Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Μία αγορά αξίας 15 τρισ. δολαρίων για αεροσκάφη και υπηρεσίες υποστήριξης «βλέπει» η Boeing τις δύο επόμενες δεκαετίες, κυρίως χάρη στην αύξηση των προϋπολογισμών των αεροπορικών εταιρειών και στη στροφή των αερομεταφορέων σε αεροσκάφη στενής ατράκτου. Αυτή η αισιόδοξη εκτίμηση, που παρουσιάστηκε στην αεροπορική έκθεση Φάρνμπορου της Βρετανίας, είναι αποτέλεσμα της άνευ προηγουμένου ανάπτυξης που παρουσιάζει η αγορά αεροπορικών συγκοινωνιών και υπηρεσιών τα τελευταία εννέα έτη, εν μέσω της αυξημένης ταξιδιωτικής κίνησης αλλά και της δυναμικής οικονομικής ανάπτυξης στις αναδυόμενες οικονομίες, από Κίνα έως Βραζιλία.
Με βάση τη σημερινή εύρωστη κατάσταση των αγορών, η Boeing προβλέπει ότι οι αερομεταφορείς θα χρειαστούν να παραγγείλουν περί τα 42.700 νέα αεροσκάφη συνολικής αξίας 6,3 τρισ. δολαρίων προκειμένου να καλύψουν τη ζήτηση την προσεχή 20ετία – νούμερο που σημαίνει ότι θα πωληθούν επιπλέον 1.700 αεροσκάφη από τα 41.030 που είχαν προβλεφθεί πέρυσι. Περίπου τα τρία-τέταρτα των αναμενόμενων πωλήσεων αφορά αεροσκάφη μονού διαδρόμου, τα οποία προτιμώνται κυρίως από τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους ανά τον κόσμο. Επίσης, περιλαμβάνουν 8.070 μεγάλης ατράκτου αεροσκάφη αξίας 2,5 τρισ. δολαρίων καθώς και 2.320 αεροσκάφη για κοντινές πτήσεις αξίας 110 δισ. δολαρίων.
Η Κίνα αναμένεται να υποσκελίσει τις ΗΠΑ και να αναδειχθεί στη μεγαλύτερη αγορά αεροπορικών ταξιδίων τα προσεχή 10 έως 15 έτη, όπως δήλωσε ανώτατο στέλεχος της Boeing, o οποίος ωστόσο αρνήθηκε να σχολιάσει τις εμπορικές πολιτικές των ΗΠΑ. Η Boeing, η οποία αυτοαποκαλείται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας της Αμερικής, πώλησε περισσότερα από ένα σε κάθε τέσσερα αεροσκάφη που κατασκεύασε πέρυσι, σε πελάτες της στην Κίνα, μία από τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες αεροπορικές αγορές του πλανήτη.
Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα συνεχίσει να αποτελεί την αγορά με τη μεγαλύτερη ζήτηση για αεροσκάφη την προσεχή 20ετία, απορροφώντας περίπου το 40% των νέων παραδόσεων αεροσκαφών. Η Β. Αμερική, που σήμερα έχει την πρωτοκαθεδρία, σε συνδυασμό με την Ευρώπη, θα απορροφήσει ένα επιπλέον 40% της μελλοντικής ζήτησης για αεροσκάφη. Επίσης, η Boeing, η οποία δημιούργησε πέρυσι νέο τμήμα παροχής υπηρεσιών, προβλέπει ότι η ζήτηση για υπηρεσίες υποστήριξης στην αγορά επιβατικών αεροσκαφών θα αυξηθεί κατά 8,8 τρισ. δολάρια έως το 2037. Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα έχει και σε αυτό το κομμάτι το μερίδιο αγοράς, 38%, με τη Β. Αμερική να ακολουθεί. Eπίσης, η ρωσική αεροπορική εταιρεία Volga Dnepr δεσμεύθηκε να αγοράσει μαχητικά της Boeing αξίας 11,8 δισ. δολαρίων, ενώ η αμερικανική εταιρεία μίσθωσης Air Lease Corp να αγοράσει 78 Boeing αξίας 9,6 δισ. δολαρίων. H Airbus υπέγραψε συμφωνία με πελάτη που δεν κατονόμασε για παράδοση 110 Α320 αξίας 11,5 δισ. δολαρίων.