Skip to main content

Μετα-φωτογραφικό πείραμα ρεπορτάζ εικονογράφησης με τεχνητή νοημοσύνη

Ο Michael C. Brown χαίρει σεβασμού στον παραδοσιακό κόσμο της φωτογραφίας· είναι φωτογράφος του National Geographic από το 2004 και έχει υπάρξει φωτογράφος του Magnum Photos.

Δημόσιο διάλογο πυροδότησε το πρότζεκτ με χρήση τεχνητής νοημοσύνης «90 Miles» του Michael Christopher Brown· ο αναγνωρισμένος διεθνώς φωτογράφος παρουσίασε «ένα μετα-φωτογραφικό πείραμα ρεπορτάζ εικονογράφησης με τεχνητή νοημοσύνη στο οποίο εξερευνά ιστορικά συμβάντα και πραγματικότητες τη ζωής στην Κούβα που στάθηκαν κίνητρο για Κουβανούς να διασχίσουν τα “90 μίλια” του ωκεανού που χωρίζουν την Αβάνα από τη Φλόριντα».

Ο Michael C. Brown χαίρει σεβασμού στον παραδοσιακό κόσμο της φωτογραφίας· είναι φωτογράφος του National Geographic από το 2004 και έχει υπάρξει φωτογράφος του Magnum Photos. Έχει καλύψει πολλά στην καριέρα του, με πλέον αξιοσημείωτο την Επανάσταση στη Λιβύη το 2011, χρησιμοποιώντας μόνον το iPhone του· αυτό οδήγησε στο λεύκωμα «Libyan Sugar», το οποίο χαίρει εκτίμησης διεθνώς και βραβεύτηκε με τα βραβεία Paris Photo Book Award και ICP Infinity Award. Παράλληλα, ο Brown είναι καλλιτέχνης που τώρα εργάζεται σε εικονογράφηση με φωτογραφίες.

Το πρότζεκτ «90 Miles» άγγιξε ευαίσθητες χορδές, όπως φαίνεται από τα σχόλια πολύ γνωστών φωτογράφων του National Geographic, καθηγητών πανεπιστημίων, αναδυόμενων φωτορεπόρτερ, θαυμαστών του και συναδέλφων του. Πολλοί εξέφρασαν δημόσια την καταφρόνησή τους, σε σημείο να προχωρήσουν σε «unfollow» στους λογαριασμούς του φωτογράφου σε διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Μιλώντας στο Blind Magazine, ο Brown υπογράμμισε: «Ο κόσμος ξέρει ότι έχω για πολλά χρόνια δουλέψει ως φωτορεπόρτερ, οπότε μια εγγενής ακεραιότητα είναι παρούσα. Με αυτή τη δουλειά, παρουσιάζω μια ιστορία ως καλλιτέχνης και αυτό είναι πολύ σαφές όσον αφορά τη μεθοδολογία μου. Αυτό δεν είναι δημοσιογραφία, είναι αφήγηση μιας ιστορίας. Επιπλέον, σκέφτηκα ότι θα ήταν καλό η κοινότητα του ντοκιμαντέρ και του φωτορεπορτάζ να δει ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, να δει ότι αυτό (σ.σ. η χρήση AI στη φωτογραφία) είναι ήδη μια πραγματικότητα αντί να συνεχίζουμε να συζητούμε έντονα μεταξύ μας.

Το 2022 στην Κούβα βίωσα τη μεγαλύτερη έξοδο από τη δεκαετία του 1980 λόγω μιας συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης, με εκτίναξη του πληθωρισμού μαζί με ελλείψεις σε τρόφιμα και φάρμακα. Όσο ήμουν στη Κούβα, άκουσα απίστευτες ιστορίες για αυτούς που διέφυγαν στις ΗΠΑ …κάθε τεκμηρίωση θα έθετε ενδεχομένως σε κίνδυνο την ασφάλεια όσων σχεδίαζαν, υλοποιούσαν ή με όποιον τρόπο σχετίζονταν με το πέρασμα, οπότε επισκέφτηκα εκ νέου τη ιστορία του “90 Miles” και φαντάστηκα το πώς θα μπορούσε να δείχνει μια συνεργασία με τεχνητή νοημοσύνη».

Το πρότζεκτ αναδεικνύει ένα μεγαλύτερο ζήτημα όσον αφορά τη χρήση AI στο φωτογραφία. Πολλοί οργανισμοί έχουν ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία παρουσίασης νέων οδηγιών για τους φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Και αυτή η εξέλιξη ενδέχεται να πυροδοτήθηκε από τον Γερμανό καλλιτέχνη Boris Eldagsen ο οποίος στερήθηκε το βραβείο το οποίο κέρδισε η AI φωτογραφία του στον τελευταίο διαγωνισμό SONY World Photography Awards.

«Είναι χρήσιμο για αυτούς που αφηγούνται ιστορίες να δοκιμάζουν AI. Επιτρέπει καινοτόμο έκφραση με τη μορφή φωτορεαλιστικής εξερεύνησης ιστοριών που δεν είναι δυνατόν να αφηγηθείς. Αυτό μοιάζει με το πώς κινηματογραφικές ταινίες εξερευνούν ιστορικά συμβάντα μέσω μια μυθοπλαστικής αφήγησης» υποστήριξε ο Brown.

«Αντιλαμβάνομαι την απειλή που συνιστά η AI, η οποία αναμφίβολα είναι ήδη δυσδιάκριτη από τη φωτογραφία. Η ποιότητα απλά και μόνο θα βελτιωθεί και το χάσμα μεταξύ του τι είναι πραγματικό και τι ψευδές, αν δεν το διαχειριστείς σωστά, μπορεί να γίνει όλο και πιο ασαφές.

Αν το κάνουμε σωστά, τίποτα δεν θα απειλήσει τη φωτογραφία επειδή η φωτογραφία είναι ένας από τους μόνους τρόπους που έχουμε για να επαληθεύσουμε την πραγματικότητα, να παρακολουθούμε την εξουσία και την αλήθεια. Ποτέ η δουλειά μας δεν ήταν τόσο σημαντική όσο είναι σήμερα και απλά και μόνο θα γίνει ακόμη πιο σημαντική» τόνισε.