Από την έντυπη έκδοση
Των Σοφίας Εμμανουήλ και Φάνη Ζώη
Στο «φουλ» είναι οι προσδοκίες της αγοράς εν όψει Black Friday, μιας Παρασκευής που λαμβάνει διαστάσεις μεγάλου εμπορικού γεγονότος, καθώς αποτελεί ορόσημο μιας περιόδου με τζίρο δισεκατομμυρίων.
Κάποιες εκτιμήσεις θέλουν αυτή την αξία να ξεπερνά τα 3-4 δισ. ευρώ, αν και θα πρέπει να πούμε ότι είναι δύσκολη κάθε προσέγγιση τόσο του συγκεκριμένου τζίρου όσο και της εξέλιξής του σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω της διασποράς των αγορών των καταναλωτών σε μια ευρύτερη εκπτωτική περίοδο, πέραν της μιας ημέρας (Black Friday). Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αγορά των Χριστουγέννων, που με βάση συγκλίνουσες εκτιμήσεις αποσπά περίπου το 25% του ετήσιου τζίρου του λιανεμπορίου, επηρεάζεται από την εμπορική κινητικότητα του Νοεμβρίου, ο οποίος αυξάνει το μερίδιό του στην συνολική πίτα σε ένα 8%-9%.
Ας σημειωθεί επίσης ότι σε συνέχεια δύο μηνών που δεν ικανοποίησαν τις προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου, όπως ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος, τα παραπάνω αποκτούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, το οποίο εντείνεται δύο μέρες πριν από την κορύφωση του εμπορικού event. Όσο οι καταναλωτές αναζητούν εμπειρία αγορών, μερίδα επιχειρηματιών αναζητούν ρευστότητα στον εκπτωτικό μήνα Νοέμβριο για να πληρώσουν νέο εμπόρευμα και να μείνουν στην αγορά, όπου ο ανταγωνισμός παραμένει σκληρός και μετά την κρίση. Εξάλλου δεν πρέπει να παραβλέπεται ότι μπορεί η Black Friday να φέρνει διψήφια αύξηση πωλήσεων στο λιανεμπόριο αλλά η αγορά θα κάνει ταμείο στις 31.12.
Επιχειρηματικά στελέχη επισημαίνουν επίσης ότι το μήνυμα της Black Friday έχει κατά κάποιον τρόπο «ξεχειλώσει», αφού παρά το κλίμα γιορτής που καλλιεργείται, αυτό αποκλίνει από το βασικό ζητούμενο που είναι η ρευστοποίηση αποθεμάτων προς διευκόλυνση της αντικατάστασης παλαιού stock εμπορευμάτων με νέες παραλαβές.
Αυτό τουλάχιστον ισχύει σε χώρες όπου η Black Friday έχει γίνει παράδοση. Στην Ελλάδα, δεκαήμερο προσφορών, περίοδος προετοιμασίας για την Black Friday και κορύφωση της περιόδου με την Black Friday και τη Cyber Monday διαμορφώνουν μια μακρά περίοδο εκπτώσεων. Οι επιχειρήσεις κυνηγούν τζίρο και οι καταναλωτές ακολουθώντας τα μηνύματα των λιανεμπόρων από τις αρχές του μήνα κυνηγούν ασθμαίνοντας προσφορές σε όλα τα είδη, από τηλεοράσεις μέχρι αυτοκίνητα και από σακάκια μέχρι κάλτσες και εσώρουχα. Αυτό το γαϊτανάκι είναι το επίκεντρο της γιορτής όπου όμως οι επιχειρηματίες πιέζουν ασφυκτικά τα περιθώρια κέρδους και οι καταναλωτές βγαίνουν εκτός προϋπολογισμού.
Οι τάσεις
Υπό κανονικές συνθήκες όλη αυτή η κινητοποίηση θα έπρεπε να οδηγήσει σε ξεπούλημα, αλλά πλην κάποιων κατηγοριών προϊόντων δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Είναι ενδεικτικό ότι οι Έλληνες καταναλωτές αναμένεται ότι θα αγοράσουν τις ημέρες αυτές 3 έως 3,4 είδη ανά άτομο με εκτιμώμενη συνολική αξία 180 ευρώ. Σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), το 63% των καταναλωτών δηλώνει ότι κυνηγάει τις προσφορές, ενώ το 58% του κοινού περιμένει τις προσφορές και τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσει αγορές.
Την ώρα όμως που το 64% των καταναλωτών επιθυμεί οι περίοδοι των εκπτώσεων να διαρκούν περισσότερο η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο κατάργησης των ενδιάμεσων εκπτώσεων (πραγματοποιούνται το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου) και απελευθέρωσης των προσφορών, δηλαδή επιτρέποντας τη διενέργειά τους καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου ακόμη και στο σύνολο των προϊόντων που διαθέτει ένα κατάστημα. Πάντως το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δημοσίευσε συστάσεις προς τους καταναλωτές εν όψει της Παρασκευής, Black Friday και εν όψει της Cyber Monday (ημέρας προσφορών στο Διαδίκτυο) που ακολουθεί στις 2 Δεκεμβρίου.