Skip to main content

Γιατί αλλάζουν οι συμβάσεις για τους 5 οδικούς άξονες

Από την έντυπη έκδοση 

Σε έναν περίπου μήνα θα είναι έτοιμη η κυβέρνηση και συγκεκριμένα το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού να καλέσει τις εταιρείες παραχώρησης των πέντε μεγάλων αυτοκινητόδρομων (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Μαλιακός – Κλειδί, Ε 65 και Μορέας) και τις δανείστριες τράπεζες σε διαπραγματεύσεις για αλλαγές στις συμβάσεις που διέπουν την κατασκευή και λειτουργία των έργων.

Αλλαγές στις συμβάσεις θα επιδιώξει η κυβέρνηση και για την Αττική Οδό (λήγει το 2024), αλλά και τη Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο (λήγει 2039), ενώ νέο καθεστώς λειτουργίας με λιγότερες αρμοδιότητες επιφυλάσσει για την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Στα παραπάνω αναφέρθηκε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, κατά την πρώτη του επαφή με τα μέσα ενημέρωσης, δίνοντας στίγμα των προτεραιοτήτων της νέας κυβέρνησης στους τομείς του εν λόγω υπουργείου.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό «τα έργα δεν βγαίνουν».

Κατά την άποψή του με βάση τις υφιστάμενες συμβάσεις (υπενθυμίζεται ότι οι τέσσερις από τις πέντε αναθεωρήθηκαν στα τέλη του 2013 και αφού τα έργα είχαν σταματήσει για σχεδόν δύο χρόνια) δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος με τα διόδια που αυξαίνονται ενώ η κίνηση μειώνεται, κάτι που θα έχει ως συνέπεια νέα κενά στη χρηματοδότηση των έργων και την αποπληρωμή των δανείων.

«Είμαι αισιόδοξος ότι τα έργα θα τελειώσουν» πρόσθεσε «αλλά αυτό δεν εξαρτάται μόνον από μας». Απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα συμπλήρωσε πως πιστεύει ότι και οι εταιρείες παραχώρησης θα συμφωνήσουν σε αναθεώρηση των συμβάσεων «γιατί και γι’ αυτούς το μοντέλο που έχει επιλεγεί είναι αδιέξοδο».

Ο κ. Σπίρτζης συνέδεσε μάλιστα τις εν ενεργεία συμβάσεις παραχώρησης με τη σχεδιαζόμενη για το οδικό έργο Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη λέγοντας πως πρόκειται για αυτοκινητόδρομο ανταγωνιστικό προς δύο ήδη λειτουργούντες και αυτό θα κάνει τους παραχωρησιούχους να ζητήσουν επιπλέον κονδύλια.

Γενικότερα χαρακτήρισε το μοντέλο που έχει ακολουθηθεί στις παραχωρήσεις «απολύτως αποτυχημένο». Στο πλαίσιο αυτό είπε ότι θα επανεξεταστούν ως προς τη σκοπιμότητα, το μέγεθος και τον προϋπολογισμό τους όλα τα έργα που είχαν δρομολογηθεί και συγκεκριμένα το Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, η υποθαλάσσια σύνδεση Περάματος – Σαλαμίνα, η ζεύξη Λευκάδος και το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο Κρήτης.

Στις προτεραιότητες του εν λόγω υπουργείου περιλαμβάνονται ακόμη θεσμικά ζητήματα που άπτονται των υποδομών, όπως ο ορθολογισμός του μητρώου για τα δημόσια και ιδιωτικά έργα, η δημιουργία συστήματος υπολογισμού με διαφάνεια του προϋπολογισμού ενός έργου, συστήματος για την παρακολούθηση των έργων και των υποδομών της χώρας ώστε να συντηρούνται με συνέπεια. Αναγκαίο θεωρείται, επίσης, να θεσπιστούν δομές στο υπουργείο οι οποίες θα έχουν ως αντικείμενο τον στρατηγικό σχεδιασμό των έργων.

Αναφορικά με την ΕΕΤΤ ο υπουργός αναπληρωτής σημείωσε ότι έχει πολλαπλούς ρόλους «τα έχει όλα και συμφέρει» δήλωσε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως αποτελεί πολιτική βούληση της κυβέρνησης να εξετάσει τις αρμοδιότητές της στην κατεύθυνση της μείωσής τους. Μιλώντας γενικά για τις ανεξάρτητες αρχές είπε ότι υπάρχουν κάποιες που κακώς υπάρχουν και κάποιες που μόνον ανεξάρτητες δεν είναι.

Το θέμα της ΕΕΤΤ, σύμφωνα πάντα με τον κ. Σπίρτζη, θα απασχολήσει σχετικά γρήγορα το υπουργείο, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει να διερευνάται το πώς η Επιτροπή προχώρησε στην παραχώρηση των συχνοτήτων στα τηλεοπτικά κανάλια. Σημειώνεται ότι εκκρεμεί η επιλογή προέδρου για την ΕΕΤΤ, ωστόσο από τα όσα λέγονται από μέλη της κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα επιχειρηθεί να αλλάξουν αρκετά μέλη της Ολομέλειας της Επιτροπής.

Για τις αποκρατικοποιήσεις ο αναπληρωτής υπουργός επανέλαβε τη θέση της κυβέρνησης ότι εκεί όπου δεν έχουν υπογραφεί οριστικές συμβάσεις, όπως π.χ. στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα επιδιωχθεί η βελτίωση των όρων προς όφελος του Δημοσίου και μιας αναπτυξιακής προοπτικής.

ΤΕΤΗ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗ – [email protected]