Skip to main content

Βγαίνει από τον πάγο η αγορά

Από την έντυπη έκδοση

Προσπάθεια να «ξεπαγώσει» κάνει σήμερα η αγορά, η οποία επαναλειτουργεί δειλά δειλά μετά το πέρας του σφοδρού κύματος κακοκαιρίας που έπληξε την Αττική και άλλες περιοχές. Ωστόσο η «ελπίδα» περισσεύει… καθώς οι επιχειρήσεις που επαναλειτουργούν δεν αναμένουν σημαντική κινητικότητα, τουλάχιστον για σήμερα, από τους καταναλωτές.

Σε κάθε περίπτωση, ενώ λιώνουν οι πάγοι από το οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας, τα εμπορικά καταστήματα, η εστίαση, αλλά και οι λοιπές ιδιωτικές επιχειρήσεις βγαίνουν από το διήμερο «lockdown» που επέβαλε η κακοκαιρία μετρώντας τις νέες τους πληγές.

Ο εμπορικός κόσμος, που δεν έχει καταφέρει να συνέλθει ακόμα από την πανδημία, η οποία παραμένει σε εξέλιξη, βρέθηκε αντιμέτωπος ακόμα μια φορά με ένα καθολικό «λουκέτο», που σε κάποιες περιπτώσεις, όπως π.χ. στον Πειραιά, ήταν αχρείαστο, δεδομένου ότι στην περιοχή του λιμανιού το κύμα κακοκαιρίας δεν ήταν τόσο σφοδρό ώστε να επιτάσσει τη διακοπή λειτουργίας των επιχειρήσεων. Η δυσαρέσκεια είναι έντονη στον εμπορικό κόσμο και η αγορά για ακόμα μια φορά ζητά στήριξη για να παραμείνει σε βιώσιμη τροχιά.

Διαμαρτυρία για το «λουκέτο» στον Πειραιά

Έντονη δυσαρέσκεια εκφράζει ο εμπορικός κόσμος του Πειραιά για το διήμερο κλείσιμο των επιχειρήσεων, δεδομένου ότι η περιοχή δεν επλήγη έντονα από την κακοκαιρία. Οι επιχειρήσεις ζητούν παράταση καταβολής των υποχρεώσεών τους. Ειδικότερα, τουλάχιστον άδικο θεωρεί ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς (ΕΣΠ) το οριζόντιο μέτρο για διήμερο κλείσιμο των επιχειρήσεων στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, επισημαίνοντας σε σχετική ανακοίνωση: «Θα έπρεπε να υπάρξει διαχωρισμός των περιοχών σε αυτές που κυριολεκτικά έχουν πληγεί και σε αυτές που δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα, όπως ο Πειραιάς, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι άδικο να υποστεί τις συνέπειες που επιφέρει το κλείσιμο της αγοράς για δύο συνεχόμενες ημέρες».

Ο Σύλλογος υποστηρίζει ότι ενώ η οικονομική θηλιά γύρω από τον λαιμό του συνόλου των επιχειρήσεων σφίγγει όλο και περισσότερο καθώς οι υποχρεώσεις τους συσσωρεύονται, η απόφαση για καθολικό κλείσιμο του λιανεμπορίου διαταράσσει εκ νέου τη λειτουργία της αγοράς, καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολη, έως και αδύνατη, την ανταπόκρισή τους στις τρέχουσες βασικές υποχρεώσεις τους, τις οποίες δεν γνωρίζουν πώς και πότε θα εκπληρώσουν.

«Με δεδομένη την έντονη ανησυχία μας για την επιβίωση ιδίως των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες υφίστανται σε μεγαλύτερο βαθμό τις συνέπειες και έχουν τις μικρότερες αντιστάσεις, απαιτείται η ενεργή συμμετοχή του κράτους στην προσπάθεια στήριξής τους. Απαραίτητο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή είναι να δοθεί εύλογη παράταση υποβολής των δηλώσεων και όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεών τους που λήγουν τέλος Ιανουαρίου, ώστε να μην οδηγηθούν για άλλη μια φορά σε αδιέξοδο και εγκλωβισμό», καταλήγει η ανακοίνωση του ΕΣΠ.

Αντίστοιχα σε ιδιαίτερα καυστικό τόνο ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Αττικής Ομόρων Νομών και Νήσων Αιγαίου Παύλος Πολιτάκης, μετά την ανακοίνωση επέκτασης και για δεύτερη ημέρα της γενικής αργίας σε επιλεγμένες περιοχές, δήλωσε: «Η ανικανότητα του κρατικού μηχανισμού κλείνει τις επιχειρήσεις. Παρά τις διαβεβαιώσεις των προηγούμενων ημερών από την κυβέρνηση, τις Περιφέρειες και τις δημοτικές Αρχές ότι όλα είναι έτοιμα για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας, εν τέλει, μερικές ώρες σφοδρής χιονόπτωσης ειδικά στην Αττική ήταν ικανές για να παραλύσουν τα πάντα, βρίσκοντας τους ανευθυνοϋπεύθυνους να παρακολουθούν από μακριά. Στο ίδιο έργο θεατές είναι για άλλη μια φορά οι συνάδελφοι. Φαίνεται ότι το αντίδοτο για την κρατική ανεπάρκεια μόνιμα είναι το οριζόντιο κλείσιμο των επιχειρήσεων, αφού το κράτος φαίνεται ανίκανο να διαχωρίσει ακόμα και τις περιοχές που έχουν πραγματικό πρόβλημα από αυτές στις οποίες κυριαρχεί μια απλή χειμωνιάτικη λιακάδα».

Πλήγμα στο «τελευταίο μίλι» της εφοδιαστικής αλυσίδας

Ασύμμετρη πίεση, μετά τον εγκλωβισμό χιλιάδων φορτηγών στην Αττική Οδό και την απαγόρευση κυκλοφορίας τους στην Εθνική Οδό εξαιτίας της κακοκαιρίας «Ελπίς», δέχτηκε το «τελευταίο μίλι» (last mile) της μεταφοράς, που ορίζεται ως ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας του εφοδιαστικού κύκλου. Το αλαλούμ στους ακαθάριστους από χιόνι δρόμους της Αθήνας, σε συνδυασμό με τα προβλήματα στις μετακινήσεις των φορτηγών, δημιούργησε ουσιαστικά black out στην παράδοση των προϊόντων στον καταναλωτή.

Αξίζει να αναφερθεί ότι πίσω από τα παρασκήνια της ζωντανής σκηνής της εφοδιαστικής αλυσίδας βρίσκεται ένα πολύπλοκο σύστημα παραγωγής αγαθών, αποθήκευσης και διανομής αποθεμάτων, οργάνωσης αλυσίδων εφοδιασμού και εκτέλεσης εργασιών λιανικής, το οποίο λόγω των προβλημάτων αυτές τις δυο ημέρες χρειάστηκε να αναθεωρηθεί. Αν και αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να εκτιμηθεί το επιπλέον κόστος (καύσιμα, χαμένα μεροκάματα κ.ά.) από τα προβλήματα που δημιούργησε η «Ελπίδα», παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι το «τελευταίο μίλι» είναι ένας από τους πλέον κοστοβόρους κρίκους που ενδεχομένως απαρτίζει το 30%- 40% του μεταφορικού κόστους εξυπηρέτησης. Η διαχείρισή του είναι υψηλής στρατηγικής σπουδαιότητας δεδομένου ότι πρόκειται για τον κινητήριο μοχλό τόσο του ηλεκτρονικού εμπορίου όσο και των omni-channel εφοδιαστικών αλυσίδων του λιανικού εμπορίου, τονίζει. Το κόστος στις μεταφορές από την ισχυρή χιονοθύελλα που έπληξε κυρίως την Αττική δεν έχει υπολογιστεί, ωστόσο, όπως εκτιμά η αγορά του κλάδου, είναι τέτοιο που θα μπορέσει να απορροφηθεί.