Skip to main content

Πόσοι μένουν σε ένα άρθρο μόλις τους ζητηθεί να πληρώσουν;

Οι λίγοι που πληρώνουν τείνουν να είναι μεγαλύτερης ηλικίας και με υψηλότερα εισοδήματα

Παραμένει ένα από τα πιο επίμονα προβλήματα για τη βιομηχανία των ειδήσεων: το διαδίκτυο επιτρέπει στα μέσα να φτάνουν παντού, αλλά ελάχιστοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για να διαβάσουν.

Μόλις το 17% των χρηστών πλήρωσε για online συνδρομή μέσα στον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με νέα έρευνα του Pew Research Center, παρουσιάζει το MarketWatch. Tο 83% απλώς προσπέρασε το περιεχόμενο όταν συνάντησε paywall.

Οι λίγες εξαιρέσεις

Ελάχιστα μεγάλα μέσα, όπως οι New York Times και η Wall Street Journal, έχουν καταφέρει να χτίσουν ισχυρές ψηφιακές συνδρομητικές βάσεις. Η πλειονότητα, όμως, δεν έχει κατορθώσει να αντικαταστήσει τα έσοδα που χάνει από την παρακμή των έντυπων εκδόσεων.

Ο όμιλος Gannett (ιδιοκτήτης 200 τοπικών και περιφερειακών εφημερίδων στις ΗΠΑ), μετρά 1,8 εκατ. ψηφιακούς συνδρομητές που απέφεραν έσοδα 43,3 εκατ. δολαρίων στο τελευταίο τρίμηνο – μόλις 7,6% του συνολικού τζίρου των 572 εκατ. δολαρίων.

Αντίστοιχα, η Lee Enterprises – με 72 εφημερίδες και 728.000 ψηφιακούς συνδρομητές – είχε έσοδα 24 εκατ. δολαρίων από ψηφιακές πωλήσεις, που αντιστοιχούν στο 17% του συνολικού κύκλου εργασιών των 137 εκατ. δολαρίων. Σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο πριν από τρία χρόνια, η Lee έχει δει πτώση εσόδων κατά 28%.

Τα paywalls κουράζουν

Το 74% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι συναντά paywalls όταν προσπαθεί να διαβάσει ειδήσεις online, ενώ το 38% ανέφερε ότι τα συναντά «υπερβολικά συχνά».

Όταν ένας αναγνώστης βλέπει άρθρο πίσω από paywall, το 53% αναζητά δωρεάν εκδοχή της είδησης αλλού, το 32% εγκαταλείπει χωρίς να διαβάσει καθόλου, ενώ το 11% προσπαθεί να βρει τρόπο να το διαβάσει χωρίς να πληρώσει. Μόνο 1% δηλώνει ότι πληρώνει κατευθείαν για να έχει πρόσβαση.

Μέρος του προβλήματος είναι η απουσία ευέλικτων επιλογών: οι περισσότεροι ιστότοποι προσφέρουν μόνο μακροχρόνιες συνδρομές, γεγονός που αποθαρρύνει όσους ενδιαφέρονται για ένα μεμονωμένο άρθρο.

Γιατί δεν πληρώνουν;

Το 49% των ερωτηθέντων δήλωσε πως δεν πληρώνει γιατί «υπάρχουν αρκετές δωρεάν ειδήσεις αλλού». Άλλο ένα 32% είπε πως «δεν ενδιαφέρεται αρκετά για το θέμα», ενώ μόλις το 10% επικαλέστηκε το κόστος και το 8% δήλωσε πως όταν πλήρωσε, δεν άξιζε τα λεφτά του.

Οι λίγοι που πληρώνουν τείνουν να είναι μεγαλύτερης ηλικίας και με υψηλότερα εισοδήματα. Το 25% είναι 65 ετών και άνω, το 17% ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 50–64, ενώ μόλις το 12% είναι μεταξύ 18–29 ετών. Από όσους πληρώνουν, το 30% αυτοπροσδιορίζεται ως ανώτερο εισοδηματικό στρώμα και το 18% ως μεσαίο.

Ακόμη, όσοι πληρώνουν έχουν συχνότερα πανεπιστημιακή μόρφωση: το 27% διαθέτει πτυχίο και το 15% έχει φοιτήσει σε κάποιο πανεπιστήμιο.

Το συμπέρασμα: το paywall δεν φτάνει

Η έρευνα του Pew (με δείγμα 9.482 άτομα) επιβεβαιώνει κάτι που όλοι γνωρίζουν ενστικτωδώς, όπως σημειώνει το MarketWatch: το να χρεώνεις για τις ειδήσεις είναι δύσκολο, όταν ο ανταγωνισμός σου είναι το «δωρεάν παντού».

Χωρίς εναλλακτικά μοντέλα, όπως η μικροπληρωμή ανά άρθρο ή η στήριξη από κοινότητες αναγνωστών, τα paywalls ίσως παραμείνουν τείχη που περισσότεροι αποφεύγουν παρά διασχίζουν.