Skip to main content

Σάββας Ρακιντζάκης: «…εικόνες εποχών με περισσότερη αγάπη, πίστη και ελπίδα…»

«Τα τραγούδια γίναν πάθη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Πόσες είναι, άραγε, οι όψεις του παθών; Πώς έχει εκφραστεί η έννοια των παθών μέσα στα τραγούδια; Θα είχε νόημα η ζωή χωρίς πάθη;

Το φωνητικό σύνολο En-Chor και ο μαέστρος Σάββας Ρακιντζάκης απαντούν σε αυτά τα ερωτήματα μέσα από την παράσταση «Τα τραγούδια γίναν πάθη» την Πέμπτη 25 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,  Αίθουσα «Γιάννης Μαρίνος» – Μουσική Βιβλιοθήκη, στις 8 μ.μ. [Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα].

Τραγουδούν ομαδικά και μεμονωμένα για τα προσωπικά πάθη, τα πάθη ενός ολόκληρου λαού, τα πάθη όλου του κόσμου.

Μαζί τους η εξαίρετη λυρική σοπράνο Μαριλένα Στριφτόμπολα που θα ερμηνεύσει μοναδικά τραγούδια από φαινομενικά διαφορετικούς κόσμους που, όμως, εκφράζουν το πάθος. Το ήδη κατανυκτικό κλίμα συμπληρώνουν οι αναγνώσεις κειμένων σχετικά με τα Πάθη από την ηθοποιό Ιφιγένεια Γρίβα.

Ο Σάββας Ρακιντζάκης μίλησε μαζί μας.

Τί θα προσφέρετε στο κοινό, μέσα από αυτή τη συναυλία σας;

«Το κοινό της συναυλίας μας θα έχει την ευκαιρία να προσεγγίσει τις διαφορετικές πλευρές του πάθους, του ανθρώπινου και του Θεανθρώπινου, μέσα από τις μελωδίες, την ποίηση και τους στίχους Ελλήνων δημιουργών. Τα τραγούδια της συναυλίας θα ερμηνεύσουν το Φωνητικό Σύνολο En-Chor και η σοπράνο Μαριλένα Στριφτόμπολα, ενώ τα κείμενα θα αφηγηθεί η ηθοποιός Ιφιγένεια Γρίβα».

Δώστε μας μια εικόνα από τις μελωδίες, τα ποιήματα, τους στίχους που θα ακουστούν! Και πείτε μας, μέσα από ποιες διαδικασίες έγινε η επιλογή τους;

«Στη συναυλία μας θα ακουστούν τραγούδια των Μ. Θεοδωράκη, Στ. Ξαρχάκου, Δ. Λάγιου κ.ά., σε ποίηση και στίχους των Ν. Γκάτσου, Γ. Ρίτσου, Λ. Νικολακοπούλου, Βαγγ. Γκούφα κ.ά., τα οποία επιλέξαμε από κοινού με τη συνδημιουργό του En-Chor, Καλή Βανδώρου.

Για το πρώτο μέρος της συναυλίας, τα τραγούδια επιλέχθηκαν με γνώμονα το ανθρώπινο πάθος: την αγάπη του ανθρώπου στον άνθρωπο, τη νοσταλγία, την αναμέτρηση με τη ζωή και τον θάνατο. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, τα τραγούδια επιλέχθηκαν ώστε να ακολουθούν την εξιστόρηση του Θεανθρώπινου Πάθους, παράλληλα με την ανάγνωση σχετικών αποσπασμάτων από τα Ευαγγέλια του Όρθρου της Μ. Παρασκευής -τα “12 Ευαγγέλια” όπως είναι γνωστά.

Τα πάθη μας δεν τραγουδάμε, μέσα από τραγούδια; Άρα, τα πάθη δεν είναι αυτά που γίνονται τραγούδια; Ο τίτλος, όμως, της συναυλίας μάς λέει «Τα τραγούδια γίναν πάθη»· ένα σχόλιό σας;

«Σίγουρα τα πάθη γίνονται τραγούδια. Μάλιστα, τα περισσότερα τραγούδια που αντέχουν στον χρόνο είναι εκείνα που περιγράφουν με τον καλύτερο τρόπο ένα ανθρώπινο πάθος. Ακούγοντας, όμως, κάποιος, ένα τέτοιο τραγούδι, μπορεί να παθιαστεί και να ταυτιστεί με αυτό, ιδιαίτερα όταν το τραγούδι εκφράζει τα συναισθήματα και την ψυχική του κατάσταση. Άρα, μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει μία αμφίδρομη σχέση αυτών των δύο λέξεων και εννοιών. Ακριβώς αυτή η αμφίδρομη σχέση “γέννησε” τον τίτλο της μουσικής μας παράστασης».

En-Chor

Θα μας πείτε δυο λόγια από κάποιο ποίημα, από τους στίχους κάποιου τραγουδιού ή από ένα ευαγγελικό απόσπασμα που θα ακουστεί στη συναυλία;

«Τη στιγμή της Σταύρωσης του Ιησού, το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο αναφέρει ότι “…σκότος ἐγένετο ἐφ᾽ ὅλην τὴν γῆν…”. Ως μουσική αντιστοιχία για τη συγκεκριμένη σκηνή, ακούγεται το τραγούδι “Χάθηκε το φεγγάρι” του Σταύρου Ξαρχάκου, με τους στίχους του Βαγγέλη Γκούφα “Του ήλιου σβήστηκε το φως, εχάθη το φεγγάρι και πάει το παλληκάρι, καημός και πόθος μου κρυφός”.

Με ποιες σκέψεις και συναισθήματα, πιστεύετε θα συναντηθεί κάποιος που θα μετέχει στη συναυλία;

«Πέρα από το προφανές, κατά πολλούς, συναίσθημα συγκίνησης που νιώθει κάποιος στο άκουσμα της εξιστόρησης των Παθών του Ιησού, οι στίχοι των τραγουδιών θα φέρουν στο νου μας εικόνες εποχών με περισσότερη αγάπη, πίστη και ελπίδα. Ίσως οι τρεις αυτές έννοιες, όπως τις περιγράφει ο Απόστολος Παύλος στον “Ύμνο της Αγάπης” (Α΄ προς Κορινθίους) να είναι το βοήθημα και το στήριγμα όλων μας σε κάθε δυσκολία και κάθε αγωνία μας».

Μιλήστε μας για το φωνητικό σύνολο En-Chor· για την ταυτότητά του αλλά και για στόχους και μελλοντικά του σχέδια.

«Το φωνητικό σύνολο En-Chor αποτελείται από μικρό αριθμό μελών, προσαρμοζόμενο στην εκάστοτε παραγωγή. Όλα τα μέλη του συνόλου μπορούν να τραγουδούν με την ίδια ευχέρεια τόσο σολιστικά όσο και χορωδιακά, αναλαμβάνοντας πολλές φορές και την ενορχήστρωση ενός τραγουδιού με τις φωνές τους. Το ρεπερτόριο του En-Chor φλερτάρει με όλα σχεδόν τα είδη μουσικής και τολμά να αλλάζει ηχοχρώματα και ρυθμό σε γνωστά και αγαπημένα τραγούδια που αντέχουν στον χρόνο.

Το σύνολο πρόσφατα κυκλοφόρησε στο YouTube τη διασκευή του γνωστού τραγουδιού “Γιαρέμ Γιαρέμ” σε μουσική Γ. Χατζηνάσιου και στίχους Ν. Γκάτσου, για την οποία ο συνθέτης ανέφερε: “Είναι ό,τι καλύτερο έχω ακούσει σε διασκευή στο συγκεκριμένο τραγούδι”, πράγμα το οποίο μας τιμά ιδιαίτερα.

Στα άμεσα μελλοντικά σχέδια του συνόλου περιλαμβάνεται η κυκλοφορία ενός ακόμα τραγουδιού, καθώς και η προετοιμασία της καλοκαιρινής μας παράστασης με τίτλο “TV or not TV”, με τραγούδια τίτλων από σειρές που έχουν προβληθεί στην ελληνική τηλεόραση».

Είμαστε λίγες ημέρες πριν την εβδομάδα των Παθών και τον εορτασμό της Ανάστασης. Τί πιστεύετε, πίσω από έναν Γολγοθά, περιμένει πάντα μια Ανάσταση;

«Σαφώς. Αυτή είναι μια εικόνα που πάντα μου δίνει κουράγιο σε δύσκολες στιγμές. Ίσως ο Γολγοθάς κάποιων ανθρώπων μοιάζει ατελείωτος, η ελπίδα όμως είναι ικανή να νικήσει τον χρόνο και να φτάσει στο άχρονο. Άλλωστε, και η πίστη θα μπορούσε να οριστεί ως η βεβαιότητα της ύπαρξης για κάτι που δεν είναι -φαινομενικά- ορατό».

Μια παιδική σας ανάμνηση από τις ημέρες του Πάσχα;

«Μεγάλη Παρασκευή του 1986, στην ακολουθία του Επιταφίου της Ρωσικής Εκκλησίας, στην οδό Φιλελλήνων. Ήταν η πρώτη φορά που πλησίασα στα αναλόγια της τετράφωνης μικτής χορωδίας του Ναού. Μέχρι τότε, άκουγα τους χορωδούς να τραγουδούν· αργότερα άρχισα να τραγουδώ μαζί τους, αγαπώντας όλο και περισσότερο τη χορωδιακή μουσική».

Να κλείσουμε με μια ευχή σας;

«Να είναι για όλους μας αυτό το Πάσχα -λέξη που αναφέρεται στην ανάμνηση της διάβασης της Ερυθράς Θάλασσας, μια ευκαιρία για αναθεώρηση στόχων, αναγέννηση, για χάραξη μιας νέας πορείας, με περισσότερη αισιοδοξία και ελπίδα».

Στοιχεία Παράστασης

Στο En-Chor συμμετέχουν οι: Βαλσαμία Αθανασιά, Ευτύχης Βαρδουλάκης, Σωτηρία Γεωργίου, Κωσταντής Δεσπότης, Σοφία Κουνέλα, Κάσση Λάζαρη, Στεφανία Μοροζίνη, Βαγγέλης Νικολιδάκης και Γιούλη Φιλιππίδου.

Μουσική επιμέλεια – Διεύθυνση: Σάββας Ρακιντζάκης

Καλλιτεχνική επιμέλεια: Καλή Βανδώρου