Skip to main content

Ούριος άνεμος στα bulkers από τις κινεζικές εισαγωγές

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα στέλνουν όλο και ψηλότερα τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου. Χθες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index, έκλεισε στις 2.281 μονάδες, επίπεδα που είχε να δει από τις 17 Σεπτέμβριου του 2019. Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι η άνοδος του δείκτη οφείλεται σε όλες τις κατηγορίες και μεγέθη πλοίων (capsize, panama, κ.λπ.) καθώς σταδιακά το εμπόριο αγαθών (ορυκτών, σιτηρών κ.λπ.) επανέρχεται μετά το πρώτο «σοκ» από την πανδημία, ωστόσο αποφασιστικής σημασίας είναι και το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος που γίνεται κυρίως με capesize και άνθρακα (panamax).

Σε μια ανάλυσή της η Bimco εστιάζει στον ρόλο των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία προς την Κίνα, στην ενίσχυση της ναυλαγοράς, ενώ ενδιαφέρον έχει και η σύγκριση που επιχειρεί στη συνέχεια με τη σημασία των εξαγωγών της Αυστραλίας προς την Κίνα.

Οι εξαγωγές διμήνου

Όπως σημειώνει, κατά τους δύο πρώτους μήνες του 2021 οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία αυξήθηκαν κατά 9,1%, σε 53,0 εκατομμύρια τόνους, με κύριο εισαγωγέα την Κίνα. Μέχρι στιγμής φέτος 35,2 εκατομμύρια τόνοι σιδηρομεταλλεύματος εξήχθησαν στην Κίνα, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 15,2% από την ίδια περίοδο πέρυσι και σε αντίθεση με τις ελαφρώς φθίνουσες εξαγωγές σε όλες τις άλλες χώρες (μείωση 1,2%, σε 17,8 εκατομμύρια τόνους, συνεχίζοντας η τάση από το 2020).

Ωστόσο, παρά τους ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, οι συνολικές εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας δεν κατάφεραν να ανακάμψουν στα επίπεδα του 2019 μετά την πτώση των όγκων κατά 21,8% που κατέγραψαν το 2020. Οι συνολικοί όγκοι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους είναι μειωμένοι κατά 9,1 εκατομμύρια τόνους σε σύγκριση με επίπεδα 2019. Όμως οι εξαγωγές προς την Κίνα πλησιάζουν τα επίπεδα του 2019 καθώς είναι μειωμένες μόλις κατά 0,6 εκατομμύριο τόνους.

Όπως σχολιάζει ο αναλυτής της Bimco, Peter Sand, η αγορά σιδηρομεταλλεύματος εμφανίσθηκε τους πρώτους μήνες του 2021 πολύ ισχυρή καθώς οι εξαγωγείς έσπευσαν να πουλήσουν τα φορτία τους, δεδομένης της τρέχουσας τιμής του σιδηρομεταλλεύματος που έχει φτάσει τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν τελευταία φορά το 2010. Επίσης, όπως πρόσθεσε ο ίδιος, η ισχυρή αυτή αγορά αποτελεί απόδειξη της συνεχιζόμενης ανάκαμψης στην Κίνα, η οποία στηρίζεται πάντα στον χάλυβα.

Η άνοδος των κινεζικών εισαγωγών από τη Βραζιλία αυξάνουν τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου λόγω της μεγάλης απόστασης των δύο χωρών τα οποία ξεπερνούν αυτά της διαδρομής Αυστραλίας, Κίνας, σύμφωνα με την Bimco και επηρεάζουν επομένως θετικά τη ναυλαγορά καθώς αυξάνεται η ζήτηση πλοίων.
Από την Αυστραλία

Σημειώνεται ότι και οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία στην Κίνα καταγράφουν επίσης μια ισχυρή ανάκαμψη το τρέχον έτος καθώς αυξήθηκαν κατά 3,4% τους δύο πρώτους μήνες, φτάνοντας τα 111,6 εκατομμύρια τόνους. Μέχρι στιγμής υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι η αναταραχή στις σχέσεις Αυστραλίας και Κίνας έχει επηρεάσει το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος.

Όπως επισημαίνει η Bimco σε ετήσια βάση, οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος  από την Αυστραλία στην Κίνα είναι τρεις φορές υψηλότερες από αυτές της Βραζιλίας προς την Κίνα. Λόγω όμως της μεγάλής απόστασης μεταξύ Βραζιλίας-Κίνας η σημασία των βραζιλιάνικων εξαγωγών είναι σημαντική. Αξίζει να σημειωθεί ότι βραζιλιάνικες εξαγωγές προς την Κίνα «παρήγαγαν» περισσότερα τονομίλια φορτίου από εκείνες της Αυστραλίας προς την Κίνα και έφτασαν τα 2,711 δισεκατομμύρια τονομίλια σε σύγκριση με τα 2,627 δισεκατομμύρια της Αυστραλίας. Λαμβάνοντας υπόψη επίσης τις συνολικές εξαγωγές από τις δύο χώρες, και όχι μόνο προς την Κίνα, η Βραζιλία δημιουργεί πολύ μεγαλύτερη ζήτηση τονομιλίων με τις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από ό,τι η Αυστραλία.

Αυτοί οι τεράστιοι αριθμοί τονομιλίων δείχνουν πόσο σημαντικές είναι οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα για τα πλοία μεγέθους Capesize, και ευρύτερα, για την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, σημείωσε ο κ. Sand
Επισημαίνεται ότι κατά τους πρώτους δύο μήνες του 2021 οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκαν κατά 2,8%, φθάνοντας τους 181,5 εκατομμύρια τόνους, αυξημένες κατά 4,7 εκατομμύρια τόνους από πέρυσι, αλλά είναι ακόμη κάτω από το ρεκόρ των δύο πρώτων μηνών του 2018 όταν η Κίνα εισήγαγε 184,6 εκατομμύρια τόνους μεταλλεύματος σιδήρου. Παρά την πανδημία, οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος τελείωσαν το 2020 σε 1,17 δισεκατομμύριο τόνους, το υψηλότερο ετήσιο επίπεδο και ισοδυναμεί με φορτίο 5.851 Capesize πλοίων μεταφορικής ικανότητας 200.000 τόνων το ένα.

Οι εισαγωγές ρεκόρ από την Κίνα είναι αναγκαίες για την παραγωγή χάλυβα η οποία αυξήθηκε κατά 5,2% το 2020, ενώ η τάση αυτή συνεχίζεται και τους δυο πρώτους μήνες το 2021, διάστημα κατά το οποίο η παραγωγή χάλυβα αυξήθηκε κατά 12,9%. Η κινεζική ζήτηση για χάλυβα αναμένεται να παραμείνει ισχυρή το 2021, προκαλώντας χαμόγελα στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου. 

Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν μπορεί να βασιστεί στις κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος καθώς οι δεσμεύσεις της Κίνας για μείωξη των εκπομπών άνθρακα μπορεί να επηρεάσουν την παραγωγή χάλυβα. Ωστόσο, αυτή είναι μια μακροπρόθεσμη διαδικασία. Για φέτος, όπως σημειώνει ο αναλυτής της Bimco, λόγω της αύξησης της παραγωγής της χαλυβουργίας οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος βρίσκονται σε καλό δρόμο για άλλη μια χρονιά ρεκόρ.