Ούτε η ακρίβεια ούτε ο περιορισμός των προσφορών επηρεάζουν την κατανάλωση στο ράφι, με τα βασικά προϊόντα που γεμίζουν το καλάθι του νοικοκυριού να διατηρούν και φέτος ανοδικό τέμπο σε αξία και όγκους πωλήσεων.
Μέχρι τα μέσα του Απριλίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του weekly report της Circana (σ.σ.: περίοδος από 5/1 έως 13/4), στο σύνολό τους τα επονομαζόμενα ταχυκίνητα προϊόντα (FMCGs) εμφανίζουν αύξηση στον τζίρο της τάξεως του 6,1% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ οι όγκοι πωλήσεων ενισχύονται κατά 4,5%, επίδοση ιδιαίτερα σημαντική, καθώς αποτυπώνει τη δυναμική της πραγματικής κατανάλωσης.
Να σημειωθεί ότι στο εξεταζόμενο διάστημα του Απριλίου περιλαμβάνεται και μέρος από τον πασχαλινό τζίρο στις αλυσίδες, καθώς φέτος το Πάσχα εορτάστηκε στις 22/4 έναντι 5 Μαΐου που ήταν πέρυσι, γεγονός που επηρεάζει τη δυναμική της σύγκρισης.
Σε επίπεδο τιμών, η μέση αύξηση ανά τεμάχιο διαμορφώνεται στο εξεταζόμενο διάστημα στο 1,5% για το σύνολο των FMCGs, υποδεικνύοντας ότι ο κλαδικός πληθωρισμός αρχίζει ξανά να «τσιμπάει».
Ενδιαφέρον έχει να σημειωθεί ότι τα επώνυμα προϊόντα εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με την ιδιωτική ετικέτα σε όρους ανάπτυξης τζίρου και όγκου, καταγράφοντας αύξηση 6,1% και 4,8% αντίστοιχα. Ειδικά σε όρους όγκου, τα επώνυμα εμφανίζουν μεγαλύτερη άνοδο από το σύνολο της κατηγορίας των FMCGs και αυτό σε μία περίοδο όπου έχει ξεκινήσει το «κούρεμα» των προσφορών στο ράφι. Η ιδιωτική ετικέτα, στο ίδιο διάστημα, καταγράφει ηπιότερη αύξηση σε όγκο της τάξεως του 3,7%, ενώ τα έσοδα κινούνται στο επίπεδο του συνόλου των FMCGs, ήτοι στο 6%.
Ψαλίδα τιμών
Σχετικά με την πορεία των τιμών, τα επώνυμα καταγράφουν αύξηση στη μέση τιμή ανά τεμάχιο κατά 1,2%, ενώ η ανατίμηση στην ιδιωτική ετικέτα διαμορφώνεται στο 2,2%.
Ωστόσο, η ψαλίδα στην τιμή μεταξύ επώνυμων και private label προϊόντων εξακολουθεί να είναι ισχυρή. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η σύγκριση στο καλάθι 60 βασικών προϊόντων υποδεικνύει ότι το επώνυμο είναι κατά 45,5% ακριβότερο σε σχέση με το αντίστοιχο της ιδιωτικής ετικέτας. Συγκεκριμένα, το επώνυμο καλάθι των 60 κωδικών κοστίζει 210,6 ευρώ, έναντι 144,7 ευρώ που κοστίζει το ίδιο PL καλάθι.
Ενδιαφέρον έχει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι το επώνυμο καλάθι εμφανίζει μειωμένη τιμή κατά 1% σε σχέση με τα 212,9 ευρώ που κόστιζε την ίδια περίοδο το 2024, ενώ το καλάθι των PL αύξησε το κόστος του κατά 0,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.