Skip to main content

Πρώτα «συμπτώματα» μείωσης κατανάλωσης

Από την έντυπη έκδοση

Οι εκτιμήσεις των στελεχών της οργανωμένης λιανικής σε ό,τι αφορά την εικόνα που καταγράφει η κατανάλωση βασικών προϊόντων, αναφέρουν ότι ελέω κυρίως της Καθαράς Δευτέρας, αλλά και κάποιων αυξημένων αγορών που καταγράφηκαν μετά το πέρας της πρώτης εβδομάδας του πολέμου στην Ουκρανία, ο Μάρτιος θα εμφανίσει πιο περιορισμένες απώλειες στους τζίρους, ωστόσο σε όρους όγκου πωλήσεων ορισμένες κατηγορίες εμφανίζουν ήδη διψήφιες απώλειες πωλήσεων.

Τα λεγόμενα ταχυκίνητα είδη σούπερ μάρκετ FMCGs προβλέπεται ότι τον Μάρτιο θα κλείσουν με οριακές απώλειες τζίρου, όταν τον Φεβρουάριο υποχώρησαν 3%. «Το πρώτο τρίμηνο του 2022 δεν θα εμφανίσει μεγάλες απώλειες στους τζίρους των αλυσίδων, καθώς το ποσοστό της πτώσης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2%. Όμως βασικός παράγοντας που καθορίζει την επίδοση της αξίας των εσόδων είναι ο υψηλός πληθωρισμός, καθώς σε όρους όγκου πωλήσεων η εικόνα της κατανάλωσης βαίνει σημαντικά μειούμενη από την αρχή του έτους», σημειώνουν αναλυτές της αγοράς. Για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το «καμπανάκι» στο πρώτο τρίμηνο του 2022 έχει ήδη χτυπήσει και δίνεται μεγάλη βαρύτητα στη διατήρηση της επισκεψιμότητας των πελατών στα καταστήματα.

Κλειδί η τιμή

«Το καλάθι έχει περιοριστεί σημαντικά όχι μόνο σε σχέση με τις αγορές της πανδημίας, αλλά και σε σχέση με την εικόνα του 2019. Η επιβάρυνση του κόστους διαβίωσης έχει μετακυλιστεί ακόμα και στις λεγόμενες ανελαστικές δαπάνες και πλέον το κυρίαρχο κριτήριο επιλογής είναι η τιμή», αναφέρουν στελέχη των σούπερ μάρκετ. Κυρίαρχος προβληματισμός τόσο για τους λιανέμπορους όσο και για τη βιομηχανία FMCGs είναι το τι διαστάσεις θα πάρει το φαινόμενο τους προσεχείς μήνες και πόσος καιρός θα χρειαστεί ώστε να επανακάμψει η αγορά, δεδομένης της μεγάλης εξάρτησης από εισαγωγές.