Skip to main content

Δυνατό τεστ για την παγκόσμια κατανάλωση η Black Friday

Από την έντυπη έκδοση

Της Έφης Τριήρη
[email protected]

Ιδιαίτερα κρίσιμη θεωρείται η σημερινή, κατεξοχήν ημέρα αγορών, Black Friday, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν ο καταναλωτής σε ολόκληρο τον κόσμο είναι ακόμη σε θέση να στηρίξει την οικονομία, σε μία περίοδο που ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας συνεχίζεται παρά τις επανειλημμένες δηλώσεις ότι μία προκαταρκτική συμφωνία βρίσκεται πολύ κοντά και η παγκόσμια οικονομία επιβραδύνεται.

Το καλό νέο για τους καταναλωτές είναι ότι οι περισσότεροι αμερικανικοί όμιλοι λιανικής δεν έχουν ακόμη αυξήσει τις τιμές τους εξαιτίας των δασμών.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ομοσπονδία Λιανεμπορίου, πολλοί όμιλοι λιανικής έχουν ήδη αγοράσει εδώ και πολύ καιρό τα αποθέματά τους για τα καταστήματά τους, πολύ πιο πριν από τις 15 Δεκεμβρίου, οπότε αναμένεται η επόμενη αύξηση των δασμών, συνεπώς δεν έχουν ακόμη προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών.

Ο εμπορικός πόλεμος απειλεί με αύξηση τις τιμές πολλών προϊόντων, κάτι που θα έπληττε τις καταναλωτικές δαπάνες στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, μία περίοδο που εκπροσωπεί περίπου το 40% των ετήσιων εσόδων πολλών καταστημάτων λιανικής.

Μία τάση ωστόσο που διαφαίνεται είναι ότι, ενώ οι online αγορές αυξάνονται με αμείωτο ρυθμό και αποτελούν τη βασική νόρμα, η κίνηση στα πολυκαταστήματα βαίνει μειούμενη στις ΗΠΑ τα τελευταία έτη. Το 2018 μειώθηκε 9% από τα επίπεδα του 2017, ενώ ο αριθμός των καταναλωτών που επισκέφθηκε τα πολυκαταστήματα το 2017 ήταν 4% μικρότερος σε σχέση με το 2016.

Αντίθετα, οι online πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν στις ΗΠΑ το διάστημα από την Τετάρτη έως την Black Friday ήταν 26,4% περισσότερες σε σύγκριση με το 2017, σύμφωνα με στοιχεία της Αdobe. Φέτος, για πρώτη φορά, η πλειονότητα των Αμερικανών καταναλωτών, ήτοι το 54%, αναφέρει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των εορταστικών αγορών του online, σύμφωνα με έρευνα της PricewaterhouseCoopers.

Εκτιμήσεις

Η BlackFriday.com προβλέπει ότι οι online δαπάνες της σημερινής Black Friday θα ξεπεράσουν φέτος τα 12 δισ. δολάρια και σύμφωνα με δική της έρευνα, το 61% σχεδιάζει να κάνει το μεγαλύτερο μέρος των εορταστικών αγορών του online.

Όσο για τη Cyber Monday, τη Δευτέρα που ακολουθεί, οι Αμερικανοί προβλέπεται να δαπανήσουν 9,4 δισ. δολάρια, περίπου 20% περισσότερο από πέρυσι. Πέρυσι, δαπάνησαν το ποσό ρεκόρ των 7,9 δισ. δολαρίων, διπλάσιο συγκριτικά με τα 3,4 δισ. δολάρια της Cyber Monday του 2016, σύμφωνα με στοιχεία της Adobe Analytics.

Finder.com.au κάνει λόγο για δαπάνες ύψους 87 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ για τη σημερινή Black Friday, ενώ για τη Βρετανία προβλέπει ότι οι καταναλωτικές δαπάνες καθ’ όλη τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου θα ανέλθουν στα 4,3 δισ. στερλίνες (5,5 δισ. δολάρια).

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το τρίτο τρίμηνο οι συνθήκες δεν ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκές για τα μεγάλα πολυκαταστήματα των ΗΠΑ. Ωστόσο, η βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος κατά τη διάρκεια των εορτών και η εντυπωσιακή επίδοση της Wall Street θα μπορούσαν να αυξήσουν τις πωλήσεις. Η Αμερικανική Ομοσπονδία Λιανεμπορίου προβλέπει ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν 4% την εορταστική περίοδο, ενώ αναλυτές της JPMorgan βλέπουν τις πωλήσεις να αυξάνονται 4,9%, περισσότερο από το περσινό 1,9%.

Η ιστορία του όρου

Ο όρος «Black Friday» χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ‘60 από αστυνομικούς στη Φιλαδέλφεια οι οποίοι παραπονούνταν για τη συμφόρηση των δρόμων τόσο από αυτοκινητιστές όσο και από πεζούς. Τον 19ο αιώνα ο όρος χρησιμοποιήθηκε για ένα μεγάλο οικονομικό κραχ, όπου το 1869 επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια χρηματικά ποσά στο χρηματιστήριο. Από τα τέλη της δεκαετίας του ‘80, η «Black Friday» σηματοδότησε την Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών ως την ημέρα που τα καταστήματα της Αμερικής περιμένουν όλο τον χρόνο διότι πετυχαίνουν μεγάλα κέρδη.