Skip to main content

Μνήμες από τον «πόλεμο των δεξαμενόπλοιων» ξυπνούν στην αγορά του πετρελαίου

Η αγορά πετρελαίου, που πριν από λίγες ημέρες βρισκόταν σε «χειμερία νάρκη», ξύπνησε ξαφνικά από τις φλόγες, που τύλιξαν το δεξαμενόπλοιο κοντά στα Στενά του Ορμούζ. Και οι συγκρίσεις με τη δεκαετία του 1980 και τον τότε «πόλεμο των δεξαμενόπλοιων» (Tanker War) είναι αναπόφευκτες. 

«Αν και οι τέσσερις πιο επικίνδυνες λέξεις για τους επενδυτές είναι ‘αυτή τη φορά διαφέρει”, η αγορά σήμερα μάλλον θα παρακαλά να είναι όντως διαφορετικά τα πράγματα σε σχέση με τότε» σχολιάζει η Wall Street Journal. 

Τι είχε συμβεί λοιπόν τότε; Και τότε, όπως και τώρα, οι τιμές βρίσκονταν υπό ισχυρή πίεση λίγο πριν ξεσπάσει η κρίση, έχοντας υποχωρήσει κάτω από τα 10 δολάρια το βαρέλι το 1986, ύστερα από επτά χρόνια συνεχούς ανόδου εξαιτίας και της Ιρανικής Επανάστασης του 1979. Όταν άρχισαν οι επιθέσεις εκτινάχθηκαν και πάλι στα ύψη. Φέτος το αργό είχε υποχωρήσει σε χαμηλά πέντε μηνών την Τετάρτη πριν κάνει άλμα 4% την Πέμπτη. 

Είναι δύσκολο να έχουμε μία επανάληψη των γεγονότων του 1986, όταν Ιράν και Ιράκ έβαλαν στο στόχαστρο τα δεξαμενόπλοια (η μία χώρα της άλλης) χτυπώντας συνολικά 239 και βυθίζοντας 55, αλλά οι αναταράξεις στην αγορά πετρελαίου είναι δεδομένες. 

Και τούτο γιατί οι ΗΠΑ θέλουν να μηδενίσουν τις ιρανικές εξαγωγές, η Σαουδική Αραβία στηρίζει την απόφαση αφού βρίσκεται σε έναν πόλεμο επιρροής με το Ιράν και το τελευταίο απειλεί να κλείσει τα στενά του Ορμούζ. 

Τα Στενά αποτελούν την πιο σημαντική πετρελαϊκή «αρτηρία» στον πλανήτη, ενώνοντας τους παραγωγούς της Μέσης Ανατολής με τις κύριες αγορές της Ασίας, της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. 

Περίπου το 35% του πετρελαίου που διακινείται μέσω θαλάσσιων μεταφορών και το 20% της συνολικής ποσότητας που καταναλώνεται παγκοσμίως περνάει από τον πορθμό, που το Ιράν δεν ελέγχει αποκλειστικά, αλλά λόγω της εγγύτητάς του μπορεί να αξιοποιεί ως απειλή. 

Εάν η Τεχεράνη κλείσει τα Στενά και τις στρόφιγγες, οι τιμές θα εκτιναχθούν στα ύψη,- ενδεχομένως και πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι- με το οικονομικό πλήγμα για την Ευρώπη και μεγάλες ασιατικές οικονομίες- αγοραστές πετρελαίου, με πρώτη την Κίνα,να είναι άμεσο και καίριο.