Skip to main content

Νάφθα: Το «όχημα» για να παραμείνει το ρωσικό πετρέλαιο στην αγορά

Η ρωσική βενζίνη έχει παρατηρηθεί να ρέει άφθονη σε δεξαμενές στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Δυτική Αφρική

Η Ρωσία καταφεύγει σε μια σειρά από «υπόγειες» πρακτικές και διαδρομές για να πουλήσει ένα λιγότερο γνωστό προϊόν πετρελαίου στη διεθνή αγορά, παρακάμπτοντας το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το πλαφόν στην τιμή και συνολικά το πακέτο κυρώσεων, που εφαρμόζει εναντίον της η Δύση.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg οι πωλητές της ρωσικής νάφθας – η οποία χρησιμοποιείται κυρίως για την κατασκευή πλαστικών και πετροχημικών – αντιμετωπίζουν περισσότερα εμπόδια να φέρουν το προϊόν στην αγορά από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις στις αρχές Φεβρουαρίου. Αυτό οδήγησε σε μέτρα όπως η επισήμανση του καυσίμου ως βενζίνης ή το να φεύγουν τα φορτία από τα λιμάνια χωρίς προορισμό, σύμφωνα με την FGE και την Kpler.

«Δεν υπάρχει σαφής, αποκλειστική διέξοδος για τη ρωσική νάφθα τώρα που οι μεγάλοι αγοραστές της, η Νότια Κορέα και η Ευρώπη, δεν μπορούν να την αγοράσουν απευθείας», δήλωσε στο Bloomberg ο Armaan Ashraf, παγκόσμιος επικεφαλής υγρών φυσικού αερίου στη βιομηχανία σύμβουλος FGE στη Σιγκαπούρη. «Η τοποθέτηση της ρωσικής νάφθας μπορεί να είναι πιο δύσκολη από την ακατέργαστη νάφθα της».

Η έλλειψη αγοραστών που μπορούν να απορροφήσουν μεγάλες ποσότητες νάφθας έχει επιδεινώσει το πρόβλημα για τη Ρωσία. Η Κίνα και η Ινδία αγοράζουν μεγαλύτερες ποσότητες, αλλά και οι δύο έχουν άφθονες εγχώριες προμήθειες, ενώ η Νότια Κορέα – ένας βασικός καταναλωτής πριν από τον πόλεμο – έχει αποφύγει τις άμεσες εισαγωγές μετά τις κυρώσεις. Ωστόσο, η Βραζιλία πήγε κόντρα στο ρεύμα. Η Ρωσία απέστειλε περίπου 1,34 εκατομμύρια τόνους νάφθα τον Μάρτιο, όγκο παρόμοιο με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, αλλά παραμένουν ερωτήματα εάν η χώρα μπορεί να διατηρήσει τέτοιες ροές τους επόμενους μήνες.

Αμφισβητούμενο καύσιμο

Η ρωσική βενζίνη έχει παρατηρηθεί να ρέει άφθονη σε δεξαμενές στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Δυτική Αφρική, κάτι που στο παρελθόν ήταν σπάνιο, σύμφωνα με την FGE. «Οι ποσότητες αυτές θα πρέπει να είναι νάφθα ή ενδεχομένως ακόμη και βενζίνη εκτός προδιαγραφών με πολλή νάφθα αναμεμειγμένη», λέει Ashraf της FGE. Υπάρχει οικονομικό κίνητρο για αυτό το μέτρο. Οι κυρώσεις θέτουν ανώτατο όριο 45 δολάρια το βαρέλι για τη ρωσική νάφθα, αλλά οι τιμές της αγοράς είναι επί του παρόντος πάνω από αυτό το επίπεδο, ενώ η βενζίνη έχει πολύ υψηλότερο όριο των 100 δολαρίων το βαρέλι.

Περισσότερα ρωσικά φορτία νάφθας κατευθύνονται προς «άγνωστους προορισμούς», κάτι που θα μπορούσε να υποδηλώνει μια προσπάθεια συγκάλυψης της προέλευσής της καθώς και τη δυσκολία εύρεσης αγοραστών, σύμφωνα με τον Ciaran Tyler, ανώτερο αναλυτή υγρών φυσικού αερίου στην εταιρεία πληροφοριών Kpler στο Λονδίνο.

Πριν από τις κυρώσεις, σχεδόν κανένα φορτίο δεν ήταν χωρίς προορισμό, αλλά αυτό έχει αυξηθεί σχεδόν στο ένα τέταρτο των εξαγωγών τον Μάρτιο, δείχνουν τα στοιχεία της Kpler. Η ρωσική νάφθα θα αντιμετωπίσει συνεχείς προκλήσεις όσον αφορά την εύρεση αγοραστών, με τις περισσότερες αποστολές της να έχουν εκκαθαριστεί μόνο μέχρι το επόμενο τρίμηνο, είπε ο Tyler. Αυτό θα οδηγήσει τα ρωσικά διυλιστήρια να μειώσουν τα λειτουργικά επιτόκια προκειμένου να μειώσουν τις εξαγωγές, πρόσθεσε.

Οι εκπτώσεις στη ρωσική νάφθα μπορεί επίσης να χρειαστεί να διευρυνθούν για να δικαιολογήσουν τον κίνδυνο που αναλαμβάνουν οι αγοραστές, σύμφωνα με την FGE.

Περιφερειακοί Κόμβοι

Ένας τρόπος με τον οποίο προσπαθεί η Ρωσία να παρακάμψει τις κυρώσεις είναι η ανάμειξη με μη ρωσικά καύσιμα σε εμπορικούς κόμβους όπως η Σιγκαπούρη και η Φουτζάιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η πρακτική ανέβασε ρυθμούς μετά τον πόλεμο και δεν έχει δείξει σημάδια υποχώρησης.

Οι όγκοι νάφθας που φορτώθηκαν από τη Ρωσία και σηματοδοτούσαν τη Σιγκαπούρη σχεδόν τετραπλασιάστηκαν σε περίπου 164.000 τόνους τον Μάρτιο, σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με την Kpler. Τα φορτία που σηματοδοτούν τα ΗΑΕ εκτινάχθηκαν στους 156.000 τόνους από το μηδέν.

Ωστόσο, ορισμένοι αγοραστές στη Βόρεια Ασία έχουν σηματοδοτήσει την απροθυμία να πάρουν τα φορτία που έχουν εγγραφεί ξανά από τους κόμβους μετά από κυρώσεις, οι οποίες συνήθως προσφέρονται 10 έως 20 δολάρια ο τόνος φθηνότερα από τα μη ρωσικά καύσιμα, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.