Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ο τουρισμός θα «διαψεύσει» τις εκθέσεις κάποιων διεθνών οργανισμών που υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξή μας το 2020 θα είναι μικρότερη από το 2,8% που προβλέπει ο προϋπολογισμός, τόνισε ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης στον χαιρετισμό του στο 3ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας, που οργανώθηκε από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) στο πλαίσιο της Έκθεσης Xenia, η οποία σήμερα κλείνει τις πόρτες της.
Η τοποθέτηση αυτή του υπουργού συνάδει με εκτιμήσεις παραγόντων του τουρισμού που θεωρούν ότι το 2020 μπορεί να είναι χρονιά σταθεροποίησης των αφίξεων, όμως ενδέχεται να επιφέρει ακόμη και περαιτέρω αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων, εφόσον συνεχισθούν οι φετινές τάσεις.
Στο ίδιο φόρουμ ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός υπογράμμισε την ανάγκη διαμόρφωσης ενός καθαρού πλαισίου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
«Ο τουρισμός είναι ένας τομέας της οικονομίας μας ο οποίος στηρίζει διπλά την οικονομική δραστηριότητα. Τα τελευταία στοιχεία για το εξωτερικό ισοζύγιο δείχνουν πραγματικά ότι στο εννεάμηνο ήδη έχουμε πιάσει τα έσοδα του προηγούμενου έτους, ότι αυτός ο ρόλος θα συνεχίσει να είναι σημαντικός και αν υπάρχει ένας τρόπος να διαψεύσουμε τις αρνητικές, σε σχέση με το τι περιμένουμε εμείς αναπτυξιακά, εκθέσεις κάποιων διεθνών οργανισμών, ότι η ανάπτυξή μας θα είναι μικρότερη από το 2,8% που αναφέρεται στον προϋπολογισμό, θα είναι μέσα από το ισοζύγιο του τουρισμού και μέσα από τις τουριστικές επενδύσεις», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
«Οι δείκτες είναι θετικοί, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προβλήματα», είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Θεοχάρης, ωστόσο υπογράμμισε ότι ο τουρισμός ήταν το «μαξιλάρι» στην κρίση. Οι ξενοδόχοι, με τις επενδύσεις που έκαναν, και οι υπόλοιποι επαγγελματίες του κλάδου έδωσαν μια ανάσα στον κόσμο, έδωσαν δουλειές και φως για να ξεφύγει από τη δίνη της κρίσης, είπε. Ο τουρισμός είναι ο μεγάλος παράγοντας που βοήθησε και διαψεύσαμε τις αρνητικές προσδοκίες και δεν είχαμε φαινόμενα διάλυσης της κοινωνίας, πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στη σημερινή συγκυρία, επεσήμανε ότι οι προκλήσεις είναι πολλές, όπως η ανάγκη στροφής στην ψηφιακή τεχνολογία και η εξεύρεση νέων μοντέλων συνεργατικής διακυβέρνησης. Επιπλέον τόνισε ότι ο τουρισμός city break θα στηριχθεί από το υπουργείο και στην Ελλάδα. «Βλέπουμε νέα είδη τουρισμού να αναπτύσσονται. Το city break δεν ήταν δυνατό στη χώρα μας. Όμως η Αθήνα έχει μετασχηματιστεί τα τελευταία χρόνια και από κει που τη χρησιμοποιούσαν για το αεροδρόμιό της και προτού πάνε κάπου αλλού, πολύ σύντομα θα είναι μια πόλη που θα έρχονται αυτοτελώς και όχι ένας δρόμος για ένα νησί. Τέτοιου είδους προσπάθειες θα ενθαρρυνθούν από την πολιτεία. Η κυβέρνηση θα σταθεί δίπλα σε όλες τις μεγάλες προσπάθειες για να μπορέσουμε να αγκαλιάσουμε όλες τις πλευρές του τουρισμού», είπε ο κ. Θεοχάρης.
Διασπορά
Το 2020 θα είναι χρονιά σταθεροποίησης, εκτός απροόπτου, για τον ελληνικό τουρισμό, και ενδεχομένως ανόδου των εισπράξεων, καθώς ένα από τα ισχυρά πλεονεκτήματα της χώρας μας είναι η διασπορά των αφίξεων από πολλές ξένες αγορές. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Άρης Ίκκος, επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ), το 2019 καταγράφεται ισχυρή αύξηση των αφίξεων τουριστών από μακρινές αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα, που έχουν υψηλή δαπάνη. Ειδικά από την Κίνα αναμένεται νέα άνοδος αφίξεων, καθώς δρομολογείται η αύξηση των πτήσεων προς τη χώρα μας, ενώ αύξηση πτήσεων έχουμε και από τις ΗΠΑ.
Η εκτίμηση αυτή δεν ισχύει για κάθε επιχείρηση της χώρας, καθώς διαφορετικές αγορές προτιμούν διαφορετικούς προορισμούς, ενώ σε ορισμένους προορισμούς η αύξηση της προσφοράς κλινών ενδέχεται να υπερβαίνει την αύξηση της ζήτησης και, βέβαια, παραμένει το θέμα της υπερφορολόγησης του κλάδου.
Στις on line κρατήσεις στρέφονται τα ξενοδοχεία
Αυξητική τάση στις on line κρατήσεις στα ξενοδοχεία παρατηρείται μετά την πτώχευση της Thomas Cook, όπως προκύπτει από συζητήσεις στα πάνελ αλλά και τους «διαδρόμους» της έκθεσης Xenia.
Όπως σημειώνει στη «Ν» ο κ. Δημήτρης Σερίφης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Nelios, εταιρείας η οποία δραστηριοποιείται έντονα στην αγορά του digital marketing αποκλειστικά για ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις, μετά την κατάρρευση της Thomas Cook όλο και περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες επιδιώκουν την ανάπτυξη των δικών τους τμημάτων digital marketing και πωλήσεων, σε μια προσπάθεια να απαγκιστρωθούν, όσο είναι δυνατόν, από τους παραδοσιακούς tour operators.
Επίσης στο πάνελ με θέμα «Στρατηγικές online πωλήσεων σε χρονιές χαμηλών προκρατήσεων – Το παράδειγμα του 2019», τονίσθηκε ότι οι on line πωλήσεις ξενοδοχείων αυξάνονται, όμως το ξενοδοχείο πρέπει να δίνει τις ίδιες τιμές που έχει στην ιστοσελίδα του στις μεγάλες διεθνείς πλατφόρμες κρατήσεων. Ο πελάτης μπορεί πλέον εύκολα να εξακριβώσει τις τιμές και εάν δει διαφορά τιμής θα στραφεί στην πλατφόρμα και όχι στην ιστοσελίδα του ξενοδοχείου.
Μπορεί, ωστόσο, το ξενοδοχείο να δίνει υψηλότερη τιμή εφόσον προσφέρει κάποιες έξτρα παροχές. Στο Φόρουμ Φιλοξενίας που διοργάνωσε το ΞΕΕ συζητήθηκαν οι τρόποι καλύτερης λειτουργίας και ορατότητας των ξενοδοχείων με τη βοήθεια εργαλείων όπως οι επίσημες ιστοσελίδες τους ή τα aggregators που παρέχουν δυνατότητες σύγκρισης τιμών. Στο δεύτερο πάνελ ασχολήθηκαν με τον τομέα F&B (Food-Beverage) των ξενοδοχείων, τις προκλήσεις, τάσεις και τις ορθές πρακτικές για την αναβάθμισή του. Τέλος, στο τρίτο πάνελ συζητήθηκε πόσο και πώς το προσωπικό μπορεί να συμβάλει και αυτό στη δημιουργία μιας πιο ιδιαίτερης ταξιδιωτικής εμπειρίας, ενώ αναλύθηκαν και οι τρόποι που μπορούν τα ξενοδοχεία να συγκεντρώσουν καταρτισμένους επαγγελματίες που θα δώσουν προστιθέμενη αξία στις υπηρεσίες τους.
Επίσης, εκτός από τις σχέσεις tour operators και ξενοδοχείων στα πάνελ συζητήθηκαν και άλλα θέματα, όπως οι τάσεις που θα επηρεάσουν τον τουρισμό τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τον κ. Ίκκο, η κλιματική αλλαγή και οι συνέπειές της στον τουρισμό θα συνεχίσουν να βρίσκονται στην επικαιρότητα. Μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ με την Ακαδημία Αθηνών εκτιμά ότι οι κλιματικές συνθήκες στο Αιγαίο θα επιδεινωθούν σε μικρότερο βαθμό απ’ ό,τι στις χώρες της Δυτικής Μεσογείου. Στην ίδια μελέτη, εκτιμάται ότι οι ορεινές περιοχές της χώρας μας, σε μεγάλο υψόμετρο, θα αποκτήσουν ένα ιδιαίτερα ευχάριστο κλίμα.
Επίσης οι ταξιδιώτες άνω των 65 ετών θα αποτελέσουν μια εξαιρετική αγορά για τους προορισμούς, ενώ η αγορά εμπειριών θα κερδίζει έδαφος τα επόμενα χρόνια. Η αγορά αυτή, με τζίρο από 120 έως 150 δισ. ευρώ, διεκδικείται ήδη από μεγάλους τουριστικούς οργανισμούς, που σπεύδουν να αγοράσουν ή να αναπτύξουν εξειδικευμένο χαρτοφυλάκιο εμπειριών, που προωθούν, καθώς η αγορά αυτή έχει υψηλότερα περιθώρια κέρδους.
Αθέμιτος ανταγωνισμός
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός εστίασε ιδιαίτερα στον ρόλο του ξενοδοχείου στην οικονομία, και στον άνισο ανταγωνισμό που υφίσταται από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Η επιτυχία κάθε ξενοδόχου, κάθε ξενοδοχείου, στο τέλος της μέρας, είναι όφελος για την ανάπτυξη κάθε τοπικής οικονομίας, για τη συνοχή κάθε τοπικής κοινωνίας, είπε και πρόσθεσε ότι είναι στοιχειώδες έναντι αυτής της προσφοράς, τουλάχιστον να λειτουργεί το ξενοδοχείο σε ένα περιβάλλον υγιούς ανταγωνισμού, χωρίς τις στρεβλώσεις που δημιουργεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός των ανεξέλεγκτων βραχυχρόνιων μισθώσεων.
«Όλοι είμαστε υπέρ της ελεύθερης οικονομίας. Όχι όμως υπέρ της ασύδοτης. Η αδράνεια έναντι του φαινομένου γιγάντωσε τα προβλήματα, τα οποία δεν αφορούν πλέον μόνον τη διάσταση του αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά πρώτα και κύρια το βαθύ αρνητικό αποτύπωμα στην ίδια την κοινωνία», πρόσθεσε ο κ. Βασιλικός.
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ ξεκαθάρισε τη θέση των ξενοδόχων, τονίζοντας ότι «η οικονομία διαμοιρασμού ήρθε για να μείνει» και το «ρολόι της τεχνολογικής εξέλιξης δεν γυρίζει πίσω». Ούτε οι ξενοδόχοι συζητάμε κάτι τέτοιο, συμπλήρωσε και ζήτησε «να δούμε με προσοχή τις διεθνείς πρακτικές που ακολουθούνται σε όλους τους δημοφιλείς παγκόσμιους και ευρωπαϊκούς προορισμούς. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε την πυρίτιδα. Χρειάζεται όμως με βάση τις βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούνται στην Ευρώπη να δημιουργηθεί το σαφές και καθαρό πλαίσιο ρύθμισης της δραστηριότητας».
Την έκθεση Xenia επισκέφθηκε και η τομεάρχης Τουρισμού και βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Νοτοπούλου, η οποία σε δηλώσεις της υπογράμμισε ότι ο ελληνικός τουρισμός αναπτύσσεται ταχύτατα, παράλληλα όμως αυξάνονται και οι ανάγκες για αναβάθμιση των υποδομών και των παροχών με έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη.