Skip to main content

ΙΟΒΕ: Πώς επέδρασαν οι προεκλογικές παροχές σε καταναλωτικό και επιχειρηματικό κλίμα

Ελαφρά βελτίωση του οικονομικού κλίματος κατεγράφη τον Μάιο στη χώρα μας σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, με τον σχετικό δείκτη να κινείται ωστόσο χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι. Οι καταναλωτές εμφανιζονται πιο αισιόδοξοι, ενώ στις επιχειρηματικές προσδοκίες οι τάσεις είναι μεικτές, όπως προκύπτουν από την έρευνα του ΙΟΒΕ, η οποία επηρεάστηκε από το προεκλογικό κλίμα, αλλά δεν πρόλαβε να μετρήσει τον αντίκτυπο του αποτελέσματος της κάλπης. 

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος του ΙΟΒΕ ενισχύθηκε οριακά τον Μάιο, στις 100,8 μονάδες από 100,3 μονάδες τον Απρίλιο και ήταν μειωμένος σε σχέση με τον Μάιο του 2018 (103,6).

Ήπια βελτίωση είχαμε στις προσδοκίες των επιχειρήσεων στο Λιανικό Εμπόριο και τις Υπηρεσίες, ενώ επιδείνωση κατεγράφη στις Κατασκευές. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη παρουσίασε ενίσχυση για τρίτο συνεχόμενο μήνα.

«Αν και η ενίσχυση αυτή είναι σχετικά μικρής έκτασης, φέρνει τον σχετικό δείκτη στο δεύτερο υψηλότερο επίπεδό του από τον Δεκέμβριο του 2009. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σχεδόν το σύνολο της έρευνας είχε ολοκληρωθεί πριν τις εκλογές για την Ευρωβουλή και την τοπική-περιφερειακή αυτοδιοίκηση. Συνεπώς, ενσωματώνει το προεκλογικό περιβάλλον για τις συγκεκριμένες εκλογές αλλά όχι τον αντίκτυπο των αποτελεσμάτων τους» αναφέρει το ΙΟΒΕ.

Ο Μάιος ήταν σε μεγάλο τμήμα του ένας μήνας κατά τον οποίο οι προσδοκίες νοικοκυριών και επιχειρήσεων για την πορεία της οικονομίας βρίσκονταν σε αναμονή των βραχυπρόθεσμων πολιτικών εξελίξεων. Αυτό ισχύει κυρίως για τα νοικοκυριά, καθώς οι επιχειρήσεις διαμορφώνουν προσδοκίες με βάση περισσότερο εξειδικευμένους και μεσοπρόθεσμους δείκτες. Μια σχετική εξέλιξη ήταν η ανακοίνωση, στην αρχή του μήνα, ευνοϊκών για τα νοικοκυριά δημοσιονομικών παρεμβάσεων.

Ορισμένες από αυτές ήταν άμεσης εφαρμογής και αφορούσαν κυρίως στα νοικοκυριά (χρηματική παροχή μόνιμου χαρακτήρα σε συνταξιούχους, μετάταξη προϊόντων – υπηρεσιών από τον κανονικό στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ), ενώ η υλοποίηση των υπόλοιπων έχει προγραμματιστεί για την επόμενη χρονιά.

Η επίδραση των παροχών

Από τις τάσεις στους δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών τον Μάιο, δεν προκύπτει σημαντική ενισχυτική επίδραση των μέτρων σε αυτές. Κατά πάσα πιθανότητα, αυτά συνέβαλαν στην ήπια άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Οι όποιες επιδράσεις του αποτελέσματος των ευρωεκλογών και των εκλογών για την αυτοδιοίκηση, αλλά και της προκήρυξης βουλευτικών εκλογών, θα αποτυπωθούν στην επόμενη Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας.

Αναλυτικότερα: 

Στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση βελτιώθηκε ελαφρά, ενώ το ισοζύγιο στις προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες μεταβλήθηκε οριακά, όπως και ο δείκτης των εκτιμήσεων για τα αποθέματα 

Στις Κατασκευές, οι προβλέψεις για το πρόγραμμα βελτιώθηκαν οριακά, σε αντίθεση με τις προβλέψεις για την απασχόληση οι οποίες κινήθηκαν ήπια πτωτικά

Στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις ενισχύονται αισθητά, σε αντίθεση με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ τα αποθέματα φαίνεται να διογκώνονται

Στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων μεταβάλλονται οριακά, ενώ οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση ενισχύονται  στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας ενισχύονται οριακά, όπως και οι προβλέψεις για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Αντίστοιχα βελτιώνεται η πρόθεση για αποταμίευση και μειώνεται ο δείκτης για την ανεργία.

naftemporiki.gr