Skip to main content

Ανάβει πράσινο φως στον διαγωνισμό για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

Από την έντυπη έκδοση 

Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]

Εντός των επόμενων ημερών θα ανοίξει ο δρόμος για την προκήρυξη της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη – Αττική από την «Αριάδνη», θυγατρική του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), καθώς η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) θα ανάψει το «πράσινο φως» για την έναρξη του διαγωνισμού. Αυτό αναφέρουν υψηλόβαθμες πηγές της ΡΑΕ, προσθέτοντας ότι η σχετική απόφαση της Αρχής θα διασφαλίζει πως το έργο θα είναι πλήρως θωρακισμένο νομικά.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ είχε αφήσει να διαρρεύσει πριν από μερικές εβδομάδες ότι η «Αριάδνη» είναι απολύτως έτοιμη να προκηρύξει το έργο, κάτι που σημαίνει πως ο διαγωνισμός θα βγει στον αέρα λίγα 24ωρα μετά την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, αν οι σχετικές διαδικασίες ξεκινήσουν έως το τέλος Μαΐου, τότε δεν θα υπάρξει καμία παρέκκλιση από το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της διασύνδεσης, η οποία προγραμματίζεται να ηλεκτρισθεί το φθινόπωρο του 2022.

Νομική θωράκιση

Η αναγκαιότητα νομικής θωράκισης του πρότζεκτ απορρέει από το γεγονός ότι δεν πρόκειται να υλοποιηθεί στο πλαίσιο του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) για την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης, όπως προβλεπόταν αρχικά, καθώς στα μέσα Απριλίου η ελληνική πλευρά απέσυρε επίσημα το σκέλος Κρήτη-Αττική από το PCI. Σύμφωνα πάντως με τους κύκλους της ΡΑΕ, η «φόρμουλα» της σχετικής απόφασης της Αρχής εγγυάται πως υπό οποιαδήποτε θεώρηση της υποδομής, είτε ως εθνικού έργου είτε ως τμήματος του PCI, η υλοποίησή της δεν θα επιφέρει νομικά κωλύματα.

Σε αυτό, ρόλο-κλειδί φαίνεται να παίζει το γεγονός ότι η ΡΑΕ θα εντέλλει επίσης την «Αριάδνη» να προχωρήσει σε πρόσκληση για την είσοδο μετόχων μειοψηφίας στην εταιρεία. Μάλιστα, η διαδικασία προσέλκυσης επενδυτών για την απόκτηση μειοψηφικών ποσοστών στην «Αριάδνη» θα μπορεί να «τρέξει» παράλληλα με τον διαγωνισμό για την υλοποίηση της υποδομής.

Ενεργειακή επάρκεια

Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική θα αποτελέσει την οριστική απάντηση για την ασφάλεια τροφοδοσίας του νησιού. Παρόλο που μόλις τον επόμενο χρόνο αναμένεται να ηλεκτρισθεί η διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος, με την οποία το 34%-40% των φορτίων θα καλύπτεται πλέον από το ηπειρωτικό δίκτυο, η ζήτηση σε ρεύμα στο νησί δεν θα μπορεί να διασφαλιστεί πλήρως από την τοπική παραγωγή, με δεδομένο και τον περιορισμό στη λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ από την 1η Ιανουαρίου του 2020, όταν θα υπαχθούν στην κοινοτική Οδηγία περί Βιομηχανικών Εκπομπών (IED). Μάλιστα, η Ρυθμιστική Αρχή αναμένεται να λάβει σύντομα μελέτη του ΕΜΠ, η οποία θα προσδιορίζει με ακρίβεια το μέγεθος του προβλήματος, για το χρονικό διάστημα 2020-2022.

Σύμφωνα πάντως με τις πηγές της ΡΑΕ, για να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια του νησιού στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, εκτιμάται πως θα πρέπει να βρεθεί μία λύση που να αυξάνει το παραγωγικό δυναμικό στο νησί κατά 100-150 MW (μεγαβάτ). Σε αυτό το πλαίσιο, και αφότου λάβει τη μελέτη του ΕΜΠ, η Αρχή θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την προσωρινή αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος στο νησί (μέχρι την ολοκλήρωση του Κρήτη-Αττική), στο πλαίσιο του οποίου θα προκριθεί εκείνη η λύση που έχει το μικρότερο κόστος και τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική ωφέλεια.

Μία τέτοια λύση, όπως αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι της ΡΑΕ, θα μπορούσε να είναι μία πλωτή μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, η οποία ενσωματώνει όλες τις υποδομές ενός τέτοιου εργοστασίου, δηλαδή τον αποθηκευτικό χώρο για το LNG, το σύστημα αεριοποίησης, καθώς και τις ηλεκτρογεννήτριες. Μία τέτοια μονάδα θα μπορούσε να αγκυροβολήσει ανοικτά του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού (ΑΗΣ) της ΔΕΗ στον Αθερινόλακκο στην Κρήτη, ώστε να αξιοποιεί το δίκτυο του ΑΗΣ για την τροφοδοσία του νησιού με ηλεκτρική ενέργεια.

Κρήτη – Πελοπόννησος: Σύμβαση 178 εκατ. ευρώ

Υπογράφηκε χθες η δανειακή σύμβαση ύψους 178 εκατ. ευρώ ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την ΕΤΕπ, για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο. Το δάνειο της ΕΤΕπ, εικοσαετούς διάρκειας, θα χρηματοδοτήσει το 50% του κόστους του έργου, που αποτελείται από δύο υποθαλάσσια καλώδια εναλλασσόμενου ρεύματος 150 kV, μεταξύ της χερσονήσου του Μαλέα στην Πελοπόννησο και του Κόλπου του Κισσάμου στην Κρήτη. «Χαιρετίζω τη νέα πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, που δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στον ΑΔΜΗΕ και συνολικά στις προοπτικές της χώρας. Άλλωστε, η ΕΤΕπ αποτελεί επί χρόνια πολύτιμο στρατηγικό εταίρο και βασικό παράγοντα για την υλοποίηση μιας σειράς σημαντικών επενδύσεων, δημόσιων και ιδιωτικών, στον ελληνικό ενεργειακό τομέα» δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ο οποίος έδωσε το «παρών» στην τελετή.

Από την πλευρά του, ο Peter Jacobs, επικεφαλής της ομάδας επενδύσεων της ΕΤΕπ για την Ελλάδα, σημείωσε ότι η τράπεζα δεσμεύεται να στηρίξει τις συμβάσεις που μετασχηματίζουν τον τομέα της ενέργειας. «Το νέο έργο που χρηματοδοτούμε σήμερα και το δεύτερο το οποίο θα διασυνδέσει την Αττική με την Κρήτη θα έχουν μεγάλη δυναμικότητα και επιτρέψουν να αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο η ηλιακή και η αιολική ενέργεια» πρόσθεσε.

«Είμαστε πολύ περήφανοι που επί των ημερών μας ωρίμασε το μεγαλύτερο -μέχρι στιγμής- έργο στην ιστορία του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, το οποίο καταδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τα μεγάλα οφέλη των νησιωτικών διασυνδέσεων, που αποτελούν προτεραιότητα του ΑΔΜΗΕ και του βασικού μετόχου του, του ελληνικού Δημοσίου» σημείωσε από την πλευρά του ο Μάνος Μανουσάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ.