Skip to main content

«Η Μελλόνυμφος» του Νικηφόρου Λύτρα σε δημοπρασία

Ζωγραφίστηκε στο Μόναχο και βγαίνει προς πώληση από την Cypria Auctions στις 19 Ιουνίου

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Σε μια αξιοσημείωτη σύγκλιση ιστορίας και τέχνης, η Cypria Auctions έχει την τιμή να δημοπρατήσει έναν σπάνιο και εξαιρετικό πίνακα του διακεκριμένου Έλληνα ζωγράφου του 19ου αιώνα, Νικηφόρου Λύτρα.

Το έργο, με τίτλο «Η Μελλόνυμφος/ Bride to be», αναμένεται να αποτελέσει το επίκεντρο της επερχόμενης δημοπρασίας της Cypria, την Τετάρτη 19 Ιουνίου, προσφέροντας στους συλλέκτες και τους λάτρεις της τέχνης μια σπάνια ευκαιρία να αποκτήσουν έργο ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Ελλάδας.

Η προέλευση του πίνακα προσθέτει στην ελκυστικότητά του. Αρχικά πωλήθηκε από τον ίδιο τον Λύτρα πριν το 1877 και άλλαξε χέρια σε δημοπρασία του Christie’s στο Λονδίνο το 1981 προτού αποκτηθεί από τον τωρινό ιδιοκτήτη μέσω της Cypria Auctions το 2010.

Η κριτικός τέχνης Δρ Νέλλη Μισιρλή επιβεβαίωσε την αυθεντικότητά του έργου το 2002, δηλώνοντας ότι ζωγραφίστηκε στο Μόναχο, κέντρο για τους Έλληνες καλλιτέχνες της Σχολής του Μονάχου. Η Δρ Μισιρλή θεωρεί ότι το συγκεκριμένο έργο αποτελεί την πρώτη από τις δύο γνωστές εκδοχές του έργου του Λύτρα «Η Νύφη/Bride to be». Η δεύτερη εκδοχή, με τον τίτλο «Στιγμή Ξεκούρασης/A Moment of Rest», πωλήθηκε στο Λονδίνο από τον Christie’s, το 2009.

«Η Μελλόνυμφος/ Bride to be» (1874–1875), εκτιμώμενη τιμή €150.000 – 250.000

«Η Μελλόνυμφος/Bride to be» αναδεικνύει την δεξιοτεχνία του Λύτρα και την βαθιά ικανότητά του να αποτυπώνει την ουσία της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Ο πίνακας απεικονίζει μια νέα γυναίκα καθισμένη με μια επιβλητική αλλά και ευάλωτη παρουσία, ενσαρκώνοντας αυτό που η κριτικός τέχνης Μαρίνα Στεφανίδη περιγράφει ως «δωρική στερεότητα.» Το υπόβαθρο, με το συνεχώς μεταβαλλόμενο φως του, δημιουργεί μια αινιγματική ατμόσφαιρα που ταυτόχρονα προβάλλει και μεταμορφώνει τη γυναικεία φιγούρα, περιβάλλοντάς την με μια σχεδόν αιθέρια λάμψη.

Η κα Στεφανίδη περιγράφει τον πίνακα: «Με δωρική στερεότητα, το καθισμένο κορίτσι φαίνεται να κυριαρχεί και να κυριαρχείται από το χώρο. Έτσι, το υπόβαθρο φαίνεται να μεταμορφώνεται συνεχώς από το μυστηριώδες φως του εσωτερικού χώρου, ταυτόχρονα προβάλλοντας και μεταβάλλοντας, σχεδόν απολιθώνοντας τη γυναικεία φιγούρα. Καθώς το φως διαχέεται παντού, φαίνεται να διασπείρει τις φόρμες και ταυτόχρονα να τις ανασυνθέτει.»

Η Δρ Νέλλη Μισιρλή, στην εκτενή μονογραφία της για τον Λύτρα (LYTRAS, Nelly Misirli, Nikiforos Lytras, 1832 – 1904, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Αθήνα 2009 [αναλύει περαιτέρω τη Νύφη: «Το έργο δείχνει μια νέα γυναίκα με λευκό φόρεμα, καθισμένη προφίλ σε ένα αραιά διακοσμημένο αγροτικό δωμάτιο. Καθώς μένει ξύπνια μέχρι αργά για να ετοιμάσει τα προικιά της, έχει στιγμιαία αποκοιμηθεί, με τα χέρια σταυρωμένα και το κεφάλι της ελαφρώς σκυμμένο. Απεικονίζεται ως μια απλή, όμορφη και εργατική γυναίκα, μια τυπική ελληνίδα κόρη της υπαίθρου. Η σκηνή αποπνέει απόλυτη ειρήνη και ηρεμία, και σε αυτό συμβάλλει όχι μόνο η αυστηρότητα του χώρου αλλά και η συνοχή των χρωμάτων, με το εκπληκτικό λευκό και το ελάχιστο κόκκινο στα ρούχα και τα ταπεινά λουλούδια στο βάζο.»

Ο Νικηφόρος Λύτρας (Πύργος Τήνου, 1832 – Αθήνα, 13 Ιουνίου 1904) ήταν ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες ζωγράφους και δασκάλους της ζωγραφικής κατά τον 19ο αιώνα. Θεωρείται από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Σχολής του Μονάχου και πρωτοπόρος στη διαμόρφωση της διδασκαλίας των Καλών Τεχνών στην Ελλάδα.

Ο Νικηφόρος Λύτρας (1832-1904) συχνά αναφέρεται ως ο πατέρας της ελληνικής ζωγραφικής. Ήταν μια σημαντική μορφή της Σχολής του Μονάχου των Ελλήνων καλλιτεχνών και έπαιξε κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη της ζωγραφικής στην Ελλάδα. Τα έργα του ξεχωρίζουν για την προσοχή τους στη λεπτομέρεια, το συναισθηματικό βάθος και την πολιτιστική σημασία τους.

«Η Νύφη» δεν είναι απλά ένα εξαιρετικό δείγμα της καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας του Λύτρα αλλά και ένα κομμάτι της ελληνικής ιστορίας που αντικατοπτρίζει τις κοινωνικές και πολιτιστικές αποχρώσεις του 19ου αιώνα.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δουν τον πίνακα στην Gallery K στη Λευκωσία, έως τις 19 Ιουνίου. Η γκαλερί, που βρίσκεται στην οδό Ευρού 14 στον Στρόβολο, Λευκωσία, θα είναι ανοιχτή από Δευτέρα έως Σάββατο από τις 9:00 π.μ. έως τις 8:00 μ.μ. και τις Κυριακές από τις 11:00 π.μ. έως τις 6:00 μ.μ.

Η δημοπρασία

Συνολικά, 157 λοτ θα δημοπρατηθούν από την Cypria το βράδυ της Τετάρτης 19 Ιουνίου 2024, μεταξύ των οποίων ένας σπάνιος πίνακας του Γιώργου Πολ Γεωργίου (Λοτ 75, ΕΚΤ € 45 000 – 90 000), μια νεκρή φύση του Χριστόφορου Σάββα (Λοτ 88, ΕΚΤ € 22 000 – 35 000), και ένας πίνακας του Ιταλού Giuseppe Lorenzo Gatteri (1829 – 1884) με τίτλο «Ο Μπραγαδίν αρνείται να παραδώσει την Αμμόχωστο στους Τούρκους», (Λοτ 55, ΕΚΤ € 15 000 – 25 000).