πλατφόρμες των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης ώστε να ενισχύσουν το μήνυμά μας».
Υπάρχουν μόλις 8,6 εκατομμύρια χρήστες διαδικτύου στο Αφγανιστάν και η απουσία κάλυψης δικτύου και προσιτών δεδομένων παραμένει βασική πρόκληση. Η ομάδα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πληρώνει κάθε μήνα για πακέτα δεδομένων για τα μέλη των Ταλιμπάν που «πολεμούν στο διαδίκτυο», είπε ο Κοστι καμαρώνοντας πως η ομάδα «είχε «τέσσερα πλήρως εξοπλισμένα στούντιο πολυμέσων που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία ήχου, βίντεο και ψηφιακού περιεχομένου».
Το αποτέλεσμα είναι προπαγανδιστικά βίντεο υψηλής ποιότητας που δοξάζουν τους μαχητές των Ταλιμπάν και τις μάχες τους εναντίον ξένων και εθνικών δυνάμεων, ευρέως διαθέσιμα στο YouTube και στο Al-Emarah.
Η ομάδα δημοσιεύει ελεύθερα στο Twitter και το YouTube, αλλά το Facebook έχει χαρακτηρίσει τους Ταλιμπάν ως «επικίνδυνη οργάνωση» και συχνά αφαιρεί τους λογαριασμούς και τις σελίδες που σχετίζονται με αυτούς. Το Facebook δήλωσε ότι θα συνεχίσει να απαγορεύει το περιεχόμενο των Ταλιμπάν από τις πλατφόρμες του.
Όπως παραδέχτηκε ο Κοστι, οι Ταλιμπάν δυσκολεύονται να διατηρήσουν την παρουσία τους στο Facebook και έτσι επικεντρώνονται στο Twitter.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από BBC