Από την έντυπη έκδοση
Tης Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Θετικές είναι οι προβλέψεις για την τουριστική κίνηση στη χώρα μας, τόσο στην επικείμενη περίοδο των εορτών όσο και στη θερινή σεζόν του 2022, όπως τονίστηκε στη συνεδρίαση του συμβουλίου των προέδρων Ξενοδοχειακών Ενώσεων της ΠΟΞ που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 36ης Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού Philoxenia, παρουσία του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια.O υπουργός μάλιστα γνωστοποίησε ότι η χώρα μας θα αγγίξει φέτος τουριστικά έσοδα ύψους 12 δισ. ευρώ – μία επίδοση η οποία είναι διπλάσια από τις προσδοκίες για 6 δισ. ευρώ στις αρχές της σεζόν και για 10 δισ. ευρώ στο μέσον της και που δημιουργεί αισιοδοξία για επίτευξη το 2022 των 17,7 δισ. ευρώ του 2019. Οι ξενοδόχοι πάντως επισημαίνουν από την πλευρά τους ότι η αισιοδοξία για το 2022 προϋποθέτει την επίλυση θεμάτων όπως το ενεργειακό κόστος, οι συναρμοδιότητες στον τουρισμό κ.ά.
Επιμήκυνση της σεζόν
«Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από ΣΕΤΕ, ΤτΕ, αλλά και τις προβλέψεις, θα αγγίξουμε τουριστικά έσοδα 12 δισ. ευρώ το 2021, ενώ η σεζόν ακόμα τρέχει αν και είναι Νοέμβριος. Η σεζόν πήγε πολύ καλά και τα μηνύματα για την επόμενη είναι πολύ θετικά. Στόχος μας είναι η επιμήκυνση της σεζόν και η ανάδειξη των ορεινών προορισμών» τόνισε σχετικά ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας. Όπως γνωστοποίησε, μάλιστα, σχετικά η πρόεδρος του ΕΟΤ Άντζελα Γκερέκου, στις επόμενες ημέρες ξεκινάει το μεγάλο πρόγραμμα προβολής του ορεινού όγκου της χώρας.
Στο ίδιο μήκος κύματος ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) Σταύρος Καλαφάτης, δήλωσε ότι ο τουρισμός άντεξε, συμβάλλοντας στην επανεκκίνηση της οικονομίας και «προχωράμε αποφασιστικά», ενώ η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη και η γ.γ. Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Βίκυ Λοΐζου αναφέρθηκαν στα 320 εκατ. ευρώ που θα προορίζονται απευθείας για τον τουρισμό από το Ταμείο Ανάπτυξης.
Θέματα προς επίλυση
Από πλευράς ΠΟΞ, πάντως, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γρηγόρης Τάσιος έθεσε επί τάπητος μια σειρά θεμάτων-προβλημάτων προς επίλυση, ώστε να μπορέσουν να ευοδωθούν οι αισιόδοξες προβλέψεις για την επόμενη χρονιά, όπως οι συναρμοδιότητες στον τουρισμό και το ενεργειακό κόστος: «Η πανδημία έφερε στην επιφάνεια, με ακόμα πιο εμφατικό τρόπο, τα σημαντικά προβλήματα που δυσχεραίνουν την καθημερινότητα και πλήττουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών ξενοδοχείων. Δυστυχώς, η “βαρυχειμωνιά” των πολλών συναρμοδιοτήτων στον τουρισμό εξακολουθεί να αποτελεί άλυτο πρόβλημα.
Πλέον είναι η κατάλληλη στιγμή να καταπολεμήσουμε αυτή τη διαχρονική “γάγγραινα” που αποτελεί τροχοπέδη για την επίλυση των μείζονων θεμάτων του κλάδου» τόνισε σχετικά και πρόσθεσε: «Η “άνοιξη” στην οποία ελπίζουμε από τον Μάρτιο του 2022, ώστε να μεταβούμε επιτέλους στην κανονικότητα, απαιτεί άμεσες παρεμβάσεις σε ζητήματα που είτε έρχονται από παλιά -όπως είναι τα παράνομα καταλύματα και η βραχυχρόνια μίσθωση, η οποία εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς κανόνες και πρωτόκολλα, ο υψηλός σε σχέση με τον ανταγωνισμό ΦΠΑ στη διαμονή, ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ, μια οριστική και δίκαιη λύση στα θέματα του αιγιαλού- είτε δημιουργήθηκαν κάτω από έκτακτες συνθήκες, όπως είναι το αυξημένο ενεργειακό κόστος.
Φέτος, πετύχαμε το ακατόρθωτο και σηκώσαμε την Ελλάδα ψηλά, ως αποτέλεσμα του επαγγελματισμού, της υποδειγματικής υπευθυνότητας και της σκληρής δουλειάς όλων των ανθρώπων του τουρισμού.
Μια διαδικασία που δεν ήταν εύκολη για το ελληνικό ξενοδοχείο, το οποίο σήκωσε στις πλάτες του πολλά βάρη. Απαιτήθηκαν θυσίες και ακόμα και αν καταφέραμε να περιορίσουμε τις απώλειες στο -40% του 2019, έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας για να καλύψουμε τα ελλείμματα του 2020 και του 2021.
Συνεχίζουμε τον αγώνα επιβίωσης βήμα βήμα και χτίζουμε εκ νέου αντοχές, όπως το κάνουμε πάντα ενωμένοι στον τουρισμό».
Έμφαση στη διαφοροποίηση
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος επισήμανε από την πλευρά του ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι ήδη σε τροχιά ανάκαμψης, το brand Ελλάδα είναι πολύ ισχυρό στο εξωτερικό και η χώρα μας αντιμετωπίζεται ως ασφαλής προορισμός, ενώ προέβλεψε άνοδο της τουριστικής κίνησης στη νέα σεζόν και υποστήριξε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος ανά περιοχή, καθώς υπάρχουν περιοχές που έχουν κορεστεί ενώ άλλες πρέπει να προβληθούν αποτελεσματικότερα.
Εστίαση στην υγεία
Για καλύτερη τουριστική σεζόν φέτος από ό,τι αναμενόταν έκανε λόγο και ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας Αλέξανδρος Βασιλικός, επισημαίνοντας παράλληλα την ανάγκη να συνεχίσουμε να εστιάζουμε στα υγειονομικά πρωτόκολλα, όπως και ότι δεν ανέκαμψαν όλοι οι προορισμοί, όπως λ.χ. τα αστικά κέντρα, ο συνεδριακός αλλά και ο εκθεσιακός τουρισμός.