Skip to main content

Τουρισμός: Πού και πότε θα πάνε διακοπές οι Ευρωπαίοι

Ενισχύεται η ανησυχία για τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Μακριά από τα πλήθη και νωρίς το καλοκαίρι ο σχεδιασμός των διακοπών.

Τα μεγάλα τουριστικά πλήθη και οι ακραίες καιρικές συνθήκες αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο αποφασίζουν τις διακοπές τους οι Ευρωπαίοι.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC), ο συνωστισμός αναδεικνύεται σε σημαντική παράμετρο στη λήψη αποφάσεων σχετικά με τις διακοπές των Ευρωπαίων. Συγκεκριμένα, μετά τον ηλιόλουστο καιρό και τις τιμές-ελκυστικές προσφορές, οι Ευρωπαίοι απαντούν στην ETC ότι το επόμενο πιο σημαντικό κριτήριο για την επιλογή ενός προορισμού στην Ευρώπη είναι το «να μην έχει κόσμο».

Όπως σχολιάζει το πρακτορείο Bloomberg, το κριτήριο του κόσμου φέτος γίνεται ακόμη πιο σημαντικό, καθώς μέχρι πρότινος- και από τότε που στη μελέτη συμπεριλαμβάνεται η ερώτηση «Ποια κριτήρια θα παίξουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην επιλογή του επόμενου προορισμού σας;», τον Μάρτιο του 2022- ήταν το τέταρτο πιο σημαντικό.

«Νομίζω ότι έχει να κάνει με τις συνήθειες που αποκτήσαμε στα τρία χρόνια της πανδημίας, να βγαίνουμε δηλαδή από την πεπατημένη και να διαπιστώνουμε πόσο άνετο και συναρπαστικό είναι να ανακαλύπτεις νέα μέρη», σχολιάζει ο πρόεδρος της ETC Luís Araújo. «Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι περισσότεροι ταξιδιώτες επιλέγουν καλοκαιρινά ταξίδια εκτός της περιόδου αιχμής για να αποφύγουν τον συνωστισμό και τις υψηλές τιμές. Αυτή η θετική τάση υποστηρίζει τη βιώσιμη διαχείριση προορισμών κατανέμοντας πιο ομοιόμορφα τις τουριστικές ροές».

Φέτος, σύμφωνα με την έρευνα- που περιλαμβάνει συμμετέχοντες από τη Γερμανία, τη Βρετανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Ολλανδία, την Ελβετία, την Πολωνία, την Αυστρία και το Βέλγιο- περισσότεροι Ευρωπαίοι προγραμματίζουν αποδράσεις για την άνοιξη και τις αρχές του καλοκαιριού.

Συγκεκριμένα:

  • Σχεδόν το 30% δήλωσε ότι σκοπεύει να κάνει ένα ταξίδι μεταξύ Απριλίου και Μαΐου. Πρόκειται για αύξηση 6% σε σχέση με το 2022.
  • Το 40% των ερωτηθέντων σκέφτεται να ταξιδέψει από τις αρχές έως τα μέσα του καλοκαιριού (Ιούνιος έως Ιούλιος).
  • Μόνο το 23% αναμένει να πραγματοποιήσει ταξίδια τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Πρόκειται για σημαντική πτώση 9% από πέρυσι.

Αυτή η αλλαγή στα ταξιδιωτικά μοτίβα πιθανόν να αντανακλά την αυξανόμενη διάθεση να αποφευχθεί ο συνωστισμός που συνεπάγεται η περίοδος αιχμής αλλά και το κύμα καύσωνα, σχολιάζει η ETC, εκτιμώντας μάλιστα ότι η «μακριά από τα πλήθη» τάση θα συνεχίσει να αυξάνεται.

Δεν κόπηκε η όρεξη για ταξίδια

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι η «δίψα» για ταξίδια παραμένει αμετάβλητη, καθώς οι Ευρωπαίοι προγραμματίζουν πολλά ταξίδια μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου 2023.

Το 59% των ερωτηθέντων θα κάνει περισσότερα από ένα ταξίδια τους επόμενους μήνες, με το 35% να σχεδιάζει να ταξιδέψει δύο φορές και το 24% να προσανατολίζεται σε τρεις ή και περισσότερες αποδράσεις. Συγκριτικά, το 31% θα κάνει μόνο ένα ταξίδι την ίδια περίοδο.

Όσον αφορά την ηλικία, οι Ευρωπαίοι άνω των 25 ετών, σε ποσοστό 74%, δεν «χορταίνουν» να ταξιδεύουν. Η τάση αυτή μπορεί να αποδοθεί στο σχετικά υψηλότερο διαθέσιμο εισόδημά τους, γεγονός που τους καθιστά λιγότερο επιρρεπείς στην τρέχουσα οικονομική κατάσταση. Οι νεότεροι, ηλικίας 18-24 ετών, παραμένουν πιο διστακτική στον προγραμματισμό διακοπών, σε ποσοστό 61%.

Πιο αγαπημένοι προορισμοί αναδεικνύονται η Γαλλία και η Ισπανία, με το 8% των Ευρωπαίων να σκοπεύει να ταξιδέψει σε αυτές τις χώρες. Ακολουθούν η Ιταλία (7%), η Ελλάδα (6%) και η Γερμανία (5%), με το Βέλγιο να κάνει το ντεμπούτο στο top-10 της λίστας των προτιμώμενων προορισμών στην Ευρώπη.

Τι επηρεάζει την επιλογή προορισμού

Ό,τι και αν αλλάζει στα κριτήρια που διαμορφώνουν τις ταξιδιωτικές αποφάσεις, ένα παραμένει σταθερό, η επιθυμία για value for money.

Έτσι, η αύξηση του κόστους λόγω του πληθωρισμού παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία των Ευρωπαίων (σε ποσοστό 23%), μαζί με τα οικονομικά του νοικοκυριού (17%).

Αυτή η ανησυχία θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί το 51% των Ευρωπαίων έχει ήδη πραγματοποιήσει σε ένα βαθμό ή εξ’ ολοκλήρου κρατήσεις για το επόμενο ταξίδι του – αύξηση 8% από πέρυσι – σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσουν χαμηλότερες τιμές.

Πάντως, οι ευχάριστες καιρικές συνθήκες (18%) παραμένουν το πιο σημαντικό κριτήριο για την επιλογή προορισμού.

Ακολουθούν οι ελκυστικές ευκαιρίες (17%), η έλλειψη συνωστισμού (11%) και οι φιλόξενες τοπικές κοινωνίες (10%).

Ωστόσο, αντανακλώντας την αύξηση των απρόβλεπτων καιρικών συνθηκών, το 7% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών ανέφερε τα ακραία καιρικά φαινόμενα ως σημαντική ανησυχία. Αυτή η ανησυχία έρχεται μετά από έναν από τους θερμότερους ευρωπαϊκούς χειμώνες που έχουν καταγραφεί και έπειτα από τα κύματα καύσωνα του περασμένου καλοκαιριού. Για πρώτη φορά, η κλιματική αλλαγή έχει αντίκτυπο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με τα ταξίδια, εξηγεί ο Araújo.

Μια άλλη πηγή ανησυχίας παραμένει ο πόλεμος στην Ουκρανία (12%), κυρίως μεταξύ των Ελβετών, των Πολωνών, των Αυστριακών, των Ιταλών και των Ολλανδών ερωτηθέντων. Καθώς η σύγκρουση συνεχίζεται, εξακολουθεί να επηρεάζει τις αποφάσεις που σχετίζονται με τα ταξίδια για τους μισούς Ευρωπαίους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και οι Ευρωπαίοι είναι διατεθειμένοι να κάνουν νωρίτερα διακοπές για να αποφύγουν τις υψηλές τιμές και τον συνωστισμό, δεν φαίνονται έτοιμοι να κάνουν οικονομία θυσιάζοντας μέρες από τις διακοπές τους.

Τα στοιχεία του περασμένου έτους παρέμειναν σταθερά, με την πιο δημοφιλή επιλογή μεταξύ των Ευρωπαίων (35%) να είναι ένα ταξίδι διάρκειας 4-6 διανυκτερεύσεων. Επίσης, το 22% σχεδιάζει να διανυκτερεύσει για πάνω από δέκα νύχτες.