Skip to main content

Πώς οι επιχειρήσεις μετακυλίουν το ενεργειακό κόστος στους καταναλωτές

Οι αναλυτές βλέπουν ότι το αργό πετρέλαιο θα ξεπεράσει σύντομα το όριο του αιώνα και οι τιμές θα μπορούσαν να εκτιναχθούν ακόμη και στα 150 δολάρια εάν οι εντάσεις Ρωσίας-Ουκρανίας κλιμακωθούν για να δημιουργήσουν σοκ.

Το ζήτημα για τις εταιρείες είναι να περάσουν αυτές τις αυξήσεις κόστους όσο το δυνατόν περισσότερο και όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Αλλά από τότε που χτύπησε η πανδημία, αυτό δεν ήταν εύκολο. Η έλλειψη εργατικού δυναμικού έχει εκτοξεύσει τους μισθούς και ένας κατακλυσμός εισαγόμενων εμπορευμάτων έχει φράξει την αλυσίδα εφοδιασμού, αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς και δημιουργώντας μια σπανιότητα αγαθών που τροφοδοτεί τις τιμές.

Τώρα οι εταιρείες και οι καταναλωτές βλέπουν μεγαλύτερη πίεση κόστους καθώς το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο ανεβαίνουν στα υψηλότερα επίπεδά τους από το 2014 και όλοι οι δείκτες δείχνουν προς ακόμη υψηλότερες τιμές ενέργειας στο μέλλον.

«Είναι απλώς μια καταστροφή», λέει ο Άιζακ Λαριάν της MGA Entertainment, ο οποίος, όπως πολλοί κατασκευαστές παιχνιδιών, έχει κάποιο κόστος υλικών στενά συνδεδεμένο με την τιμή του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. «Δεν μπορείτε να κάνετε πολλά».

Το περιθώριο κέρδους της MGA μειώθηκε κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες το 2021 και θα μειωθεί περαιτέρω με τον πολύπλευρο αντίκτυπο των υψηλότερων τιμών ενέργειας, λέει ο Λαριάν, ο οποίος ίδρυσε την εταιρεία του το 1979 και την δημιούργησε στη μεγαλύτερη εταιρεία παιχνιδιών της Αμερικής. Οι τιμές αποστολής και το κόστος των πλαστικών ρητινών θα αυξηθούν και φέτος, λέει – κακά νέα για παιχνίδια όπως το Cozy Coupe της MGA: Το εμβληματικό αυτοκίνητο σε σχήμα φούσκας που κινούν τα νήπια με τα πόδια τους είναι κατά 80% πλαστικό.

Ακόμη χειρότερα, η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών θα μειωθεί καθώς πληρώνουν περισσότερα για να γεμίσουν τις δεξαμενές τους και να θερμάνουν τα σπίτια τους. «Έχουμε να κάνουμε με έναν καταναλωτή που έχει τεντωθεί και θα υπάρξει ένα σημείο όπου η ελαστικότητα των τιμών θα επικρατήσει», λέει ο Λαριάν. «Αν μια κούκλα των 10 δολαρίων γίνει ξαφνικά 25 δολάρια, υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την αγοράσουν».

Με τα επιτόκια να είναι έτοιμα να αυξηθούν, γεγονός που θα πρέπει να μειώσει τον πληθωρισμό, ανησυχεί ότι οι προσπάθειες επιβράδυνσης της οικονομίας θα μπορούσαν να καταλήξουν να την ωθήσουν σε ύφεση – εγκαινιάζοντας μια επανάληψη του στασιμοπληθωρισμού στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν ίδρυσε την εταιρεία παιχνιδιών του. «Εκεί οδηγούμαστε», λέει. «Οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν και να ανεβαίνουν, όχι μόνο στα παιχνίδια αλλά σε όλα. Πρέπει να συνεχίσετε να πιέζετε τις τιμές προς τα πάνω και ο καταναλωτής, δυστυχώς, θα υποφέρει».

Το αργό πετρέλαιο έχει εκτιναχθεί σε περισσότερα από 90 δολάρια το βαρέλι, μια αύξηση 60% από τη μέση τιμή το 2019, πριν ο Covid-19 ξεσπάσει στον κόσμο και προκαλέσει μεγάλες ανισορροπίες στην αγορά. Και η τιμή του πετρελαίου μπορεί να αυξηθεί επιπλέον 30% ή περισσότερο, σύμφωνα με τις τράπεζες της Wall Street.

Οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες άργησαν να αποκαταστήσουν την παραγωγική ικανότητα που είχε κλείσει κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας. Οι μέτοχοι των αμερικανικών γεωτρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Exxon Mobil και Chevron, δεν έχουν υποστηρίξει μεγάλες επενδύσεις για την ενίσχυση της παραγωγικής ικανότητας. Αυτές οι εταιρείες βλέπουν επίσης μια σαφή στροφή της κυβέρνησης Μπάιντεν προς την πράσινη ενέργεια και μακριά από τα ορυκτά καύσιμα που παράγουν. Η ευρεία υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να αφαιρέσει μεγάλο μέρος της επιχείρησης των παραγωγών πετρελαίου, καθιστώντας τους ακόμη πιο απρόθυμους να βυθίσουν νέα πηγάδια για να προσθέσουν χωρητικότητα, λέει ο Φίλιπ Ορλάντο, επικεφαλής στρατηγικής αγοράς στην Federated Global Investment Management.

Ο Ορλάντο και η ομάδα του είδαν τα σύννεφα να μαζεύονται γύρω από το πετρέλαιο και προέβλεψαν ότι θα διπλασιαζόταν όταν έπεφτε στο χαμηλό των 35 δολαρίων τον Οκτώβριο του 2020. Αργότερα αύξησαν την πρόβλεψή τους αφού η ζήτηση αργού ανέκαμψε ταχύτερα από το αναμενόμενο.

Όταν οι εταιρείες έχουν υψηλότερα έξοδα, ο καταναλωτής καταλήγει να φέρει το μεγαλύτερο βάρος, λέει ο ίδιος. Η εταιρεία εκτιμά ότι για κάθε δεκάρα αύξηση της τιμής της βενζίνης, οι καταναλωτικές δαπάνες των ΗΠΑ μειώνονται κατά 1,18 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Με τη βενζίνη να έχει αυξηθεί κατά περίπου 1,30 δολάρια το γαλόνι από τις αρχές του 2021, ένας υπολογισμός στο πίσω μέρος του φακέλου ανεβάζει την αντίσταση σε περισσότερα από 150 δισεκατομμύρια δολάρια, ή 0,8% της οικονομίας, λέει. «Πιθανότατα πλήττει χειρότερα τους εργαζόμενους με λιγότερη ειδίκευση και χαμηλότερους μισθούς, επειδή ξοδεύουν δυσανάλογα περισσότερα σε βενζίνη και πετρέλαιο θέρμανσης για το σπίτι».

Οι ωφελημένοι

Υπάρχουν εταιρείες που τα πάνε καλά όταν οι τιμές του πετρελαίου ανεβαίνουν – οι παραγωγοί ενέργειας και οι βιομηχανικές εταιρείες που προμηθεύουν τα γεωτρύπανα. Για άλλες επιχειρήσεις, όλα έχουν να κάνουν με την προστασία των αποτελεσμάτων. Οι κατασκευαστές, οι έμποροι λιανικής, οι εταιρείες συσκευασμένων αγαθών και οι μεταφορείς επιβατών πρέπει όλοι να βρουν τρόπους να μεταφέρουν το ενεργειακό κόστος σε πελάτες που έχουν ήδη σοκαριστεί με τις τιμές. «Απλώς προσπαθούν να ανακτήσουν το πρόσθετο κόστος από τους μισθούς, τη μεταφορά και τα ακατέργαστα εμπορεύματα», λέει ο Ορλάντο. «Δικαιούται να έχουν κέρδος».

Εκ πρώτης όψεως, οι εταιρείες μεταφοράς φορτηγών, οι σιδηρόδρομοι, οι ταχυμεταφορές δεμάτων και οι φορτωτές σε λιμάνια φαίνεται να είναι μεταξύ εκείνων που επλήγησαν περισσότερο από την υψηλότερη τιμή πετρελαίου. Όμως, πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις δάμασαν πριν από πολύ καιρό την αστάθεια των τιμών του αργού δημιουργώντας επιβαρύνσεις καυσίμων που περνούν αυτόματα τις περιστροφές κόστους στους πελάτες τους.

Η United Parcel Service (UPS) σημείωσε κέρδη ρεκόρ πέρυσι, παρόλο που τα καύσιμα και η εργασία είναι τα δύο μεγαλύτερα κόστη της, λέει ο Οικονομικός Διευθυντής Μπράιαν Νιούμαν. Η εταιρεία έχει συμβόλαιο εργαζομένων σε συνδικάτα, διατηρώντας σταθερό το κόστος εργασίας της. Στα καύσιμα, προσαρμόζει μια προσαύξηση κάθε εβδομάδα για να αντικατοπτρίζει την αύξηση ή τη μείωση των τιμών της βενζίνης και του ντίζελ.

Η UPS αύξησε επιθετικά τις τιμές τα τελευταία δύο χρόνια, συμπεριλαμβανομένων των αποστολών από την Amazon. Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο οποίος πλήρωσε την UPS περίπου 11,4 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι για να παραδώσει τα πακέτα της, αύξησε την ετήσια συνδρομή Prime κατά 20 δολάρια νωρίτερα αυτό το μήνα, σε $139.

«Ουσιαστικά, έχουμε επιβαρύνσεις καυσίμων σε όλο τον κόσμο σε όλες τις πτυχές της επιχείρησης», λέει ο Νιούμαν. «Είναι μια μακροχρόνια πρακτική με τους πελάτες μας – διεθνείς και εγχώριους – να λέμε βασικά “Καθώς κινείται το καύσιμο, θα το μεταφέρουμε”».

Για τις εταιρείες που δυσκολεύονται περισσότερο να κάνουν τους πελάτες να απορροφήσουν τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιρειών και των γραμμών κρουαζιέρας, η αντιστάθμιση είναι ένας πιο επικίνδυνος τρόπος διαχείρισης της αστάθειας του πετρελαίου. Τα χρηματοπιστωτικά μέσα που κλειδώνουν μια μελλοντική τιμή είναι ακριβά και αποδίδουν μόνο εάν το πετρέλαιο ξεπεράσει ένα ορισμένο επίπεδο. Και αυτή η επίδοξη λύση μπορεί να μετατραπεί σε μεγαλύτερο πρόβλημα εάν το πετρέλαιο πέσει κάτω από το ποσοστό στο οποίο «κλείδωσε».

naftemporiki.gr με πληροφορίες από Bloomberg