Skip to main content

Πορεία με οδηγό τη βελτίωση της μετακίνησης στις πόλεις

Από την έντυπη έκδοση

Της Αγγελική Κοτσοβού
[email protected]

Η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να αντιμετωπίσει τις πιεστικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει στον τομέα μεταφορών με τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας, υπογραμμίζει ο Damian Kassabgi, διευθυντής δημόσιας πολιτικής, οικονομικών και έρευνας στην Uber.

Σε αποκλειστική συνέντευξή του στη «Ν», ο κ. Kassabgi τονίζει ότι η Uber δεσμεύεται για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας στην Ελλάδα, αλλά και ανά την υφήλιο, ενώ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη συνδρομή των εθνικών κυβερνήσεων για τη θέσπιση ενός ρυθμιστικού πλαισίου για την τεχνολογία μεταφορών, πλαίσιο που θα βοηθήσει και τους οδηγούς ταξί να επωφεληθούν των πλεονεκτημάτων της τεχνολογίας. Στη συνέντευξη, ο κ. Κassabgi μίλησε για τα μελλοντικά σχέδια της Uber, την επέκτασή της σε νέες αγορές, αλλά και για την πολυαναμενόμενη εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο.

-Από την ίδρυσή της, τον Μάρτιο του 2009 ως UberCab, η Uber έχει διανύσει πολύ δρόμο, αλλάζοντας την παγκόσμια αγορά μεταφορών. Από τότε, η Uber έχει επεκταθεί σε περισσότερες από 700 πόλεις και σε περισσότερες από 80 χώρες του κόσμου. Θα συνεχιστεί η πορεία επέκτασης; Ποιες αγορές αποτελούν βασική προτεραιότητα για την εταιρεία;

«Δεσμευόμαστε να βελτιώσουμε την αστική κινητικότητα ανά την υφήλιο. Η τεχνολογία μας προσφέρει τη δυνατότητα ασφαλών, αξιόπιστων και προσιτών οικονομικά διαδρομών για τους επιβάτες, ενώ παράλληλα βοηθάει τους οδηγούς να συνδέονται με περισσότερους επιβάτες, πιο αποτελεσματικά από ποτέ. Αυτή η τεχνολογία είναι διαθέσιμη στον οποιονδήποτε μέσω ενός έξυπνου κινητού τηλεφώνου. Παρ’ όλα αυτά, κατανοούμε τη σημασία τού να συνεργαζόμαστε στενά με τις κυβερνήσεις. Πολλές πολιτικές μεταφορών ήταν σχεδιασμένες πριν από τα smartphones και οι κυβερνήσεις κάνουν βήματα για την ανάπτυξη νέων κανονισμών για τη νέα τεχνολογία. Σκοπεύουμε να τις υποστηρίξουμε σε αυτή τη διαδικασία».

-Τα σχέδια της εταιρείας για μεγαλύτερη επέκταση επηρεάζονται από την παρουσία ανταγωνιστών, όπως η Lyft ή η Didi της Κίνας;

«Εστιάζουμε στον δρόμο που έχουμε μπροστά μας. Η τεχνολογία μας συμβάλλει στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας για εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως και σκοπεύουμε να βοηθήσουμε εκατομμύρια περισσότερους. Ο ελεύθερος ανταγωνισμός είναι καλό πράγμα και δείχνει πόσο βαθιά η κοινή γνώμη υποστηρίζει την έξυπνη τεχνολογία».

-Αποτελεί η Ευρώπη μια αγορά με προτεραιότητα για την Uber; Η πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου επηρεάζει τις φιλοδοξίες της εταιρείας για επέκταση σε περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες;

«Η Ευρώπη είναι μια σημαντική αγορά για την Uber. Οι άνθρωποι, οποιασδήποτε εθνικότητας, χρειάζονται έναν ασφαλή, αξιόπιστο και οικονομικά προσιτό τρόπο να μετακινούνται γύρω από τις πόλεις τους. Ιδανικά, οι δημόσιες μεταφορές μπορούν να εκπληρώσουν αυτή την απαίτηση. Παρ’ όλα αυτά, γνωρίζουμε ότι πολλοί επιβάτες στην Ευρώπη συνεχίζουν να εξαρτώνται από “σημείο σε σημείο”(point to point) επιλογές μεταφορών. Μπορούμε να βοηθήσουμε στην καλύτερη σύνδεση αυτών των συστημάτων μεταφορών και στην καλύτερη σύνδεση των πόλεών μας. Ενθαρρύνουμε τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να αναπτύξουν νέες πολιτικές που υποστηρίζουν τη νέα τεχνολογία. Η Ευρώπη ήταν στο παρελθόν “χωνευτήριο” καινοτομίας, αλλά οι κυβερνήσεις μπορούν να προασπισθούν την τεχνολογία, σήμερα αλλά και στο μέλλον. Εκατομμύρια επιβάτες ανά την Ευρώπη ψηφίζουν με τα έξυπνα κινητά τους για νέες επιλογές μεταφορών. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ότι η Uber είναι εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες μεταφορών απλώς επιβεβαιώνει ότι οι εθνικές κυβερνήσεις μπορούν να θεσπίσουν το ρυθμιστικό πλαίσιο για την τεχνολογία μεταφορών. Συμμορφωνόμαστε ήδη με τους υφιστάμενους εθνικούς νόμους, όπως στην Ελλάδα. Καλωσορίζουμε οποιαδήποτε ευκαιρία να συνεργαστούμε με τις κυβερνήσεις για τη μορφή αυτών των ρυθμιστικών κανόνων».

-Οι οδηγοί ταξί σε πολλές χώρες -όπως η Ελλάδα- διαμαρτυρήθηκαν πρόσφατα εναντίον της «εισβολής», όπως την αποκαλούν, από την Uber. Πώς απαντά η Uber σε τέτοιους ισχυρισμούς;

«Στην Ελλάδα, η Uber βοηθάει τους επαγγελματίες οδηγούς και οδηγούς ταξί να συνδεθούν με περισσότερους επιβάτες, πιο αποτελεσματικά από πριν. Είναι τόσο απλό. Η smart matching τεχνολογία βοηθάει στο να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί είναι στο κατάλληλο σημείο και την κατάλληλη στιγμή, ότι οι πελάτες μπορούν να ζητήσουν γρήγορα ένα όχημα και ότι η μεταφορά είναι προσβάσιμη σε έναν μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων. Η νέα τεχνολογία καλλιεργεί νέα ζήτηση για μεταφορές. Οι πελάτες μας είναι άνθρωποι που ποτέ δεν θα έπαιρναν ένα ταξί για να φθάσουν από το Α στο Β: Θα οδηγούσαν οι ίδιοι ή δεν θα πήγαιναν καθόλου. Η τεχνολογία μάς ανοίγει νέες επιλογές μεταφορών σε μέρη της πόλης ή σε ώρες της ημέρας, όταν τα ταξί δεν είναι διαθέσιμα. Οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο -από τη Μαλαισία έως τις ΗΠΑ και την Αυστραλία- έχουν ανακαλύψει ότι οι εφαρμογές (apps) και τα ταξί συνυπάρχουν και συμπληρώνουν το ένα το άλλο, στο πλαίσιο ενός πολλαπλών μορφών συστήματος μεταφορών. Οι κυβερνήσεις μπορούν να βοηθήσουν τα ταξί να επωφεληθούν του συνόλου των πλεονεκτημάτων της νέας τεχνολογίας. Για παράδειγμα, η Σιγκαπούρη επιτρέπει στα ταξί να ασκούν την πρακτική δυναμικής τιμολόγησης σε προκρατημένες διαδρομές. Η δυναμική τιμολόγηση προσφέρει κίνητρο στους οδηγούς σε μέρη της πόλης όπου επικρατούν συνθήκες υψηλής ζήτησης. Αντιστοίχως, η ρυθμιστική αρχή της Νέας Υόρκης θα ανακοινώσει συντόμως μια πρόταση που επιτρέπει δυναμική τιμολόγηση για τα θρυλικά κίτρινα ταξί της πόλης όταν τα καλεί ο πελάτης μέσω εφαρμογής. Η Uber ήδη συνεργάζεται με ταξί σε πολλές χώρες του κόσμου».

-Πέραν της επέκτασης σε νέες αγορές, περιλαμβάνεται στα σχέδια της Uber η επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της εταιρείας και σε άλλες μορφές μεταφορών, όπως λεωφορεία ή ποδήλατα;

«Η Uber είναι μια πλατφόρμα κινητικότητας. Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία μας για να συνδέουμε τους πελάτες με εύρος επιλογών μεταφοράς. Για παράδειγμα, θέλουμε να συνεργαστούμε με οργανισμούς δημοσίων μεταφορών για την καλύτερη σύνδεση των επιβατών με την υφιστάμενες υποδομές σιδηροδρόμων και λεωφορείων, όπως στις ΗΠΑ. Επιπροσθέτως, έχουμε εγκαινιάσει συνεργασία με εταιρεία ενοικίασης ηλεκτρικών ποδηλάτων στο Σαν Φρανσίσκο, για να διερευνήσουμε πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε ενεργά το συγκεκριμένο είδος μεταφοράς στην πλατφόρμα».

-Η μελλοντική στρατηγική της Uber περιλαμβάνει συνεργασίες με άλλες εταιρείες, όπως η Toyota στα αυτόνομα (χωρίς οδηγό) οχήματα;

«Η δημιουργία στενών συνεργασιών με ηγέτες στη βιομηχανία αυτοκινήτων, όπως η Toyota, είναι ζωτικής σημασίας, καθώς αναπτύσσουμε και εισάγουμε σταδιακής εφαρμογής τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης στον κόσμο. Όπως ανακοινώθηκε στην πρόσφατη έκθεση καταναλωτικών ηλεκτρονικών προϊόντων(CES) στο Λας Βέγκας, είμαστε περήφανοι να συνεργαστούμε με την Toyota για να κάνουμε πραγματικότητα τo e-Palette concept».

-Στο όραμα της εταιρείας για το μέλλον περιλαμβάνεται και ο… δρόμος για το χρηματιστήριο μέσω μιας αρχική δημόσιας εγγραφής;

«Ναι, εργαζόμαστε για να προετοιμάσουμε την εταιρεία για αρχική δημόσια εγγραφή το 2019».

Ευκαιρίες στην Ελλάδα

Ποιες ευκαιρίες διακρίνει η εταιρεία στην ελληνική αγορά μεταφορών;
«Δεσμευόμαστε στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας στην Ελλάδα. Οι επιβάτες αναζητούν ασφαλείς, αξιόπιστες και οικονομικά προσιτές μεταφορές. Οι οδηγοί θέλουν να βελτιώσουν την παραγωγικότητά τους. Και οι πόλεις αναζητούν έξυπνες λύσεις στα πιεστικά προβλήματα μεταφορών. Η Ελλάδα έχει μια ευκαιρία να υιοθετήσει τη νέα τεχνολογία που θα βοηθήσει στην επίλυση αυτών των προκλήσεων».

*Η συνέντευξη με τον κ. Κassabgi πραγματοποιήθηκε προτού μεσολαβήσει το δυστύχημα με αυτοκινούμενο όχημα της Uber στην Αριζόνα. Σε επερώτηση της «N» αναφορικά με το συγκεκριμένο περιστατικό και τα ζητήματα που εγείρει τόσο για τη δημόσια ασφάλεια  όσο και για τις φιλοδοξίες της εταιρείας, η Uber επί του παρόντος αρκέστηκε να παραπέμψει στην επίσημη ανακοίνωσή της: «Οι καρδιές μας βρίσκονται δίπλα στην οικογένεια του θύματος. Συνεργαζόμαστε πλήρως με τις τοπικές αρχές στην έρευνά τους επί του συγκεκριμένου περιστατικού».

Την Πέμπτη ανακοινώθηκε ότι η Uber κατέληξε σε εξωδικαστικό συμβιβασμό με την οικογένεια του θύματος. Ο συμβιβασμός βάζει τέλος στο ενδεχόμενο νομικής διαμάχης για το πρώτο δυστύχημα που προκλήθηκε από αυτόνομο όχημα.