Skip to main content

Έξι νέα ultramaxes θα βάλουν πλώρη με αμμωνία – υδρογόνο

Project κατασκευής μοντέρνων φορτηγών από την Pherousa Green Shipping

Στην τελική ευθεία εισέρχεται το project κατασκευής έξι μοντέρνων φορτηγών πλοίων τα οποία θα αξιοποιούν την τεχνολογία διάσπασης της αμμωνίας σε υδρογόνο και την αξιοποίησή του ως σύστημα πρόωσης μέσω κυψελών καυσίμου.

Πίσω από το project βρίσκεται η Pherousa Green Shipping AS (PGS), τμήμα της Pherousa Green Technologies (PGT), την οποία ίδρυσαν πριν από τρία χρόνια στη Νορβηγία ο Έλληνας μηχανικός δρ Βασίλης Μπεσικιώτης με τον Tonny Thorsen.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στο διάστημα μεταξύ του τέλους του πρώτου τριμήνου του 2024 και τις αρχές του δεύτερου, η PGS θα ξεκινήσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή του ναυπηγείου που θα κατασκευάσει τα bulk carriers, τύπου ultramax, με βασικότερο κριτήριο αυτό του κόστους.

Όπως έχει πει ο δρ Μπεσικιώτης με συνέντευξη που παραχώρησε πρόσφατα στη «Ν», στα τέλη του 2027 ή στις αρχές του 2028 τα νέα πλοία θα είναι έτοιμα για ταξίδια.

Η επιλογή του ναυπηγείου είναι κρίσιμη δεδομένου ότι ο φόρτος εργασίας στις γιάρδες είναι ιδιαίτερα αυξημένος, με πολλές εγκαταστάσεις να αναφέρουν συνθήκες «sold out» και χρόνους παράδοσης μετά το 2027.

Πάντως, όπως επισημαίνουν ναυτιλιακοί παρατηρητές, το concept των συγκεκριμένων πλοίων παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον.

Συνοπτικά το project προβλέπει ότι η PGS θα χρησιμοποιήσει την αμμωνία, θα τη «σπάσει» σε υδρογόνο για να το αξιοποιήσει σε κυψέλες καυσίμου σαν βοηθητική ισχύ και στις κύριες μηχανές ως πιλότο μαζί με την αμμωνία. Επιλέγοντας τις κυψέλες καυσίμου υδρογόνου ως σύστημα πρόωσης με τη διάσπαση της αμμωνίας, ο πλοιοκτήτης μπορεί να ξεκινήσει με αμμωνία και να μεταβεί σε υδρογόνο ανά πάσα στιγμή με ελάχιστο επενδυτικό κίνδυνο, αναφέρει η εταιρεία.

Ο αρχικός στόλος των έξι πλοίων ultramaxes θα επικεντρωθεί στην εξυπηρέτηση της παγκόσμιας βιομηχανίας χαλκού. Δεδομένου του κομβικού ρόλου του χαλκού στις προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, η βιομηχανία χαλκού έχει θέσει φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών, που περιλαμβάνουν τις εκπομπές Scope 3, οι οποίες αφορούν τη μεταφορά στους τελικούς χρήστες.

Στο επίκεντρο βρίσκεται μάλιστα η διαδρομή Χιλής – Κίνας, καθώς το 60% των εξαγωγών χαλκού γίνεται παγκοσμίως από τη λατινοαμερικανική χώρα προς την ασιατική.

Η συμφωνία με την OSM Thome Πριν από λίγες ημέρες η PGS υπέγραψε επιστολή προθέσεως συνεργασίας με τον ναυτιλιακό «γίγαντα» διαχείρισης πλοίων OSM Thome.

Η συνεργασία περιλαμβάνει τις Φάσεις 1, 2 και 3, έγκρισης σχεδιασμού, ανάπτυξης έργου και επιθεώρησης, ενώ την ίδια ώρα η OSM Thome θα αναλάβει την τεχνική διαχείριση και τη διαχείριση πληρωμάτων των νεότευκτων.

Σημειώνεται ότι κάτω από την «ομπρέλα» της OSM Thome (δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση των OSM Maritime Group και Thome) υπάρχει στόλος 1.000 πλοίων, εκ των οποίων τα 450 αφορούν τεχνική διαχείριση και τα 550 διαχείριση πληρωμάτων.

Παράλληλα, ο συνδυαστικός αριθμός των υπαλλήλων φτάνει τους 31.000, εκ των οποίων 29.000 είναι ναυτικοί και 2.000 προσωπικό στη στεριά σε 22 χώρες.

Σημειώνεται ότι η Helbio Holdings S.A., με έδρα στην Πάτρα, καθώς και η HAV Group ASA, εισηγμένη στο Όσλο, κατέχουν από 10% του μετοχικού κεφαλαίου της PGT.