Skip to main content

Ο Μασκ κάνει πρώτος πίσω στη σφοδρή σύγκρουση με Τραμπ. Αφού του κόστισε 34 δισ. δολάρια

REUTERS/Carlos Barria

Η θεαματική υποχώρηση του πλουσιότερου ανθρώπου του κόσμου μπροστά στην οργή του Τραμπ και τις συνέπειες στην αγορά

Η σύγκρουση ξεκίνησε με ανταλλαγές δηλητηριωδών σχολίων. Ξεδιπλώθηκε σε ζωντανές εμφανίσεις και διαδικτυακές απειλές. Και τελικά κατέληξε με μια θεαματική υποχώρηση.

Ο Έλον Μασκ – ο άνθρωπος που καυχιέται πως δεν λογοδοτεί σε κανέναν – ήταν ο πρώτος που λύγισε στη σφοδρή δημόσια ρήξη με τον Ντόναλντ Τραμπ, όταν συνειδητοποίησε πως το κόστος ήταν βαρύ: 34 δισεκατομμύρια δολάρια σε μία μέρα και κατάρρευση της μετοχής της Tesla.

Από το βράδυ της Πέμπτης, οι δύο δισεκατομμυριούχοι έχουν σταματήσει να ανταλλάσσουν αιχμές. Αλλά η ζημιά είχε ήδη γίνει: η μετοχή της Tesla κατρακυλά ως και 18% προτού μαζέψει ελαφρώς τις απώλειες, ενώ η προσωπική περιουσία του Μασκ ψαλιδίζεται δραματικά. Παρότι η ανάκαμψη στις προσυνεδριακές συναλλαγές ήταν μόλις 4%, η πολιτική ζημιά ήταν ακόμα μεγαλύτερη. Ο Μασκ αναγκάστηκε να κάνει πίσω. Και το μήνυμα ήταν ηχηρό.

Από σύμμαχοι, σε δημόσιο πόλεμο

Η σχέση των δύο ξεκίνησε από αντιπαλότητα, αλλά εξελίχθηκε γρήγορα σε συμμαχία. Στους πρώτους μήνες της δεύτερης θητείας του Τραμπ, ο Μασκ μετατρέπεται σε κάτι σαν «υπουργό αποδοτικότητας», περνώντας σαν αλεξιπτωτιστής μέσα από τον κρατικό μηχανισμό, με στόχο να μειώσει δραστικά δαπάνες, να καταργήσει υπηρεσίες, να απολύσει υπαλλήλους. Το σχέδιο δεν πέτυχε, αλλά έδωσε το στίγμα: μια τεχνοκρατική εφόρμηση για την αποσυναρμολόγηση του “βαθέος κράτους”.

Η ρήξη έρχεται όταν ο Μασκ επιτίθεται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο του Τραμπ – το αποκαλούμενο “big beautiful bill” – το οποίο επεκτείνει τις φοροαπαλλαγές αλλά καταργεί και την κρατική επιδότηση των $7.500 για ηλεκτρικά οχήματα. Η JPMorgan εκτιμά πως η Tesla θα χάσει 1,2 δισ. δολάρια σε ετήσια κέρδη από αυτήν την αλλαγή. Ο Μασκ εξοργίζεται και αρχίζει να πιέζει δημόσια τους γερουσιαστές να μπλοκάρουν τον νόμο, τον οποίο αποκαλεί «αηδιαστική αθλιότητα».

Το οργισμένο tweet, η πτώση και η αναδίπλωση

Η ένταση κλιμακώνεται όταν ο Τραμπ, σε συνάντηση με τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς, δηλώνει δημοσίως: «Είμαι πολύ απογοητευμένος από τον Έλον. Τον βοήθησα πολύ». Ο Μασκ ξεσπά: «Χωρίς εμένα, ο Τραμπ θα είχε χάσει. Οι Δημοκρατικοί θα είχαν τη Βουλή και τη Γερουσία», γράφει. Απειλεί να δημιουργήσει νέο πολιτικό κόμμα, ζητά την καθαίρεση του Τραμπ, τον κατηγορεί για εμπλοκή στον φάκελο Έπσταϊν και φτάνει στο σημείο να απειλήσει με πάγωμα της συμμετοχής της SpaceX στο διαστημικό πρόγραμμα των ΗΠΑ.

Αλλά οι αγορές έχουν άλλη άποψη. Η μετοχή της Tesla βουλιάζει, οι επενδυτές πανικοβάλλονται, η προσωπική του περιουσία κατρακυλά. Και τότε, ο Μασκ κάνει πίσω. Το βράδυ της Πέμπτης, απαντά σε έναν χρήστη του X ότι το να κάνει ένα «διάλειμμα δύο ημερών» είναι «καλή συμβουλή». Την επόμενη ημέρα, όταν ο μεγαλοεπενδυτής Μπιλ Άκμαν –σύμμαχος και των δύο– τον καλεί σε ειρήνη, ο Μασκ απαντά με μια μόνο φράση: «Δεν έχεις άδικο».

Δεν είχε την ίδια διάθεση ο Τραμπ, ο οποίος ξεκαθάρισε πως δεν «καίγεται» και ιδιαίτερα να μιλήσει με τον Μασκ, ενώ στη συνέχεια γνωστοποίησε πως θα πουλήσει το Tesla του.

Ο λογαριασμός των συμβολαίων

Το διακύβευμα είναι τεράστιο. Σύμφωνα με το Bloomberg Government, οι εταιρείες του Μασκ έχουν λάβει συνολικά 22,5 δισ. δολάρια σε μη απόρρητα κρατικά συμβόλαια από το 2000. Άλλες πηγές όπως η Washington Post ανεβάζουν την αξία των συμβολαίων στα 38 δισ. δολάρια. Σε κάθε περίπτωση η απειλή Τραμπ να τα ακυρώσει δεν είναι απλώς πολιτική. Είναι οικονομική πυρηνική βόμβα.

Για τους υπόλοιπους δισεκατομμυριούχους που στηρίζουν τον Τραμπ, το μήνυμα είναι σαφές: όποιος διαφωνήσει δημόσια, πληρώνει ακριβά. Και όποιος επιμένει, βλέπει τον πλούτο του να εξαϋλώνεται με ένα tweet.

Ο Μασκ, ο πιο δυνατός επιχειρηματίας της εποχής, το έμαθε με τον πιο επώδυνο τρόπο: έκανε πίσω. Πρώτος.

Όλες οι εξελίξεις από το liveblog της Ναυτεμπορικής.