Skip to main content

Κινητικότητα ΔΕΣΦΑ – MER JSC Skopje

Από την έντυπη έκδοση 

Του Κώστα Δεληγιάννη 
[email protected] 

Η υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου Νέα Μεσημβρία – Σκόπια, για τη διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, αποτελεί βασική προτεραιότητα για τη γειτονική χώρα, ενώ έχει την πλήρη υποστήριξη και των νέων μετόχων του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), δηλαδή της κοινοπραξίας των Snam, Enagas και Fluxys. Αυτό προέκυψε από τη σειρά συναντήσεων που είχαν στις 19 και 20 Φεβρουαρίου υψηλόβαθμα στελέχη του ΔΕΣΦΑ και της κρατικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων MER JSC Skopje, με σκοπό να προωθηθεί περαιτέρω η από κοινού κατασκευή του έργου. 

Το ελληνικό τμήμα του αγωγού περιλαμβάνεται στο εγκεκριμένο από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου 2017-2026 του ΔΕΣΦΑ. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα, το έργο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί έως το 2020, ενώ ο προϋπολογισμός του ελληνικού σκέλους ανέρχεται σε 48,7 εκατ. ευρώ, μαζί με τον μετρητικό σταθμό που θα κατασκευασθεί παράλληλα. Με βάση την έγκριση της ΡΑΕ, προϋπόθεση για την κατασκευή του είναι η διενέργεια έρευνας αγοράς (market test), ώστε να επιβεβαιωθεί η ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος από δυνητικούς χρήστες. Έτσι, στις συναντήσεις του ΔΕΣΦΑ και της MER JSC Skopje συζητήθηκε μεταξύ άλλων και η διεξαγωγή του market test. 

Η υλοποίηση της συγκεκριμένης επένδυσης θα άνοιγε τον δρόμο ώστε ο ΔΕΣΦΑ να αξιοποιήσει ακόμη περισσότερο τις ενεργειακές του υποδομές, όπως τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, για την τροφοδοσία όμορων χωρών με φυσικό αέριο. Μάλιστα, στις συναντήσεις του Φεβρουαρίου, οι εκπρόσωποι της MER επισήμαναν ότι το έργο είναι ζωτικής σημασίας για τη χώρα τους, καθώς θα της προσφέρει μια εναλλακτική πηγή προμήθειας φυσικού αερίου, στοχεύοντας στη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και στην ενεργειακή ασφάλεια.  Παράλληλα, ο Έλληνας Διαχειριστής έχει χαρακτηρίσει τον αγωγό ως ένα δυνητικά «νέο Κάθετο Διάδρομο», για τον εφοδιασμό και άλλων βαλκανικών κρατών πέραν της Βόρειας Μεκαδονίας. Μία προοπτική που διαφάνηκε και στις συναντήσεις, καθώς η MER ενημέρωσε τον ΔΕΣΦΑ ότι έχει ήδη υπογραφεί μνημόνιο κατανόησης (MoU) με τις αρμόδιες αρχές του Κοσόβου, για τη διασύνδεση των συστημάτων των δύο χωρών.