Skip to main content

ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ: Οριακή μείωση στο κόστος του πασχαλινού τραπεζιού

Κατά 0,45% πιο οικονομικό, φθάνοντας στα 94,51 ευρώ, θα είναι φέτος, συγκριτικά με πέρυσι, το πασχαλινό τραπέζι 6-8 ατόμων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου κι Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ), που κάνει λόγο για μείωση του κόστους ανά μονάδα προϊόντων κατά 1,17% και καταγράφει μέση τιμή 6 ευρώ στο αρνάκι.

Οι μετρήσεις του σε τιμές προϊόντων σούπερ μάρκετ, οπωροκηπευτικών και κρεάτων δείχνουν πως οι φετινές ειδικές έκτακτες συνθήκες εορτασμού της πασχαλινής περιόδου και των περιοριστικών μέτρων λόγω κορωνοϊού, επηρέασαν ελάχιστα το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τιμοληψίες που διεξήγαγε το ΙΝ.ΕΜ.Υ.-ΕΣΕΕ την περίοδο από 13 έως 15 Απιρλίου (Μ. Δευτέρας-Μ. Τετάρτη), το μοναδιαίο κόστος των προϊόντων που απαρτίζουν το καθιερωμένο πασχαλινό τραπέζι αναμένεται να κυμανθεί φέτος στα 37,30 ευρώ, έναντι 37,74 ευρώ το 2019. Προκύπτει, συνεπώς, μία μικρή μείωση του κόστους ανά μονάδα προϊόντων κατά 1,17% ή κατά 0,44 ευρώ, η οποία απορρέει κατά βάση από τα φθηνότερα προϊόντα που προμηθεύεται το καταναλωτικό κοινό από τα σούπερ μάρκετ.

Στον αντίποδα, όπως και πέρυσι, το μέσο επίπεδο τιμών ανά μονάδα προϊόντος της κατηγορίας των λαχανικών/φρούτων συνέχισε την ανοδική πορεία του, ενώ οι τιμές των κρεατικών, βάσει των δειγματοληπτικών ελέγχων που διενεργήθηκαν στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειο Αγορά) σημείωσαν ετήσια στασιμότητα/μηδενική μεταβολή.

Επομένως, με βάση το μοναδιαίο κόστος των προϊόντων, το τυπικό πασχαλινό τραπέζι 6-8 ατόμων θα κοστίσει περίπου 94,51 ευρώ το 2020, έναντι 94,94 ευρώ το 2019, καταγράφοντας οριακή πτώση κατά 0,45% ή κατά 0,43 ευρώ.

Πιο αναλυτικά, η αύξηση της τιμής/μονάδα προϊόντος των οπωροκηπευτικών (μεσοσταθμικά κατά +6,08%) υπεραντισταθμίστηκε από τις φθηνότερες σε σχέση με το 2019 τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ (μεσοσταθμικά κατά -5,2%). Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, με μια πρώτη ματιά φαίνεται ότι η ποσοστιαία μείωση των προϊόντων σούπερ μάρκετ υπολείπεται της αντίστοιχης ανοδικής των λαχανικών/φρούτων, κάτι που θα μπορούσε να ισοδυναμεί με αύξηση του κόστους, με δεδομένη και τη στασιμότητα των τιμών του αρνιού και του κατσικιού. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δε λαμβάνει χώρα, κι αυτό διότι η συμμετοχή/βαρύτητα της δαπάνης για προϊόντα σούπερ μάρκετ επί της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης είναι σχεδόν διπλάσια από εκείνη των οπωροκηπευτικών.  Στη σύνθεση του συνολικού προϋπολογισμού ενός νοικοκυριού το 44,55% αφορά προϊόντα σούπερ μάρκετ, σε αντίθεση με το 22,47% που δαπανάται για λαχανικά καιφΦρούτα, με το υπόλοιπο εξίσου σημαντικό 32,98% να προορίζεται για την αγορά κρεατικών. Μεταξύ των λαχανικών/φρούτων η πλέον αξιοσημείωτη αυξητική μεταβολή είναι εκείνη των πορτοκαλιών (+33,9%) και του κουνουπιδιού (+28,5%), ενώ η μεγαλύτερη αποκλιμάκωση εντοπίζεται στην τιμή των καρότων (-25,6%) και της πατάτας (εισαγωγής, κατά -21,7%).

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση των τιμών των κρεατικών, που δίνει σημαντικές πληροφορίες για τις νέες συνήθειες στην καταναλωτική συμπεριφορά. Παρά το γεγονός των περιορισμένων φετινών εξαγωγών αμνοεριφίων στις καίρια πληττόμενες από τον Covid-19 χώρες Ιταλία και Ισπανία, που θα σήμαινε μεγαλύτερη προσφορά, οι τιμές έμειναν αμετάβλητες σε σχέση με το 2019. Η κυριότερη αιτία τής εν λόγω εξέλιξης αποδίδεται, με δεδομένη την περιορισμένη φυσική παρουσία των καταναλωτών στη Βαρβάκειο Αγορά, στην εκτίναξη των τηλεφωνικών παραγγελιών και διανομή κατ’ οίκων/delivery των κρεατικών.

Σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, συνάγεται το συμπέρασμα πως η σταθερή σε σύγκριση με πέρυσι ζήτηση δεν οδήγησε σε αυξομειώσεις τις τιμές λιανικής πώλησης των αμνοεριφίων, αφού, παρά τους περιορισμούς της πανδημίας, καταναλωτές και προμηθευτές/έμποροι οδηγήθηκαν και επέλεξαν εναλλακτικές μεθόδους και πρακτικές και δίκτυα πραγματοποίησης αγορών που μέχρι και σήμερα ήταν πρακτικά από λίγο έως ελάχιστα διαδομένες και προτιμητέες.

Σε δήλωσή της, η διευθύντρια του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, Βάλια Αρανίτου, παρατηρεί πως καταγράφεται φέτος ευρεία κλίμακα νέων καταναλωτικών συμπεριφορών και προτιμήσεων, δηλαδή η σημαντική αύξηση των ηλεκτρονικών και τηλεφωνικών παραγγελιών και διανομή κατ’ οίκων/delivery όχι μόνο σε είδη σούπερ μάρκτ, αλλά και σε εξειδικευμένα τρόφιμα. Η  ίδια σημειώνει πως «το Πάσχα του 2020 είναι σίγουρα διαφορετικό. Σε πείσμα, ωστόσο, της τόσο δυσμενούς συγκυρίας, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να στηρίζουν την ελληνική αγορά και οι εμπορικές επιχειρήσεις ανταποκρίθηκαν με το παραπάνω, απαντώντας με μια έστω και μικρή μείωση του κόστους του πασχαλινού τραπεζιού κατά 1,17%».