Skip to main content

Στροφή Πούτιν προς Ανατολάς – Έναρξη του αγωγού Power of Siberia στην Κίνα

Τι κοινό έχουν Ρωσία και Κίνα; Είναι πολλά εκείνα που χωρίζουν τις δύο ισχυρές οικονομίες και αρκετά εκείνα που τις ενώνουν. Ένα από αυτά η ενέργεια. Ο μεγαλύτερος εξαγωγέας φυσικού αερίου στον κόσμο και μια από τις μεγαλύερες καταναλώτριες χώρες του καυσίμου παγκοσμίως εδραιώνουν σήμερα την ενεργειακή τους συνεργασία, με την έναρξη του γιγαντιαίου ρωσικού αγωτού Power of Siberia στη Βόρεια Κίνα.

Ο αγωγός, μήκους 3.000 χιλιομέτρων, έχει καταστεί σύμβολο της στροφής του Ρώσου προέδρου, Βλαντιμίρ Πούτιν, προς τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες οικoνομίες της Ασίας, καθώς επιδεινώνονται οι σχέσεις της Μόσχας με τη Δύση. Ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα τεράστια αποθέματα της Ρωσίας προς τι ανατολικές περιοχές κοντά στα σύνορα. Εκεί θα συνδέεται με το δίκτυο της Κίνας, συμβάλλοντας στην κάλυψη των ολοένα και αυξανόμενων ενεργειακών αναγκών του ασιατικού «δράκου». Η Gazprom PJSC, ο μεγαλύτερος παραγωγός φυσικού αερίου της Ρωσίας, είχε υπογράψει το 2014 συμβόλαιο ύψους 400 δισ. δολαρίων με την China National Petroleum Corporation για την προμήθεια έως και 38 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως και επί τριάντα χρόνια. Οι υπογραφές έπεσαν έπειτα από διαπραγματεύσεις τουλάχιστον μίας δεκαετίας. Πρόκειται για το μεγαλύτερο συμβόλαιο στην ιστορία της Gazprom. 

Η ρωσική εταιρεία σχεδιάζει την έναρξη παράδοσης 10 εκατ. κυβικών μέτρων ημερησίως με στόχο να φθάσει την ανώτατη παραγωγική δυναμικότητα έως το 2025. Οι κατώτατες εξαγωγές φυσικού αερίου της Gazprom προς την Κίνα θα είναι το 2020 5 δισ. κυβικά μέτρα, 10 δισ. κυβικά την επόμενη χρονιά και 15 δισ. κυβικά το 2022. 

Μπορεί η Ρωσία να ανταγωνίζεται από παραγωγούς υγροποιημένου φυσικού αερίου όπως το Κατάρ και η Αυστραλία, όμως οι προσδοκίες για ραγδαία αύξηση των ενεργειακών αναγκών της Κίνας συνεπάγονται και αύξηση της ζήτησης, προς όφελος άλλων ρωσικών εταιρειών όπως η Novatek PJSC. 

Η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Κίνα έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, με τις εισαγωγές να φθάνουν το 43% της συνολικής προσφοράς το 2018, με περίπου τα δύο-πέμπτα να φθάνουν μέσω αγωγού από Κεντρική Ασία και Μιανμάρ. Ρωσία και Κίνα ήδη συζητούν για δεύτερο αγωγό, γνωστό ως Power of Siberia 2, που θα συνδέεται μέσω των δυτικών συνόρων, μεταξύ Μογγολίας και Καζακστάν.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από BBG