Skip to main content

Βολές Κομισιόν για τις πρακτικές που οδήγησαν στα υπερπλεονάσματα

Τις πρακτικές της ελληνικής κυβέρνησης που έφεραν την υπερ- πλεονάσματα βάζει στο στόχαστρο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεση για την 3η αξιολόγηση της μετα- προγραμματικής εποπτείας. Δίνει έμφαση σε ένα στοιχείο, που έχει επισημανθεί πολλάκις από τους θεσμούς- την υποεκτέλεση του προγραμμάτος δημοσίων επενδύσεων- αλλά δεν μένει εκεί: Εμμέσως πλην σαφώς εγκαλεί την κυβέρνηση ότι προέβλεπε στον προϋπολογισμό πολύ υψηλότερα όρια δαπανών από τις πραγματικές ανάγκες, ώστε να δημιουργείται έτσι στη συνέχεια δημοσιονομικός χώρος. 

«Μία μεγάλη μερίδα της υπεραπόδοσης οφείλεται στη συνεχή υποεκτέλεση των ορίων για τις δαπάνες και ειδικά για τις δημόσιες επενδύσεις. Η υποεκτέλεση οφείλεται εν πολλοίς στο γεγονός ότι τα ανώτατα όρια στον προϋπολογισμό ορίζονταν πάνω από τις πραγματικές δυνατότητες δαπανών των φορέων και αντανακλά την ανάγκη για ρεαλιστικές εκτιμήσεις στο κόστος των νέων πολιτιών» αναφέρει η έκθεση, ενώ προσθέτει ότι «αυτά τα ζητήματα συμβαίνουν επί σειρά ετών». 

Εξαιτίας των παραπάνω η Κομισιόν δεν μεταφέρει την υπεραπόδοση του 2018 στις προβλέψεις της για τα δημοσιονομικά του 2019. «Σε ευθυγράμμιση με τις πάγιες πρακτικές για όλα τα κράτη- μέλη, οι δημοσιονομικές εκτιμήσεις των ευρωπαϊκών θεσμών λαμβάνουν ως υπόθεση την πλήρη εκτέλεση των ορίων του προϋπολογισμού» εξηγεί. 

Οι αιχμές

«Όπως προαναφέραμε, οι χαμηλότερες δαπάνες των τελευταίων ετών είναι εν πολλοίς αποτέλεσμα του καθορισμού υψηλότερων ορίων και όχι αντικειμενικών λόγων εκτός του ελέγχου των αρχών» αναφέρει η Κομισιόν, ενώ σημειώνει πως «το να περιμένεις υποεκτέλεση των δαπανών και επακόλουθο δημοσιονομικό χώρο στις προβλέψεις θα μπορούσε να οδηγήσει σε διπλή καταγραφή για τις δαπάνες».

Μία τέτοια πρακτική, διαμηνύει, «θα υπονόμευε την διαφάνεια του πλαισίου για τον προϋπολογισμό και θα συνιστούσε κίνδυνο για την επίτευξη των στόχων».

Και η πρόταση

Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί ζητούν υπό αυτές τις συνθήκες περαιτέρω βελτιώσεις στη διαδικασία προετοιμασίας του προϋπολογισμού και ενίσχυση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ώστε να μπορεί να ελέγχει επαρκώς τις προτάσεις των βασικών φορέων της γενικής κυβέρνησης για τον προϋπολογισμό. Η ευθύνη για τον καθορισμό των στόχων για τις δαπάνες θα μπορούσε να περάσει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, υπογραμμίζουν. 

naftemporiki.gr