Skip to main content

Ντίζελ: Η Ευρώπη «τρέχει» να προλάβει το deadline

REUTERS/Vasily Fedosenko

Αν και η εξάρτησή από τα ρωσικά καύσιμα έχει μειωθεί από περισσότερο από 50% πριν από την εισβολή της Μόσχας τον Φεβρουάριο στην Ουκρανία, η Ρωσία εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής ντίζελ της Ευρώπης.

Η Ευρώπη σπεύδει να γεμίσει τις δεξαμενές της με ρωσικό ντίζελ προτού τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο, τον Φεβρουάριο, καθώς οι εναλλακτικές πηγές προμηθειών της παραμένουν περιορισμένες.

Η Ευρώπη εισάγει 400.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα από τη Ρωσία, και θεωρείται ιδιαίτερα ευαίσθητη στη διαθεσιμότητα ρωσικών προμηθειών. Στην Ευρώπη, υπάρχει μικρό περιθώριο λάθους, ιδιαίτερα όταν όσον αφορά για διυλισμένα καύσιμα, έχει προειδοποιήσει η Wall Street Journal.

Αν και η εξάρτησή από τα ρωσικά καύσιμα έχει μειωθεί από περισσότερο από 50% πριν από την εισβολή της Μόσχας τον Φεβρουάριο στην Ουκρανία, η Ρωσία εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής ντίζελ της ηπείρου. Έτσι, δεδομένου ότι οι άμεσες εναλλακτικές για οικονομικές προμήθειες είναι λίγες, το ρωσικό ντίζελ αντιστοιχούσε στο 44% των συνολικών ευρωπαϊκών εισαγωγών για πετρέλαιο κίνησης μέχρι στιγμής τον Νοέμβριο έναντι 39% τον Οκτώβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.

Επιπλέον, σύμφωνα με το Reuters που επικαλείται την εταιρεία ενεργειακών αναλύσεων Vortexa, τα φορτία ρωσικού ντίζελ με προορισμό την αποθηκευτική περιοχή Άμστερνταμ- Ρότερνταμ – Αμβέρσα  αυξήθηκαν κατά 215.000 βαρέλια την ημέρα στο διάστημα 1-12 Νοεμβρίου,  καταγράφοντας αύξηση κατά 126% σε σχέση με τον Οκτώβριο.

Υπενθυμίζεται ότι στις 5 Δεκεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα απαγορεύσει τις περισσότερες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου. Θα απαγορεύσει επίσης στις εταιρείες να ασφαλίζουν και να χρηματοδοτούν ρωσικό πετρέλαιο οπουδήποτε στον κόσμο. Την ίδια ημέρα, θα τεθεί σε ισχύ η πρόταση των ΗΠΑ για το πλαφόν στο ρωσικό αργό. Η επιβολή πλαφόν, που υποστηρίζεται από τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, τη Βρετανία, τον Καναδά και την ΕΕ, θα εμποδίζει τις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να συνεχίσουν να παρέχουν υπηρεσίες στα τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, εκτός και εάν το πετρέλαιο πωλείται στην τιμή του πλαφόν ή χαμηλότερα από αυτό.

Στη συνέχεια, στις 5 Φεβρουαρίου, η ΕΕ αναμένεται να επιβάλει τους ίδιους περιορισμούς στα ρωσικά προϊόντα διύλισης, όπως το ντίζελ και η βενζίνη.

«Η ΕΕ θα πρέπει να εξασφαλίσει περίπου 500.000-600.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα για να αντικαταστήσει τις ποσότητες που έπαιρνε από τη Ρωσία,  με ποσότητες από τις ΗΠΑ και ανατολικά από το Σουέζ, κυρίως από τη Μέση Ανατολή και την Ινδία», δήλωσε αναλυτής της FGE.

To ρωσικό πετρέλαιο που κατευθύνεται στις δεξαμενές της περιοχής Άμστερνταμ- Ρότερνταμ – Αμβέρσα είναι πιθανόν να χρησιμοποιηθεί ή να πωληθεί γρήγορα δεδομένου ότι οι τιμές στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του χρηματιστηρίου ICE είναι υψηλότερες σήμερα σε σχέση με τις τιμές τους επόμενους μήνες, όπως εκτίμησε ο Lars van Wageningen της Insights Global.

Στο μεταξύ το ICE θα απαγορεύσει το χαμηλής περιεκτικότητας θείου ρωσικό πετρέλαιο εν όψει των κυρώσεων της ΕΕ. Και από τις 30 Νοεμβρίου, οι traders πρέπει να αποδεικνύουν ότι δεν έχει μεταφερθεί στις δεξαμενές στην ευρύτερη περιοχή των Άμστερνταμ- Ρότερνταμ – Αμβέρσα κανένα ρωσικό προϊόν που θα χρησιμοποιηθεί για παράδοση τον Ιανουάριο μέσω των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης ICE.

Το ρωσικό πετρέλαιο θα μπορεί να φτάσει στις δεξαμενές της περιοχής των Άμστερνταμ- Ρότερνταμ – Αμβέρσα  τον Δεκέμβριο, αλλά πρέπει να μεταφερθεί σε άλλες δεξαμενές από τις οποίες δεν μπορεί να γίνει παράδοση, σύμφωνα με το ICE. Πάντως παράγοντες της αγοράς αναμένουν μικρό αντίκτυπο από την απόφαση, δεδομένων των χαμηλών επιπέδων αποθήκευσης στην περιοχή, τόσο για το ρωσικό όσο και για το μη ρωσικό πετρέλαιο, καθώς και για των μειωμένων παραδοτέων όγκων.

naftemporiki.gr