Στις προκλήσεις του εκπαιδευτικού συστήματος στέκεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διακρίνοντας ανεπαρκή κατανομή πόρων, χαμηλή αυτονομία, πενιχρά εκπαιδευτικά αποτελέσματα, αναντιστοιχίες δεξιοτήτων και αδυναμίες στη διοίκηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Οι παραπάνω προκλήσεις, όπως υπογραμμίζει η Κομισιόν στην έκθεσή της, εντοπίσθηκαν και συζητήθηκαν στην εξαμηνιαία έκθεση για την Ελλάδα. Η Κομισιόν επικαλείται τις συστάσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης για τη βελτίωση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Στον αντίποδα, ορισμένα μέτρα που ελήφθησαν τους τελευταίους μήνες εγείρουν ερωτήματα για το εάν συνάδουν με το πνεύμα των μεταρρυθμίσεων που έγιναν τα τελευταία χρόνια. Οι συγχωνεύσεις μεταξύ των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων(ΤΕΙ) -που εστιάζουν σε εφηρμοσμένες επιστήμες, τεχνολογία και τέχνες- και πανεπιστημιακών ιδρυμάτων άρχισαν το 2018 και ολοκληρώθηκαν το 2019.
Η Κομισιόν υπογραμμίζει την ανάγκη για εξορθολογισμό του συστήματος ανώτερης εκπαίδευσης, που αποτελείτο από 36 ανεξάρτητα ιδρύματα πριν από τις συγχωνεύσεις.
Η Κομισιόν κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και για το brain drain, που αποτελεί μεγάλη «πληγή» για την ελληνική οικονομία.
Οι αναντιστοιχίες του εκπαιδευτικού συστήματος και των αναγκών της αγοράς εργασίας εγκυμονούν τον κίνδυνο διατήρησης του κύματος μετανάστευσης των πρόσφατων πτυχιούχων σε άλλες χώρες, συμβάλλοντας στη γήρανση του εργατικού δυναμικού της χώρας, υπογραμμίζεται στην έκθεση.