Skip to main content

Γιατί η ΕΕ μειώνει κατά το ένα τρίτο την «προώθηση» των αγροτικών προϊόντων σε ξένες αγορές

REUTERS /Alexandros Avramidis

Η φετινή μείωση της χρηματοδότησης αυτής είναι η πρώτη από αρκετές που σχεδιάζει να εφαρμόσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην προώθηση της γεωργίας και των τροφίμων,

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μείωσε κατά 29% τη χρηματοδότηση προγραμμάτων που αποσκοπούν στη βελτίωση της τοποθέτησης των αγροτικών προϊόντων της ΕΕ, στις ξένες αγορές.

«Στις 23 Απριλίου έληξε η προθεσμία που είχε δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υποβολή αιτήσεων, για τη συγχρηματοδότηση προγραμμάτων, με στόχο την προώθηση  των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων στις  ξένες αγορές. Για εφέτος, ο προϋπολογισμός προώθησης σε τρίτες χώρες των ευρωπαϊκών αγροτικών προϊόντων μειώθηκε κατά 29% σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη- από 186 εκατομμύρια ευρώ σε 132 εκατομμύρια», αναφέρουν παράγοντες της αγοράς .

Οι επιχορηγήσεις αυτές είναι ανοιχτές σε οργανώσεις παραγωγών και ομάδες αγροδιατροφής και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση εμπορικών εκθέσεων, την πραγματοποίηση διαφημιστικών και επικοινωνιακών εκστρατειών και την οργάνωση εκδηλώσεων  προώθησης των ευρωπαϊκών αγροτικών προϊόντων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συγχρηματοδοτεί έως και το 80% των επιλεγμένων έργων που υποβάλλονται από ιδιώτες ενδιαφερόμενους.

Ακατανόητη απόφαση

Η απόφαση της Επιτροπής είναι δύσκολο να κατανοηθεί δεδομένου ότι οι περικοπές στον προϋπολογισμό προώθησης των ευρωπαϊκών αγροτικών προϊόντων, συνέπεσαν μάλιστα με το παγκόσμιο τσουνάμι δασμών που ανακοίνωσε ο Αμερικανός  πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ.

Αν και προς το παρόν υπάρχει μια δασμολογική εκεχειρία ανάμεσα στην ΕΕ και τις ΗΠΑ, που εκπνέει όμως στις αρχές Ιουλίου, εξακολουθούν να ισχύουν οι δασμοί 10% και ο αγροτικός τομέας, αναμένεται να πληγεί περισσότερο στις εξαγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Παρά τις περικοπές στον προϋπολογισμό, ο Επίτροπος Γεωργίας και Τροφίμων, Κριστόφ Χάνσεν, ήταν περήφανος για την τελευταία πρόσκληση υποβολής προτάσεων: «Ο αγροδιατροφικός τομέας της ΕΕ είναι μια παγκόσμια δύναμη στις εξαγωγές. Τα προϊόντα μας και η γαστρονομική μας κληρονομιά αναγνωρίζονται σε όλο τον κόσμο, και δικαίως. Χαίρομαι που μπορούμε να συνεχίσουμε να τα προωθούμε με προϋπολογισμό 132 εκατομμυρίων ευρώ. Μπορούμε να είμαστε περήφανοι για τον τρόπο που παράγουμε τρόφιμα στην ΕΕ. Το «Απολαύστε το, είναι από την Ευρώπη» είναι το εμπορικό μας σήμα και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αναγνωρίζεται και γίνεται κατανοητό παγκοσμίως, ώστε να επιτύχουμε την καλύτερη δυνατή αξία για τους αγρότες και τους παραγωγούς μας » .

Παρά το ενδιαφέρον που έχει δημιουργήσει αυτό το πρόγραμμα  από την έναρξή του, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια διαδικασία αποστασιοποίησης  από τις μικρότερες ενώσεις παραγωγών, κυρίως λόγω της γραφειοκρατικής πολυπλοκότητας στην εφαρμογή των προγραμμάτων.

Μειώσεις 200 εκατ. ευρώ ως το 2027

Η φετινή μείωση της χρηματοδότησης αυτής είναι η πρώτη από αρκετές που σχεδιάζει να εφαρμόσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην προώθηση της γεωργίας και των τροφίμων, την οποία στοχεύει να περιορίσει  κατά 200 εκατομμύρια ευρώ, έως το 2027 .

Οι εκστρατείες προώθησης των γεωργικών προϊόντων της ΕΕ  ξεκίνησαν για πρώτη φορά το 2016 και έχουν  στόχο ν’ ανοίξουν νέες ευκαιρίες στην αγορά για τους αγρότες της ΕΕ, αλλά  και τη βιομηχανία τροφίμων γενικότερα, προωθώντας τη βιωσιμότητα και την υψηλή ποιότητα της ευρωπαϊκής παραγωγής.

Το  2021, η Κομισιόν δημοσίευσε  μάλιστα «Έκθεση Αξιολόγησης σχετικά με την Πολιτική Προώθησης της Γεωργίας της ΕΕ στις Εσωτερικές Αγορές και στις Αγορές Τρίτων Χωρών», στην οποία εξέτασε την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα, ,συνάφεια, τη συνοχή και την προστιθέμενη αξία της συγχρηματοδοτούμενης βοήθειας μεταξύ 2016 και 2019.

Τα τελευταία 10 χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει χρηματοδοτήσει συνολικά 600 προωθητικά προγράμματα με το σύνθημα « Απολαύστε το, είναι από την Ευρώπη» . Η Ισπανία είναι μία από τις χώρες με τη μεγαλύτερη συμμετοχή σε αυτά τα προγράμματα, μαζί με την Ιταλία, την Ελλάδα και τη Γαλλία.