Skip to main content

Οι «χαλαροί», οι «πατρογονικοί» και άλλες 7 «φυλές» που…πάνε Θεσσαλονίκη – Πόσα ξοδεύουν

Έρευνα για το 2022, που πραγματοποίησε η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, και στην οποία συμμετείχαν 1.200 επισκέπτες.

Εννιά φυλές τουριστών, που προτιμούν τη Θεσσαλονίκη εντόπισε η έρευνα ικανοποίησης τουριστών & απόδοσης ξενοδοχείων της εταιρείας “GBR Consulting” για το 2022 που πραγματοποίησε η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, και στην οποία συμμετείχαν 1.200 επισκέπτες.

Η παρουσίαση της έρευνας έγινε από το Managing Consultant της GBR Consulting κ. Stefan Merkenhof και τα αποτελέσματα της έδειξαν ότι η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να είναι ένας προορισμός που παραμένει σε υψηλά επίπεδα στις επιλογές των τουριστών, καθώς όσοι την επισκέπτονται επιθυμούν όχι μόνο να το επαναλάβουν άλλα και να τη συστήσουν σε άλλους, συγγενείς και φίλους.

Πιο συγκεκριμένα, αν και για το 2022 οι ερωτηθέντες τουρίστες αξιολόγησαν τη Θεσσαλονίκη με συνολική βαθμολογία 7,9 που είναι η χαμηλότερη των τελευταίων ετών, ωστόσο στη συντριπτική πλειοψηφία τους (ποσοστό 97%) θα πρότειναν τον προορισμό και σε άλλους, ενώ το 95% δήλωσαν ότι επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά.

Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της ΕΞΘ κ. Ανδρέας Μανδρίνος αναφέρθηκε στο πολύ μεγάλο πρόβλημα που εξακολουθεί να υπάρχει αναφορικά την αεροπορική συνδεσιμότητα της περιοχής με προορισμούς του εξωτερικού. Επεσήμανε επίσης, ότι δεν έχει γίνει ακόμη καμία ενέργεια από τους αρμόδιους φορείς αναφορικά με τη σύνδεση του αεροδρομίου με το υπό κατασκευή Μετρό

Τόνισε επίσης ότι τα ξενοδοχεία των πιο μικρών κατηγοριών 2* & 1* αρχίζουν να κινδυνεύουν άμεσα λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού που δέχονται από τα Airbnb καταλύματα.

Ο Αντιπρόεδρος της ΕΞΘ κ. Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, αναφέρθηκε στην πολύ άσχημη εικόνα που παρουσιάζει η πόλη τόσο σε σχέση με το τεράστιο πρόβλημα πάρκινγκ που υπάρχει στο κέντρο της, με τη νυχτερινή ηχορύπανση και με την καθαριότητα της.

Τα 9 προφίλ των τουριστών


Οι Χαλαροί

Μία μεγάλη ομάδα τουριστών, ένας στους τρεις, δεν έχουν συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και θέλουν να βιώσουν τη Θεσσαλονίκη σε έναν χαλαρό ρυθμό χωρίς να γεμίζουν το πρόγραμμά τους.

Σε γενικές γραμμές οι “χαλαροί” δεν επισκέπτονται μουσεία, συναυλίες, φεστιβάλ και άλλες εκδηλώσεις. Ο Άγιος Δημήτριος είναιο δημοφιλέστερος θρησκευτικός χώρος, ενώ μόλις ένας στους πέντε επισκέφθηκε το Αρχαιολογικό μουσείο, την Αγία Σοφία, την Ρωμαϊκή αγορά και την Ροτόντα.

Είναι ηλικίας 26–45 ετών και ταξιδεύουν κυρίως με τον/την σύντροφό τους ή με φίλους. Τα κύρια ενδιαφέροντα τους είναι η
διασκέδαση & νυχτερινή ζωή και η γαστρονομία

Οι δαπάνες των ταξιδιωτών αυτής της κατηγορίας είναι γενικά χαμηλές. Το μεγαλύτερο μέρος  διατίθεται σε ψώνια.

Το γεγονός ότι δεν έχουν ένα γεμάτο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, δεν επηρεάζει την ικανοποίηση από την εμπειρία τους στην πόλη.

Οι “χαλαροί” είναι ικανοποιημένοι από την πόλη με συνολικό βαθμό αξιολόγησης 8,0, ενώ αξιολόγησαν  τη δημόσια καθαριότητα και την κατάσταση των δρόμων υψηλότερα από άλλα προφίλ με βαθμούς 6,0 και 6,2 αντίστοιχα.

Επίσης, αξιολόγησαν πολύ υψηλά τις εγκαταστάσεις, των ξενοδοχείων, των καταστημάτων και της εστίασης.

Το 97% δήλωσε ότι προτίθεται να επισκεφθεί ξανά την πόλη. Η πλειοψηφία τους εξάλλου έχει επισκεφθεί περισσότερες από μία φορά τη Θεσσαλονίκη.


Οι αρχαιόφιλοι

Οι “αρχαιόφιλοι” είναι επισκέπτες όλων των ηλικιών, και κατά κύριο λόγο ταξιδεύουν με τον σύντροφό τους και σε ορισμένες περιπτώσεις με τα παιδιά τους, Συγκαταλέγονται στους ταξιδιώτες με τις υψηλότερες δαπάνες. Επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για το αρχαιολογικό της ενδιαφέρον και την προσωπικότητα της που ουσιαστικά αντανακλάται τόσο από τη σύγχρονη εικόνα της, όσο και από την μεγάλη ιστορία της.

Την ίδια στιγμή ενδιαφέρονται για την γαστρονομία της, καθώς η γεύση με την εικόνα μπορεί να ταξιδέψει τον επισκέπτη σε πολλές
διαφορετικές περιόδους που βίωσε η πόλη.

Η πλειοψηφία τους συμμετείχε σε ένα οργανωμένο bus tour, ενώ ένας στους τέσσερις έκανε ένα οργανωμένο walking tour.

Με συνολικό βαθμό ικανοποίησης 8,1 οι “αρχαιόφιλοι” αξιολόγησαν την εμπειρία τους στην πόλη πάνω από το μέσο όρο. Σχεδόν όλοι θα ήθελαν να επιστρέψουν και να εξερευνήσουν πράγματα που δεν μπόρεσαν να δουν σε αυτό το ταξίδι.

Η διασκέδαση & αναψυχή, η συμπεριφορά κατοίκων και τα μουσεία/αρχαιολογικοί & πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν υψηλά, σε
αντίθεση με τα ΜΜΜ και τη δημόσια καθαριότητα.


Οι φιλότεχνοι

Είναι διαφόρων ηλικιών και ταξιδεύουν με τον/την σύντροφό τους.

Περίπου ένας στους τρεις  συμμετείχε σε ένα οργανωμένο αρχιτεκτονικό ή τέχνης του δρόμου tour προκειμένου να έχει το
πλήρες υπόβαθρο.

Τους ενδιαφέρει όχι μόνο το Αρχαιολογικό και το Βυζαντινό μουσείο αλλά και τα μουσεία που είναι ενταγμένα στο MOMus (Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης- Μακεδονικό Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης- συλλογή Κωστάκη, Μουσείο φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Πειραματικό Κέντρο Τεχνών).

Παράλληλα και το NOESIS, Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας παρουσιάζει ενδιαφέρον για έναν από τους τέσσερις φιλότεχνους.

Από πλευράς εκδηλώσεων ενδιαφέρονται για το Φεστιβάλ κινηματογράφου  αλλά και για την Biennale Contemporary Art, που στοχεύει στην προώθηση ευρωπαϊκής εικαστικής σκηνής.

Ένας τους τρεις παρακολούθησε κάποια πολιτιστική εκδήλωση και /ή μία θεατρική παράσταση.

Το 94% των φιλότεχνων  αισθάνεται ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα που θέλει να δει στη Θεσσαλονίκη. Περίπου το 27% θεωρεί ότι η εμπειρία του ήταν πολύ καλύτερη των προσδοκιών του. 

Η διασκέδαση & αναψυχή αξιολογείται με τον μεγαλύτερο βαθμό και ακολουθούν τα μουσεία/αρχ. & πολιτιστικοί χώροι
και η συμπεριφορά των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.

Οι δραστήριοι

Είνα η κατηγορία ταξιδιωτών που επιθυμούν να βιώσουν όσα περισσότερα πράγματα προσφέρει ο κάθε προορισμός, ώστε να έχουν ολοκληρωμένη εμπειρία.

Ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 26-45 ετών και ταξιδεύουν κυρίως με τον σύντροφό τους ή με φίλους. Οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι ο πολιτισμός, η γαστρονομία και η διασκέδαση.

Το πρόγραμμά τους είναι γεμάτο: Η πλειοψηφία πραγματοποιεί ένα bus tour και ένας στους τρεις συμμετέχει σε walking tour ή/και σε γαστρονομικό tour. Ένας στους πέντε επισκέπτεται τα αξιοθέατα μέσω ενός ποδηλατικού tour. Επίσης, κατατάσσονται δέυτεροι, μετά τους φιλότεχνους όσον αφορά τη συμμετοχή τους σε tour art του δρόμου και αρχιτεκτονικής.

Παρακολουθούν κάποια πολιτιστική εκδήλωση, θεατρική παράσταση / ή κινηματογραφικό φιλμ του Φεστιβάλ κινηματογράφου και
συμμετέχουν σε κάποιο εργαστήρι.

Λόγω των δραστηριοτήτων τους, οι δαπάνες για αξιοθέατα και διασκέδαση είναι υψηλότερες από τον μέσο ταξιδιώτη, με τα μεγαλύτερα ποσά να δίνονται στην εστίαση.

Έχουν τον υψηλότερο συνολικό βαθμό ικανοποίησης από όλα τα προφίλ, παρά το γεγονός ότι έχουν βαθμολογήσει τη δημόσια καθαριότητα πολύ χαμηλά με μόλις 5,1.

Δηλώνουν πολύ ικανοποιημένοι από τη συνολική εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη. Ξόδεψαν πολλά σε ψώνια και αξιολόγησαν συνολικά τις εμπορικές εγκαταστάσεις υψηλότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ.

Οι «νυχτόβιοι»

Οι “νυχτόβιοι” που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 18–35,ταξιδεύουν κυρίως με τον σύντροφό τους ή με φίλους και κατά κύριο λόγο έρχονται για πρώτη φορά στην πόλη.

Οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι η διασκέδαση – νυχτερινή ζωή και η προσωπικότητά της.

Επίσης, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις γαστρονομικές προτάσεις που προσφέρει η Θεσσαλονίκη καθώς και κατ’ αυτούς ελκυστικό εμπορικό κέντρο της.

Ένας στους τρεις συμμετείχε σε ένα οργανωμένο bus tour και /ή σε ένα walking tour. Η πλειοψηφία του συγκεκριμένου προφίλ παρακολούθησε μία συναυλία ή μία πολιτιστική εκδήλωση, αλλά και το θέατρο ήταν μία επιλογή για τέσσερις στους
δέκα.

Με βαθμολογία 9,1 είναι πολύ ικανοποιημένοι από τις εγκαταστάσεις των bar–café και 8,4 από τη σχέση τιμής / ποιότητας.

Υψηλή είναι η αξιολόγησή τους και στις επιλογές διασκέδασης με βαθμό 9.

Ωστόσο, η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι μόλις 8,0 βαθμοί.

Είναι οι λιγότερο ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες και τη σχέση τιμής / ποιότητας των ταξί.

Οι «Πατρογονικοί»

Οι περισσότεροι «πατρογονικοί» έρχονται από το Ισραήλ και είναι ηλικίας 36–55. Ο εβραϊκός πολιτισμός, η επιχειρηματική δραστηριότητα, η θρησκεία και τα έθιμα έχουν βαθιές ρίζες στη Θεσσαλονίκη. Η συγκεκριμένη εθνικότητα άφησε έντονα το
αποτύπωμά της στην πόλη.

Αποτελούν μία ομάδα ταξιδιωτών που αναζητούν τις γενεαλογικές τους ρίζες και επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για την οικογενειακή τους ιστορία.

Επισκέπτονται την πόλη είτε με οργανωμένα γκρουπ (συχνά μέσω προσιτών οικονομικά πακέτων) ή μεμονωμένα.

Επίσης, οι Ισραηλινοί επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη με επενδυτική διάθεση. Αγοράζουν παλιές κατοικίες που τις μετατρέπουν σε κατοικίες βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Κάποια ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη διαθέτουν kosher εστιατόριο το οποίο απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο σε Εβραίους.

Η αγορά του του Ισραήλ αποτελεί, επί του παρόντος, την 1η θέση σε αφίξεις και διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της περιοχής.

Δηλώνουν εντυπωσιασμένοι από τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης αξιολογώντας την συμπεριφορά τους με 8,7. Επίσης, η διασκέδαση / αναψυχή και τα μουσεία / αρχ. & πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν υψηλά.


Οι καλοφαγάδες

Η πόλη της Θεσσαλονίκης έχει παράδοση στη γαστρονομία με πολυπολιτισμικές επιρροές κυρίως από τους Μικρασιάτες που έφεραν στην πόλη τις γεύσεις και τα υλικά τους. Στον τομέα αυτό η πόλη πρόσφατα απέκτησε και διεθνή πιστοποίηση, καθώς εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO. Το 2011 ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη το Food Festival με στόχο
την ανάδειξη των προϊόντων και της γαστρονομίας της πόλης.

Οι  “καλοφαγάδες” είναι κυρίως νέοι ηλικίας 26 – 35 ετών και ταξιδεύουν με τον σύντροφό τους ή με φίλους. Οι σημαντικότεροι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι η διασκέδαση – νυχτερινή ζωή, το γαστρονομικό της ενδιαφέρον και η προσωπικότητά της.

Πέραν τα καταστήματα εστίασης, οι “καλοφαγάδες” επισκέπτονται τους αρχαιολογικούς χώρους και τους ναούς της πόλης και συμμετέχουν σε κάποια πολιτιστική εκδήλωση.

Η βαθμολογία τους για τις εγκαταστάσεις των εστιατορίων και των bar & cafes είναι 8,8, ενώ για την σχέση τιμής / ποιότητας 8,1. Η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι 8,2.

Οι ημερήσιες δαπάνες τους βρίσκονται στη δεύτερη θέση από όλα τα προφίλ και διαθέτουν τα περισσότερα σε ψώνια

Η διασκέδαση & αναψυχή, καθώς και οι εγκαταστάσεις των ξενοδοχείων και των εστιατορίων αξιολογούνται υψηλά, αλλά αξιολογούν  τα ΜΜΜ χαμηλότερα από όλους.

Οι Ανθρωποκεντρικοί 

Είναι μία ιδιαίτερη κατηγορία και αναφέρεται σε Έλληνες που ζουν εντός ή εκτός Ελλάδας και σε αλλοδαπούς που ταξιδεύουν στη Θεσσαλονίκη για να επισκεφτούν φίλους και συγγενείς.

Πρόκειται για επαναλαμβανόμενους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Η συνάντηση με φίλους και συγγενείς είναι ο πιο σημαντικός σκοπός του ταξιδιού τους.

Εκπροσωπούνται από όλες τις ηλικίες, αλλά ξεχωρίζουν οι ηλικιακές ομάδες 26 – 45 ετών. Περίπου ένας στους τρεις ταξιδεύει με τον/την σύντροφό του και / ή με τα παιδιά του/της.

Η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας τους είναι μόλις 7,9 βαθμοί και προέρχεται κυρίως από τις χαμηλές αξιολογήσεις για τους δρόμους και τα πεζοδρόμια, τη δημόσια καθαριότητα και τα ΜΜΜ.

Είναι οι πιο συχνοί επισκέπτες της Θεσσαλονίκης καθώς η επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς δεν είναι μία μεμονωμένη υπόθεση. Οι δαπάνες στην πόλη είναι σχετικά χαμηλές, κάτι που είναι κατανοητό για αυτήν την κατηγορία.

Οι “ανθρωποκεντρικοί” αξιολόγησαν τις δραστηριότητες και τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται στη πόλη υψηλότερα
από όλα τα προφίλ. Και όπως ήταν αναμενόμενο, εκτιμούν την συμπεριφορά των κατοίκων. Ωστόσο, η συνολική
ικανοποίηση έχει τη δεύτερη χαμηλότερη αξιολόγηση συγκριτικά με όλα τα προφίλ.

Οι Επαγγελματίες 

Στο MICE, η Θεσσαλονίκη ήταν μεταξύ των κορυφαίων 50 Πόλεων Διεθνών Συνεδρίων για το 2021με βάση τις επίσημες κατατάξεις για
το 2021 που δημοσιεύθηκαν από το International Congress & Convention Association (ICCA). Η Θεσσαλονίκη κέρδισε 23 θέσεις το 2021, ανεβαίνοντας από την 70η θέση στην 47η παγκοσμίως στα στατιστικά της ICC

Στην έρευνα περιγράφεται το προφίλ των μεμονωμένων επαγγελματιών και όσων συμμετείχαν σε κάποιο workshop/σεμινάριο.

Οι επαγγελματίες είναι ηλικίας 36–55 ετών και γνωρίζουν καλά τη Θεσσαλονίκη, καθώς την έχουν επισκεφθεί περισσότερες από μία φορές.

Σήμερα η δουλειά και η αναψυχή συνδυάζονται όλο και περισσότερο, έτσι οι επαγγελματίες ταξιδιώτες μπορεί να παρατείνουν λίγο τη διαμονή τους για να κάνουν κάποιες περαιτέρω περιηγήσεις στα αξιοθέατα.

Οι περισσότεροι ταξιδεύουν μόνοι και ακολουθούν οι επαγγελματίες που ταξιδεύουν με συναδέλφους. Ένας στους τέσσερις επαγγελματίες ταξιδιώτες συνοδεύεται από φίλους ή/και τα παιδιά του.

Τα Λαδάδικα είναι το σημείο που η πλειοψηφία την επισκέφθηκε για φαγητό και ποτό.

 Οι ημερήσιες δαπάνες των “επαγγελματιών” είναι οι χαμηλότερες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προφίλ επισκεπτών. Οι δαπάνες τους στην εστίαση είναι μεταξύ των χαμηλότερων, πιθανώς γιατί καλύπτονται από κάποια διοργάνωση ή από συνεργάτες τους.

Παρότι οι περισσότεροι  είχαν καλύτερη ή πολύ καλύτερη εμπειρία στη Θεσσαλονίκη έναντι των προσδοκιών τους, αξιολόγησαν την συνολική εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη με τον χαμηλότερο βαθμό σε σύγκριση με τους υπόλοιπους επισκέπτες.