Skip to main content

«Μικρό καλάθι» συνιστούν οι τουριστικοί παράγοντες

Από την έντυπη έκδοση

Χαμηλώνει τον πήχη για τα επιτεύγματα του τουρισμού το υπουργείο Οικονομικών, συντασσόμενο και με τις εκτιμήσεις των τουριστικών παραγόντων. Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο προβλέπει ότι η ανάκτηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων για το 2021 θα φτάσει στο 40%-45% του 2019, ενώ οι αρχικοί υπολογισμοί έκαναν λόγο για 55%-60%. 

Η λιγότερο αισιόδοξη εκτίμηση για την πορεία του τουρισμού συνάδει και με την εξαγγελία του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα για στήριξη του τουριστικού κλάδου με ένα πρόγραμμα άνω των 400 εκατομμύριων ευρώ, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ο τουρισμός έχει στηριχθεί και κατά το προηγούμενο διάστημα. Ο ίδιος ανέφερε πως ο τουριστικός κλάδος θα στηριχθεί με πρόσθετα εργαλεία που επεξεργάζεται το υπουργείο.

Οι υποχωρήσεις των προσδοκιών οφείλονται κυρίως στα εμπόδια που δημιουργούν οι καθυστερήσεις στα εμβολιαστικά προγράμματα στη «γηραιά ήπειρο», που δεν μετουσιώνουν τη θέληση των Ευρωπαίων για ταξίδια σε αεροπορικές και ξενοδοχειακές κρατήσεις.

 Εντός του Ιουνίου

Σημειώνεται ότι πολύ πρόσφατα και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος ανέφερε ότι το 2021 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις θα φτάσουν το 40% περίπου του 2019. Ωστόσο, επειδή πολλά θα κριθούν την τελευταία στιγμή, μια βελτίωση του ρυθμού εμβολιασμού και η πιο γρήγορη εισαγωγή του πράσινου πιστοποιητικού δεν αποκλείεται να αλλάξουν προς το καλύτερο τα δεδομένα, κάτι όμως που -σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο- θα το εκτιμήσουμε εντός του Ιουνίου. Επίσης, όπως εκτιμούν παράγοντες της τουριστικής αγοράς, φέτος θα είναι η χρονιά των κρατήσεων last minute.

Οι εισπράξεις από τον τουρισμό το 2019, που αποτελούν και το μέτρο σύγκρισης, είχαν ανέλθει στο ποσό-ρεκόρ των 18,2 δισ. ευρώ, ενώ το 2020 περιορίστηκαν σε μόλις 4,32 δισ. ευρώ. Αν ωστόσο, λόγω αυτών των εξελίξεων, η εικόνα των αφίξεων και των εσόδων βελτιωθεί, αυτό θα έχει ισχυρό αποτύπωμα στο ΑΕΠ και στην πορεία των δημόσιων εσόδων, σύμφωνα με οικονομικό παράγοντα, ο οποίος υπενθυμίζει ότι οι καθαρές εισπράξεις του τουρισμού αντιστοιχούν το 10% του ελληνικού ΑΕΠ, συνεπώς η ανάκτηση δέκα μονάδων επί του συνόλου προσδίδει 1% στο ΑΕΠ.

Ο δείκτης RCI

Στο μεταξύ σε αρνητικούς πρωταγωνιστές του ευρωπαϊκού δείκτη RCI (Regional Competitiveness Index) αναδεικνύονται οι ελληνικές περιφέρειες που στηρίζονται κατ’ εξοχήν στον τουρισμό. Συγκεκριμένα, η Κρήτη (250/263), τα Ιόνια νησιά (256/263), το Νότιο Αιγαίο (259/263), και το Βόρειο Αιγαίο (258/263) καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις από άποψη ανταγωνιστικότητας στο σύνολο των ευρωπαϊκών περιφερειών κι ας θεωρούνται περιζήτητοι προορισμοί (οι αριθμοί στην αντίστοιχη παρένθεση εμφανίζουν την κατάταξη).

Όσον αφορά την κατάταξη της χώρας στον Παγκόσμιο Τουριστικό και Ταξιδιωτικό Δείκτη από πλευράς ανταγωνιστικότητας, και παρόλο που βρισκόμαστε στην 25η θέση από τις 140 χώρες, έχουμε πολλά περιθώρια εξέλιξης. Ειδικά στους τομείς της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος ως προς τη νομοθεσία, το κτηματολόγιο, τη γραφειοκρατία, τη βελτίωση των πρακτικών απασχόλησης (ειδικά όταν πρόκειται για προσωρινή εργασία μάς κατατάσσει στην 97η θέση – η άτυπη απασχόληση στον τουρισμό μειώνει την εμπιστοσύνη στο brand της Ελλάδας). Η μεγαλύτερη χρήση των b2b ηλεκτρονικών και διαδικτυακών υπηρεσιών και η επέκταση των δεικτών για b2b υπηρεσίες μάς βρίσκει στην 94η θέση, ενώ η αποτελεσματικότητα των στρατηγικών για την προβολή της χώρας, καθώς και η αξιολόγηση του brand σε διεθνές επίπεδο πρέπει να ξεκολλήσουν από τις χαμηλές βαθμολογίες της 82ης θέσης. Η δε ανταγωνιστικότητα της τιμής (τόσο της βενζίνης όσο και της συνολικής αγοραστικής δύναμης) θέλει ισχυρή θέληση (120 και 111 αντίστοιχα), διότι επηρεάζονται από ένα πλήθος παραγόντων, που δεν ανήκουν μόνο στη σφαίρα του τουρισμού.

Τουρισμός ή Φιλοξενία

Τα παραπάνω παρουσιάστηκαν από τη δρ. Βενετία Κουσία, γενική διευθύντρια του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας στην εκδήλωση που διοργάνωσε το CompeteGR με θέμα «Τουρισμός ή Φιλοξενία». Συμμετείχαν η Βίκυ Λοΐζου, γενική γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης, ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου & CEO του ομίλου AIROTEL, ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, CEO Aldemar Resorts, και ο Σίμος Αναστασόπουλος, πρόεδρος του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας.

Η Βίκυ Λοΐζου επεσήμανε ότι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στον Τουρισμό είναι καθοριστική και στηρίζεται τόσο σε μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις όσο και στη διαρκή αξιολόγηση του market intelligence.

«Να θυμίσω ότι μεσοπολεμικά λειτoυργούσε στην Κάρπαθο βάση υδροπλάνων της Air France και εμείς ακόμα το συζητάμε», σχολίασε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, Αλέξανδρος Βασιλικός, προσθέτοντας ότι «δεν επιτρέπεται να περνάνε οι δεκαετίες μόνο με εξαγγελίες – οφείλουμε στις επόμενες γενιές να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που απαντά στις απαιτήσεις της εποχής».

Ανανέωση εμπιστοσύνης

Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος τόνισε ότι ο τουρισμός είναι επιστέγασμα πολλών διαφορετικών προσπαθειών της οικονομίας και υπάρχει μία σχέση αλληλεξάρτησης με άλλους τομείς με τους οποίους μόνο μαζί θα χτίσουμε την ανταγωνιστικότητά μας. Σημειώνοντας ότι ο τουρισμός μάς δίνει τη δυνατότητα να αποσυνδέσουμε την ανταγωνιστικότητα από την ανάπτυξη και οφείλουμε να δούμε εκ νέου το ζήτημα της ανανέωσης της εμπιστοσύνης σε ένα προϊόν και όχι την αναγκαστική ανανέωση του προϊόντος.

Ο Σίμος Αναστασόπουλος εξέφρασε την άποψη ότι «η ικανότητα κάθε περιοχής να αξιοποιήσει τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά της σε περιφερειακό επίπεδο, ξεπερνώντας κεντρικά μοντέλα που τελικά περιορίζουν και εγκλωβίζουν προοπτικές, είναι καταλύτης για την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας ευρύτερα στην οικονομία», δίνοντας τη διάσταση της περιφερειακής ανάπτυξης που σύμφωνα με το Συμβούλιο αποτελεί κύριο μοχλό για τη βελτίωση των δεικτών της εθνικής οικονομίας.