Skip to main content

Μπορεί η Apple να έχει την τύχη της…Nokia;

REUTERS/Mike Blake

Πρωτοπόρος του χθες, παρατηρητής του αύριο;

Έναν χρόνο μετά το φαντασμαγορικό λανσάρισμα της στρατηγικής τεχνητής νοημοσύνης της Apple, το οποίο εκτόξευσε την κεφαλαιοποίησή της κατά 200 δισ. δολάρια σε μια ημέρα, η εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με τα πιο σοβαρά υπαρξιακά ζητήματα εδώ και δεκαετίες.

Οι υποσχέσεις για μια νέα εποχή του Siri παραμένουν μετέωρες, η τεχνολογική καινοτομία υστερεί έναντι ανταγωνιστών, και οι πιέσεις από Κίνα, ρυθμιστικές αρχές και αγορές γίνονται ολοένα πιο ασφυκτικές, σημειώνει ο Economist

To update στη Siri έχει αναβληθεί επ’ αόριστον, ενώ το πολυδιαφημισμένο “Apple Intelligence” δεν πλησιάζει την ισχύ συστημάτων όπως το Gemini της Google. Το πλήγμα έρχεται τη στιγμή που η Apple βλέπει την ισχύ της στην Κίνα να κλονίζεται από τον εμπορικό πόλεμο του Τραμπ και το τείχος προστασίας των υπηρεσιών υψηλού περιθωρίου κέρδους της να δέχεται ρωγμές.

Η μετοχή της έχει υποχωρήσει σχεδόν 20% φέτος, μένοντας πολύ πίσω από άλλους τεχνολογικούς γίγαντες όπως η Amazon, η Microsoft και η Meta.

Κρίσιμο το WWDC αλλά χωρίς εκπλήξεις

Η Παγκόσμια Διάσκεψη Προγραμματιστών της Apple (WWDC) που αρχίζει σήμερα, 9 Ιουνίου, δεν αναμένεται να φέρει κάποια θεαματική απάντηση. Στο παρασκήνιο, επικρατεί αναταραχή στο μάνατζμεντ και η εστίαση περιορίζεται σε ενημερώσεις λογισμικού.

Την ώρα που η Meta, η Google και κινεζικές εταιρείες όπως η Xiaomi επενδύουν σε smart glasses με ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη, η Apple μοιάζει στατική. Ούτε η πολυδάπανη, αλλά υποτονική, είσοδος του Vision Pro στην αγορά έχει αλλάξει την εικόνα.

Ορισμένοι, όπως ο Κρεγκ Μοφέτ της MoffettNathanson, θεωρούν πως η Apple χρειάζεται επειγόντως μια επανάσταση hardware – όπως έκανε κάποτε με το iPod και το iPhone. Αν τα smart glasses γίνουν η επόμενη πλατφόρμα, το Vision Pro ίσως αποδειχθεί επένδυση με αξία ως γέφυρα προς εκείνη την αγορά.

Ο Κουκ έχει χτίσει το brand της Apple γύρω από την προστασία της ιδιωτικότητας – μια στρατηγική που τώρα μοιάζει βαρίδι. Η επιλογή της Apple να μη συλλέγει ατομικά δεδομένα, αλλά να επενδύει σε «διαφοροποιημένη ιδιωτικότητα» και τοπική επεξεργασία ΑΙ στο ίδιο το iPhone, τη φέρνει πίσω σε μια εποχή όπου η εξέλιξη των LLMs και των cloud chatbots βασίζεται σε μαζικά δεδομένα και ισχυρή υποδομή.

Η ίδια η Apple, αναγνωρίζοντας το κενό, επέτρεψε σε ορισμένους χρήστες να χρησιμοποιούν ChatGPT μέσω Apple Intelligence. Όμως, η αδυναμία της να δημιουργήσει δικό της αντίστοιχο μοντέλο LLM θέτει ζήτημα στρατηγικού εκσυγχρονισμού. Αν εξαγοράσει παίκτη στον χώρο των LLMs, είναι ήδη αργά: η OpenAI συνεργάζεται με τον πρώην σχεδιαστή της Apple, Τζόνι Άιβ. Η Anthropic ανήκει στην Amazon. Άλλες λύσεις είναι κινεζικές ή πολύ μικρές για να σταθούν στο μέγεθος της Apple.

Μια εναλλακτική θα ήταν η συνεργασία με τρίτους παρόχους, όπως έκανε η Motorola της Lenovo. Αυτοί οι εξωτερικοί “βοηθοί” θα μπορούσαν να λύσουν το χρόνιο πρόβλημα της Siri.

Οι νομικές νάρκες

Ο μεγαλύτερος όμως κίνδυνος για την Apple, όπως εξηγεί ο Economist, βρίσκεται στο πιο σταθερό κομμάτι των κερδών της: τις υπηρεσίες. Αν δικαστήριο απαγορεύσει στη Google να πληρώνει την Apple για να παραμένει η default μηχανή αναζήτησης στο Safari, η εταιρεία κινδυνεύει να χάσει $20 δισ. ετησίως – περίπου το ένα πέμπτο των εσόδων από υπηρεσίες. Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η υπόθεση Epic στις ΗΠΑ απειλούν τα 31 δισ. δολάρια που αποφέρει το App Store.

Η Apple έχει ξεπεράσει πολλές κρίσεις. «Όμως, αν δεν προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα του AI, αν δεν τολμήσει να αλλάξει το μοντέλο της, μπορεί να βρεθεί στην ίδια θέση με τη Nokia: πρωτοπόρος του χθες, παρατηρητής του αύριο», προειδοποιεί ο Economist.