Από την έντυπη έκδοση
Των Έφης Τριήρη και Μωυσή Λίτση
Mία ιδιαίτερα θετική είδηση περίμενε το ένα δισεκατομμύριο χρηστών του Instagram: ο επικεφαλής της δημοφιλούς εφαρμογής Άνταμ Μοσέρι παρουσίασε το μακρόπνοο όραμά του να εισέλθει στον χώρο του λιανεμπορίου, δίδοντας την ευκαιρία στους χρήστες να βλέπουν προϊόντα διαθέσιμα προς πώληση και να τα αγοράζουν. Πρόκειται για μία πραγματικά επαναστατική κίνηση που θα οδηγήσει το Instagram σε «εδάφη» στα οποία μέχρι σήμερα κυρίαρχο λόγο είχαν η Amazon και η Alibaba, καθώς και η κινεζική WeChat, που επιτρέπει σε χρήστες να στέλνουν χρήματα, να κάνουν αγορές και να παίζουν παιχνίδια χωρίς να εγκαταλείπουν τις πλατφόρμες τους.
Η κίνηση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία καθώς λαμβάνει χώρα, λίγες μόλις ημέρες μετά την ανακοίνωση από το Facebook, μητρικό όμιλο του Instagram, των σχεδίων του να κυκλοφορήσει το επόμενο έτος το δικό του κρυπτονόμισμα, αλλά και να επεκταθεί στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, αποδεικνύοντας ότι το δημοφιλές site κοινωνικής δικτύωσης είναι πλέον έτοιμο να ανταγωνιστεί τους γίγαντες της τεχνολογίας και να κάνει επέλαση στους χώρους που αποφέρουν παχυλά κέρδη.
Στην πρώτη συνέντευξη που παραχώρησε από πέρυσι τον Οκτώβριο, όταν ανέλαβε την επιχειρηματική στρατηγική του Instagram, το πρώην ανώτατο στέλεχος του Facebook τόνισε ότι στόχος του είναι να καταφέρει μέσω της εφαρμογής να ενώσει αγοραστές, πωλητές και τους ενδιάμεσους ανάμεσα σε αυτούς τους δύο, τους επονομαζόμενους influencers.
Μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα FT, ο Μοσέρι είπε ότι μέσω των κατάλληλων υποδομών, οι αγοραστές θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν προϊόντα μέσα από το Instagram χωρίς να χρειάζεται να βγαίνουν από την εφαρμογή.
Πιο συγκεκριμένα, ο νέος τρόπος μάρκετινγκ θα λειτουργεί βάσει της λογικής «shopping bags», όπου οι ενδιαφερόμενοι θα βλέπουν προϊόντα διαθέσιμα για πώληση, θα τα επιλέγουν και αυτά θα προστίθενται στο καλάθι αγορών. Πρόσφατα, μάλιστα, το Instagram άρχισε να θέτει σε πειραματική λειτουργία τρόπους προώθησης προϊόντων, επιτρέποντας στους χρήστες να αγοράζουν απευθείας προϊόντα από την πλατφόρμα του, καθώς είχε ήδη παρατηρηθεί έντονη ζήτηση από χρήστες και influencers.
Ορισμένοι είχαν αντιδράσει τα μέγιστα όταν το Facebook κατέβαλε 1 δισ. δολάρια για να αγοράσει το ζημιογόνο και χωρίς έσοδα Instagram το 2012. Τελικά, όμως, η εφαρμογή αποδείχτηκε ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των χρηστών μικρότερης ηλικίας με αποτέλεσμα η αξία του να έχει απογειωθεί σήμερα στα 158 δισ. δολάρια, σύμφωνα με αναλυτές του SunTrust Robinson Humphrey. Oι ίδιοι αναλυτές προβλέπουν ότι η εφαρμογή θα αποφέρει εφέτος έσοδα από διαφημίσεις της τάξης των 15,8 δισ. δολαρίων, σχεδόν το ένα τέταρτο του συνόλου του Facebook.
Την ίδια στιγμή αναλυτές της Deutsche Bank εκτιμούν ότι το Instagram θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα από αγορές της τάξης των 10 δισ. δολαρίων ακόμη και στις αρχές του 2021.
Ο Μοσέρι υπογράμμισε ότι η εξάπλωση της εφαρμογής στο λιανεμπόριο αποτελεί φιλόδοξο σχέδιό του, που απαιτεί όμως σημαντική υποδομή. Το Instagram θα χρειαστεί να συνεργαστεί με παρόχους πληρωμών σε διάφορες χώρες.
Ανησυχία και ενστάσεις προκαλεί το κρυπτονόμισμα libra
Διεθνή ανησυχία προκαλεί το κρυπτονόμισμα libra που ετοιμάζει η Facebook, με τις κεντρικές τράπεζες και τις χρηματιστηριακές αρχές να ζητούν τη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου, φοβούμενες επιπτώσεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Ο επικεφαλής της βρετανικής Χρηματιστηριακής Ρυθμιστικής Αρχής (Financial Conduct Authority – FCA), Άντριου Μπέιλι, καταθέτοντας σε επιτροπή του βρετανικού Κοινοβουλίου, δήλωσε πως δεν υπάρχει ακόμη αρκετή πληροφόρηση για την κατανόηση του libra, προσθέτοντας ότι η πρωτοβουλία αυτή είναι πολύ σημαντική για τη δημόσια πολιτική και ότι δεν θα πάρει εύκολα το «πράσινο φως» χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις. «Δεν πρόκειται να πάρουν έγκριση χωρίς αυτές», επισήμανε ο Μπέιλι.
Η Facebook ανακοίνωσε πρόσφατα πως θα προχωρήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 στη δημιουργία του κρυπτονομίσματος libra, στο πλαίσιο των προσπαθειών της για επέκταση σε τομείς πέραν των κοινωνικών δικτύων, όπως το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι ψηφιακές πληρωμές. Η ανακοίνωση της Facebook, μάλιστα, εκτίναξε την αξία του bitcoin πάνω από τα 11.000 δολάρια, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2018, επαναφέροντας στο προσκήνιο τις ανησυχίες για «ψηφιακή νομισματική φούσκα». Τα κρυπτονομίσματα, όπως το bitcoin, λειτουργούν σε μία αγορά χωρίς σχεδόν καθόλου ρυθμίσεις και εποπτεία. Οι αντιδράσεις που έχει προκαλέσει σε χρηματοοικονομικές και πολιτικές αρχές η δημιουργία του libra, θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στις προοπτικές των κρυπτονομισμάτων.
Μέχρι τώρα, οι κεντρικοί τραπεζίτες δεν έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη ρύθμιση των ψηφιακών νομισμάτων, συμπεραίνοντας μάλιστα πέρυσι πως είναι πολύ μικρά για να αποτελέσουν κίνδυνο για το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Η δημιουργία του libra, όμως, αλλάζει τα δεδομένα. Η Facebook έχει 2,4 δισεκατομμύρια χρήστες, ενώ 1,7 δισεκατομμύριο άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο δεν διαθέτουν τραπεζικό λογαριασμό. Ένα διόλου αμελητέο «target group» για το νέο κρυπτονόμισμα. Η Facebook έχει ήδη στόχο οι 100 επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το δίκτυό της να πραγματοποιούν συναλλαγές στο Libra.
Ο Μπέιλι δήλωσε πως η FCA βρίσκεται ήδη σε επαφή με τη Facebook για περαιτέρω διευκρινίσεις, ενώ ο επικεφαλής του τμήματος εποπτείας της αγοράς και των πληρωμών στην Τράπεζα της Ιταλίας, Ντομένικο Γκαμάλντι, ζήτησε και αυτός να δοθούν περισσότερες πληροφορίες για το libra. Επίσης, ο διοικητής της Τράπεζας της Γαλλίας, Φρανσουά Βαλερουά ντε Γκαλό, σε συνέντευξή του στο γαλλικό εβδομαδιαίο περιοδικό «L’obs», ανέφερε πως το libra πρέπει να σεβαστεί τη νομοθεσία περί ξεπλύματος χρήματος και οι δημιουργοί του να αποκτήσουν τραπεζική άδεια, αν επιθυμούν να προσφέρουν υπηρεσίες όπως οι καταθέσεις.
Το αναπληρωματικό μέλος, πάντως, του διοικητικού συμβουλίου της κεντρικής τράπεζας της Ελβετίας, Τόμας Μόζερ, εμφανίστηκε πιο «χαλαρός» όσον αφορά το libra. Μιλώντας σε εκδήλωση στην Ελβετία, είπε πως πρόκειται «για ενδιαφέρουσα εξέλιξη» και ότι η Facebook φαίνεται διατεθειμένη «να παίξει σύμφωνα με τους κανόνες». Η Facebook διαθέτει 28 συνεργάτες, όπως η Mastercard, η PayPal και η Uber, προκειμένου να δημιουργήσει την Ένωση Libra με έδρα τη Γενεύη, η οποία θα διαχειρίζεται το κρυπτονόμισμα.