Skip to main content

Ο ανταγωνισμός μικραίνει το καλάθι με τα σχολικά

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ 
[email protected]

Την κορύφωση της σχολικής σεζόν για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου σήμανε το πρώτο κουδούνι που ήχησε προ ημερών και που βρήκε τις περισσότερες επιχειρήσεις -κυρίως μεσαίου και μικρού μεγέθους- αφενός σε θέσεις άμυνας απέναντι στον ανταγωνισμό των ισχυρών αλυσίδων και αφετέρου σε θέσεις συγκρατημένης αισιοδοξίας εν όψει της μείωσης της φορολογίας και των κινήτρων για τους μικρομεσαίους που υποσχέθηκε η νέα κυβέρνηση.

Τα σχολικά είδη έχουν βρει τη θέση τους στα ράφια των καταστημάτων του λιανεμπορίου ήδη από τα μέσα Αυγούστου. Παραδοσιακά τοποθετήθηκαν στη θέση των ειδών θαλάσσης, όταν αυτά αποσύρθηκαν μετά τον 15Αύγουστο. Ορισμένοι λιανέμποροι μάλιστα «έτρεχαν» καμπάνιες από τον Ιούλιο δίνοντας κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράσουν σχολικές τσάντες έναντι έκπτωσης στα καλοκαιρινά είδη.

Τέτοια είναι η περίπτωση της Public, της Jumbo κ.ά., ενώ σταδιακά μέχρι τα τέλη Αυγούστου είχαν μπει όλοι στο διαφημιστικό παιχνίδι, αλυσίδες παιχνιδάδικων και βιβλιοπωλείων, τύπου Μουστάκας, MaxStores, καθώς και αλυσίδες ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών ειδών, ειδών οικιακού εξοπλισμού και super market (Πλαίσιο, ΙΚΕΑ, Kωτσόβολος, Praktiker, Leroy Merlin, Γερμανός, Cosmote κ.ά.).

Είναι γεγονός ότι η σεζόν δεν εγκαινιάστηκε υπό τους καλύτερους οιωνούς καθώς η αγορά φαίνεται να έγραψε αρνητικό πρόσημο τη θερινή περίοδο, παρά την έντονη τουριστική κίνηση στη χώρα. Η πτώση μεσοσταθμικά υπολογίζεται σε ένα εύρος 5%-15%, γεγονός που αποδίδεται εν πολλοίς στη χαμηλή σχετικά ποιότητα τουριστικών εισροών. Εξάλλου, όπως αναφέρει στη «N» ο Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ), παράπονα διατυπώνονται από αντιπροσωπευτικό δείγμα επιχειρηματιών όλης της επικράτειας.

Ειδικά για τη σχολική περίοδο, η οποία είναι σε εξέλιξη, ο κ. Παπαδόπουλος σημειώνει ως κύριο χαρακτηριστικό της αγοράς τον έντονο ανταγωνισμό. Νέοι παίκτες εισέρχονται αλλά η μερίδα του λέοντος συγκεντρώνεται σε λίγους παίκτες, ενώ η αδυναμία πολλών μικρών επιχειρήσεων να ανταγωνιστούν τις μεγάλες αλυσίδες που διαθέτουν διαφημιστικά κονδύλια εντείνει τα προβλήματα ρευστότητας και αφερεγγυότητας, όπου υπάρχουν.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο οι μικρότερες επιχειρήσεις «δεν βγαίνουν» οικονομικά να χαμηλώνουν συνεχώς τις τιμές για να παραμένουν ανταγωνιστικές. Όμως, παρόμοιο είναι το πρόβλημα των εταιρειών στην πρώτη γραμμή της κατάταξης, καθώς εκεί υπάρχουν άλλες αδυναμίες, όπως υψηλός δανεισμός, υψηλές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις κ.ο.κ.

Συμπερασματικά, οι «μεγάλοι» αγωνιούν για την πρωτοκαθεδρία επενδύοντας σε πολυδάπανες καμπάνιες προσφέροντας ειδικές τιμές, εκπτώσεις, δωροεπιταγές κ.ο.κ. και οι «μικροί» αγωνιούν για να διατηρήσουν την πελατεία τους προωθώντας ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα την προσωπική σχέση και τις εξατομικευμένες υπηρεσίες. Ωστόσο υπάρχουν προσδοκίες ότι οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού, στον βαθμό που θα υλοποιηθούν άμεσα, πιθανόν να βελτιώσουν το κλίμα, ενώ διατυπώνονται ελπίδες για αντιμετώπιση και του φαινομένου των απομημητικών προϊόντων.

Στο τραπέζι τα «μαϊμού»

Το πρόβλημα έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις αυτή την περίοδο, κυρίως με τα σχολικά που εμφανίζουν παιδικούς ήρωες. O κ. Παπαδόπουλος έχει προγραμματίσει συνάντηση για το θέμα με τον υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη. Εμφανίζεται αισιόδοξος για το αποτέλεσμα, καθώς, όπως αναφέρει στη «N», η κυβέρνηση έδωσε ήδη δείγματα γραφής ότι ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στα αιτήματα του κλάδου.

Ενδεικτικά σημειώνει ότι στις 12.8.2019, ως επικεφαλής του Δ.Σ. του ΣΕΒΠΠΑ και σε συνέχεια της εξαγγελίας για χορήγηση φορολογικών κινήτρων στη χρήση κράνους από τους δικυκλιστές, ήτοι μείωσης του ΦΠΑ από το 24% στο 13%, έστειλε επιστολή στην ηγεσία του υπ. Μεταφορών, ζητώντας να ενταχθεί στη σχετική διάταξη αντίστοιχη μέριμνα για τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, κάτι που έγινε. [SID:12959524]