Skip to main content

Τρόφιμα: Οι 8 τάσεις στην ευρωπαϊκή αγορά

Intime News/ ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Άρθρο του Βασίλη Κορκίδη, προέδρου Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς.

Τις τάσεις που θα χαρακτηρίσουν την ευρωπαϊκή λιανική αγορά τροφίμων το 2023 αναλύσει σε άρθρο το ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.

Όπως εξηγεί, οι τιμές αναμένεται να αρχίσουν να εξομαλύνονται το δεύτερο εξάμηνο του 2023, ωστόσο, συνεχής θα είναι η πίεση περιθωρίου κέρδους και κόστους για τα στελέχη και η στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και τις προσφορές για τους καταναλωτές.

Αναλυτικά οι 8 τάσεις που απαριθμεί ο Βασίλης Κορκίδης:

1. Σταδιακή ομαλοποίηση τιμής και όγκου: Οι τιμές λιανικής χρειάζονται έως και 12 μήνες για να ακολουθήσουν την εξέλιξη των τιμών των εμπορευμάτων. Οι τιμές των εμπορευμάτων κορυφώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του 2022, επομένως η μείωση του όγκου θα πρέπει να σταματήσει καθώς οι τιμές θα αρχίσουν να εξομαλύνονται το δεύτερο εξάμηνο του 2023.

2. Έμφαση σε φθηνότερα τρόφιμα μέσω ιδιωτικών ετικετών και εκπτωτικών καταστημάτων: το 84% των ερωτηθέντων αξιολογεί τις ιδιωτικές ετικέτες παρόμοιες ή και καλύτερες σε ποιότητα, σε σύγκριση με επώνυμα προϊόντα.

3. Συνεχής πίεση περιθωρίου κέρδους και κόστους: Το 88% των ερωτηθέντων Ευρωπαίων στελεχών χαρακτήρισαν την πίεση περιθωρίου κέρδους κορυφαία τάση για το 2023.

4. Ο αγώνας δρόμου για οικονομίες κλίμακας: Το 53% των καταναλωτών αναζητά τρόπους εξοικονόμησης χρημάτων όταν ψωνίζει, από το 41% του 2022. Αυτό σύμφωνα με τους ceo αυξάνει την ανάγκη για οικονομίες κλίμακας.

5. Η αναζήτηση για κερδοφόρα ανάπτυξη στο διαδίκτυο: Το 75% των πελατών που ψωνίζουν διαδικτυακά, μερικές φορές ή σχεδόν πάντα αγοράζουν προϊόν με διαφορετική ετικέτα από αυτό που βρίσκεται στα φυσικά καταστήματα.

6. Τα μέσα λιανικής ως βασικό κέντρο κερδών: + 11 δις ευρώ πρόσθετες ετήσιες δαπάνες μέσων ενημέρωσης θα διατεθούν μέσω λιανικής έως το 2025.

7. Συστηματική κλιμάκωση αυτοματισμών και τεχνολογίας: Δυνατότητα βελτίωσης 1% του συνολικού περιθωρίου EBIT περιπτώσεων χρήσης αυτοματισμού, τεχνολογίας και προηγμένης ανάλυσης, συμπεριλαμβανομένης της Generative AI.

8. Συνεργασία προμηθευτών για επίλυση της βιωσιμότητας: Το 50% των εκπομπών ρύπων της διατροφικής αλυσίδας αξίας είναι στις κατηγορίες κρέατος και γαλακτοκομικών.

Οι CEO μεγάλων ευρωπαϊκών αλυσίδων τροφίμων είναι λιγότερο απαισιόδοξοι για τις συνθήκες της αγοράς φέτος. Τα αποτελέσματα έρευνας, σε σύγκριση με πέρυσι, που σχετίζονται με το κλίμα για τις συνθήκες της αγοράς τροφίμων στην ΕΕ το 2023, έχουν ως εξής:

  •    Το 23% εκτιμά πως θα βελτιωθεί, με μεταβολή +6% έναντι 2022.
  •    Το 33% εκτιμά πως θα παραμείνει η ίδια, με μεταβολή +10% έναντι 2022
  •    Το 44% εκτιμά πως θα χειροτερέψει, αλλά με μεταβολή -16% έναντι 2022

«Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές θα συνεχίσουν και το 2023 να ζουν και να ανταποκρίνονται στην αβεβαιότητα της ακρίβειας στα τρόφιμα», καταλήγει.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ