Skip to main content

Ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου

Από την έντυπη έκδοση

Του Κώστα Δεληγιάννη 
[email protected]

Τον τρόπο άρσης της ηλεκτρικής απομόνωσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου έχει ξεκινήσει να μελετά ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», καθώς ήδη επεξεργάζεται τα εναλλακτικά σενάρια για την ηλεκτρική τους διασύνδεση με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στόχος του Διαχειριστή είναι να καταλήξει στο οριστικό πλάνο μέχρι το τέλος της χρονιάς, ώστε να το εντάξει στην τελική εκδοχή του Δεκαετούς Προγράμματος για την περίοδο 2020-2029, το οποίο θα κατατεθεί τον Δεκέμβριο του 2019 προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).

Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του πρότζεκτ τοποθετείται στην τριετία 2027-2030. Αν και ο κατάλογος των νησιών τα οποία θα διασυνδεθούν θα εξαρτηθεί από την όδευση που θα προκριθεί στο πλαίσιο του τελικού σχεδίου, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο πως σε αυτά θα περιλαμβάνονται τα μεγαλύτερα, όπως η Λήμνος, η Μυτιλήνη και η Χίος. Ανάλογα με τις εναλλακτικές οδεύσεις που μελετώνται, η εν λόγω λίστα συμπληρώνεται από διαφορετικά νησιά, καθώς για παράδειγμα σε κάποια σενάρια περιλαμβάνεται και η Σκύρος. Πέρα από την όδευση και τα νησιά που αυτή θα περιλαμβάνει, τα εναλλακτικά σενάρια τα οποία εξετάζει ο ΑΔΜΗΕ αφορούν επίσης και τις τεχνικές παραμέτρους του έργου, όπως τη βέλτιστη τεχνολογία και την τάση των διασυνδέσεων. Παράλληλα, ο Διαχειριστής εξετάζει το ενδεχόμενο να συνδυάσει το πρότζεκτ με τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, η οποία έχει περιληφθεί ήδη στο προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2020-2029 και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2027.

Το «πράσινο φως» για την υλοποίηση του πρότζεκτ άναψε το πόρισμα της επιτροπής που είχε συστήσει η ΡΑΕ με συμμετοχή και των εμπλεκόμενων φορέων (ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ) για τον προσδιορισμό του οικονομικότερου τρόπου «απεξάρτησης» της ηλεκτροδότησης των νησιών από τη χρήση του πετρελαίου. Πέρα από τη διασύνδεση με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα, η εναλλακτική λύση ήταν η μετατροπή των υφιστάμενων τοπικών πετρελαϊκών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής σε μονάδες φυσικού αερίου, και την τροφοδοσία τους με καύσιμο σε μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Ωστόσο, το πόρισμα της επιτροπής, το οποίο ολοκληρώθηκε στα τέλη της περασμένης χρονιάς, κατέληξε στο ότι η ηλεκτρική διασύνδεση αποτελεί την οικονομικότερη λύση. 

Ανανεώσιμες πηγές
Πέρα, πάντως, από την οικονομικότητα, ένα ακόμη πλεονέκτημα της διασύνδεσης είναι πως θα δημιουργήσει πρόσθετο «ηλεκτρικό χώρο» στα νησιά για την εγκατάσταση νέων έργων ΑΠΕ και επομένως την αξιοποίηση του πλούσιου αιολικού δυναμικού τους. Μάλιστα, ο ΑΔΜΗΕ προτίθεται να έρθει σε επαφή με ενδιαφερόμενους επενδυτές από τον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ώστε να διερευνήσει την πιθανότητα συνεργασίας μαζί τους στην υλοποίηση των διασυνδέσεων, στο πλαίσιο παλαιότερων επενδυτικών σχεδίων για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων σε μη διασυνδεδεμένα νησιά του Αιγαίου, σε συνδυασμό με την πόντιση υποβρύχιων καλωδίων που θα τα συνδέουν με την ηπειρωτική χώρα. 

Παράλληλα, η σύνδεση των νησιωτικών περιοχών του Βόρειου Αιγαίου με το ηλεκτρικό δίκτυο συνάδει με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, σύμφωνα με το οποίο έως το τέλος της επόμενης 10ετίας θα έχει διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα το 90% των μη διασυνδεδεμένων νησιών της χώρας. Εξάλλου, ήδη ο ΑΔΜΗΕ έχει δρομολογήσει για την επόμενη 10εταία την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κρήτης, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2022, καθώς και των Δωδεκανήσων.

Την ίδια στιγμή έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για τη Β’ και Γ’ φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενώ έχει προγραμματισθεί και η Δ’ φάση, που περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολέγανδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Επιπλέον, το 2020 θα ολοκληρωθεί η διασύνδεση της Σκιάθου με το σύστημα μέσω του υποσταθμού του Μαντουδίου στην Εύβοια, που θα ενισχύσει την αξιοπιστία ηλεκτροδότησης των Σποράδων.